• moaguu­un
    Äldre 15 Jun 19:53
    4388 visningar
    11 svar
    11
    4388

    Vilken hundförsäkring är bäst/billigast?

    Jag sa upp min försäkring hos Agria eftersom att det var så otroligt dyrt, det blev över 4000 kr år. Så jag måste välja något annat. Jag fick hem reklam för svedea, då kostar det 110 kr i månaden, sen kan man lägga till livsförsäkring och rehabiliteringsförsäkring. Det är tydligen någon form av erbjudande då det står att priset bara gäller den här månaden. Jag vet inte, kan det vara bra eller finns det något ännu billigare/bättre? 


    Och bör man lägga till livsförsäkring? Rehabiliterings tillägget kostade bara 9 kr så det känns ju lika bra att ta om jag väljer sveda.

  • Svar på tråden Vilken hundförsäkring är bäst/billigast?
  • moaguu­un
    Äldre 16 Jun 12:08
    #1

    Ingen?

  • Äldre 16 Jun 12:18
    #2

    Tänk på att det kan vara struligt med försäkring om det är så att det blir ett glapp nu när du sagt upp din försäkring. Karens och det är inte säkert att nya försäkringsbolaget ersätter allt om du varit hos vetrinär med ett problem innan.

    Jag har folksam - mellan, just nu och är nöjd.

    Svårt att säga vilken försäkring som är bäst för dig då man varken fått veta ras, ålder eller något annat.

    Mitt tips till dig är att du går in på försäkringsbolagens hemsidor och gör en jämförelse helt enkelt.

  • Äldre 16 Jun 12:26
    #3

    Alltså, jag betalar närmre 5000kr/år, så 4000kr låter inte jättedyrt. Det gäller även att beakta kostnaden du måste stå för om nåt händer. Jag har därför högre halvårsbelopp och kommer i princip aldrig betala mer än 2500 i självrisk. Det känns tryggt.

    Det var nog ett misstag att säga upp utan att ha något att gå över till direkt. Särskilt om din hund nu visar sig ha någon åkomma. Då kan priset öka. En hund med problem kostar mer att försäkra. Vet inte hur du tänkte riktigt att det skulle gå till, men ett glapp är riskabelt, som föregående sade.

    Men om jag vore du hade jag ringt runt till alla bolag och uppgett information om situationen och bett om deras bästa pris för just dig. Så får du jämföra deras erbjudanden.

  • moaguu­un
    Äldre 16 Jun 12:33
    #4

    Allt är ju relativt, jag tjänar väldigt lite just nu. Försäkringen är till min dvärgtax tik som är 3 år. Hon har aldrig behövt åka till veterinären, förutom för att vaccineras såklart. Det känns som en väldigt liten risk att något händer just nu, jag ska ju beställa en ny försäkring i helgen. Det lutar åt svedea eller folksam.


    Det är svårt att veta vad som är bäst utan erfarenhet av dem. Agria var det många som inte var nöjda med heller, trots det höga priset. 

  • Tue 1 Oct 2019 23:58
    #5

    Vi använde oss av en bra jämförelse sida för att hitta bättre information om hundförsäkringar.

    www.hundforsakringen.se

  • Wed 2 Oct 2019 00:15
    #6

    Jag betalar 8000:- för min försäkring, hade jublat över 4000:-. 110;- låter misstänksamt billigt. Själv föredrar jag att maxa försäkringen just för att aldrig behöva stå där och välja mellan personlig konkurs och min hunds liv. Behöver du åka in blir det DYRT. Man har fullt upp med att betala självrisken vill jag lova.

  • Tue 3 Dec 2019 15:55
    #7

    Håller med om att det är svårt att hitta rätt hundförsäkring! Finns nästan för många bolag att välja bland kan jag känna. Jag har en liten Malteser och bytte bolag till Folksam nu precis. Blev nästan halva priset! Använde denna sida https://tecknasmart.se/hundforsakring för att jämföra. Tipsar om att använda någon form av jämförelsesida, ex den ovan, går fortast :)
     

  • Tue 3 Dec 2019 16:02
    #8

    Jag är jättenöjd med Folksam, har dock Agria på min andra hund, mycket dyrare för väldigt likartade villkor, men han var senior när han kom till oss så bara Agria erbjöd att försäkra honom. Folksam har aldrig krånglat. Min Setter är ett "öronbarn" som dessutom lätt får UVI, vi är inne några gånger per år för den typen av besvär.

    Men du bör nog skynda dig, jag hade aldrig vågat säga upp utan att ha ny försäkring klar, får man glapp så kan det bli väldigt svårt att får ersättning.


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Tue 3 Dec 2019 16:09
    #9
    moaguuun skrev 2017-06-16 12:33:07 följande:

    Allt är ju relativt, jag tjänar väldigt lite just nu. Försäkringen är till min dvärgtax tik som är 3 år. Hon har aldrig behövt åka till veterinären, förutom för att vaccineras såklart. Det känns som en väldigt liten risk att något händer just nu, jag ska ju beställa en ny försäkring i helgen. Det lutar åt svedea eller folksam.

    Det är svårt att veta vad som är bäst utan erfarenhet av dem. Agria var det många som inte var nöjda med heller, trots det höga priset. 


    Du får ju fråga dem när du tecknar nytt, men i de flesta fall innebär det att hunden behöver veterinärbesiktigas och/eller du får karenstid samt att tidigare sjukdomar och skador inte ersätts om de skulle komma tillbaka.

    Generellt är ju inte bäst billigast.

    Till att börja med får du ta ställning till om det är viktigast för dig med låg månadskostnad eller med låg självrisk. Låg månadskostnad ger högre självrisk och tvärtom.

    Vilken summa som ersätts är ju också valbart. Minst 50-60 tusen skulle jag rekommendera. 20-25 går snabbt åt om oturen är framme.

    Granska villkoren så att du väljer en försäkring där inte ersättningsbeloppet minskar ju äldre hunden blir. Där är agria bra, men finns några till. Vissa bolag sänker summan med åldern, när veterinärvård kan behövas som mest.

    Nu börjar det väl komma försäkringar som täcker tandvård så det hade jag kollat upp, särskilt för dvärghund. Ska du ha hunden till nåt "särskilt"(tex jakt eller avel som ger ökade risker och behov)?
  • Tue 3 Dec 2019 16:10
    #10

    Ser nu att tråden var gammal, men råden kvarstår om nån mer läser :)

  • Thu 5 Dec 2019 12:26
    #11

    Det beror på vad du letar efter Konsumenternas gav Moderna högsta betyg i senaste testet. Moderna verkar också få höga betyg sett till självrisk, billigast pris och maxersättning om du jämför med andra:
    https://www.hundforsakring.se/jamfor-hundforsakring

Svar på tråden Vilken hundförsäkring är bäst/billigast?