• Brommatjej

    Sova i bärsele

    Min lilla bebis är en månad och har fram tills för någon vecka sedan somnat i famnen efter amning. Nu har han dock väldigt svårt att komma till ro, han verkar väldigt nyfiken på omvärlden och tittar sig omkring med stora ögon.

    Det enda sättet att få honom att somna är att sätta honom i bärselen och gå runt lite, då somnar han snabbt. Jag kan dock inte lägga ner honom för då vaknar han direkt utan han vill sova i bärselen. Jag har en ergonomisk bärsele från Ergobaby med stöd för nacken, i den ligger han i grodposition.

    Är det någon som vet om det är skadligt för honom att sova i bärselen? Det funkar inte att lägga honom i vagnen och vagga heller. Nätterna sover vi tätt emot varandra och då sover han lugnt men han kan inte komma till ro på det sättet på dagarna heller.

    Någon som vet?

  • Svar på tråden Sova i bärsele
  • Carambolan

    Nej, det är inte farligt. Låt honom sova på det sätt han får mest sömn Två av mina barn var likadana. I sele eller sjal sov de många timmar i streck men i vagnen max en halvtimme.

  • Brommatjej

    Okej, skönt att höra. Bvc sa att han bara skulle sova korta stunder men alternativet blir ju att han inte sover alls. Det räcker inte med att vagga honom i famnen utan det är selen som gäller. Lägger jag ner honom så sover han max 10 min och i selen sover han så skönt och är så avslappnad.

    Är det någon som brukar gå ut och gå lite promenader med bärsele utomhus? Han sover jättedjupt utomhus och man vill ju själv gärna komma ut på en promenad.

    Blir så osäker som förstagångsmamma och vill ju följa BVCs råd.

  • ABC73

    Så länge han är nöjd och belåten är det bara att bära på tills han blir för tung. Blir det obekvämt för honom kommer han att låta dig veta.

    Med lite övning kan man till och med amma I bärselen medan man går

  • Carambolan
    Brommatjej skrev 2017-06-15 12:03:40 följande:

    Okej, skönt att höra. Bvc sa att han bara skulle sova korta stunder men alternativet blir ju att han inte sover alls. Det räcker inte med att vagga honom i famnen utan det är selen som gäller. Lägger jag ner honom så sover han max 10 min och i selen sover han så skönt och är så avslappnad.

    Är det någon som brukar gå ut och gå lite promenader med bärsele utomhus? Han sover jättedjupt utomhus och man vill ju själv gärna komma ut på en promenad.

    Blir så osäker som förstagångsmamma och vill ju följa BVCs råd.


    Ut och gå du! Med första barnet vågade jag inte så ut så mycket utan vagnen, men till tvåan och trean stod vagnen mest i källaren Det var sele som gällde för att kunna hålla jämna steg med de äldre barnen i naturen.

    Mitt tips är att du skaffar en ryggsäck att ha som skötväska (till exempel en klassisk kånken) och att du alltid har med en handduk i den om du någon gång behöver lägga ifrån dig barnet, till exempel vid matning och blöjbyte. Då är det bara att lägga ut handduken vikt på en bänk eller direkt på en gräsmatta.
  • Lena

    Eftersom den är ergonomisk går det hur bra som helst. BVC tänkte nog på en klassisk baby Björn...

  • LittleSunshine84
    Carambolan skrev 2017-06-15 12:22:33 följande:

    Ut och gå du! Med första barnet vågade jag inte så ut så mycket utan vagnen, men till tvåan och trean stod vagnen mest i källaren Det var sele som gällde för att kunna hålla jämna steg med de äldre barnen i naturen.

    Mitt tips är att du skaffar en ryggsäck att ha som skötväska (till exempel en klassisk kånken) och att du alltid har med en handduk i den om du någon gång behöver lägga ifrån dig barnet, till exempel vid matning och blöjbyte. Då är det bara att lägga ut handduken vikt på en bänk eller direkt på en gräsmatta.


    Jäklar vilka bra råd! Nu väger min son 11kg/6mån och är ganska tung men han älskar selen framför vagnen. Bra tips med ryggsäck!
  • Brommatjej

    Tack för svaren! Jag själv gillar selen jättemycket också, mycket smidigare än vagn och inget begränsat rörelsemönster. Känns tryggt att ha honom nära också.

    Men bra tips med ryggsäcken och handduken där, upptäckte idag att det blev lite svårt att lägga ner honom när man inte har något att lägga honom på.

    Ska träna på att amma i selen också!

  • Annelie 76

    När barnet kan sitta själv kan man bära det på ryggen i ergonomisk sele. Mycket bekvämare än att bära på mage. Skötväskan blir dock lite knepigare.
    Bär man i sjal kan man bära på rygg ännu tidigare.

Svar på tråden Sova i bärsele