• Äldre 16 Jun 12:37
    16484 visningar
    14 svar
    14
    16484

    Sluta amma 1-åring. DESPERAT!

    Min son är strax över ett år gammal och har ammats sedan födseln. Nu börjar jag bli sjukligt less och jag går snart under. Det enda sättet att söva sonen på under dagtid är att amma, om man inte går ut med vagn eller sele. Får han inte bröstet så blir han rasande! Han tar inte napp och dricker inte välling... Samma sak vid läggning och under natten vaknar han och ska snutta 4-8 ggr. vi samsover och hade helst slutat med det också, typ igår.

    Jag orkar inte ta striden. Är helt slut. Pappan jobbar dagtid och förstår inte att han måste hjälpa mig i detta, utan anser att det är mitt ansvar eftersom jag är föräldraledig. Kan tillägga att jag bett honom om hjälp med att sluta redan när sonen var ca 8 månader. Vad gör man?

    Spydiga och otrevliga kommentarer undanbedes. Kommer ignorera dessa!

    Hjälp mig!

    Mvh

    Desperata mamman

  • Svar på tråden Sluta amma 1-åring. DESPERAT!
  • Anonym (JK)
    Äldre 16 Jun 12:56
    #1

    Min dotter är ett år och åtta månader och här ammas det för fullt. Hon vägrar sluta och samma som din pojk, vägrar flaska. Jag är ensamstående så det finns ingen pappa i bilden som kan hjälpa.

    Jag har helt enkelt gett upp... hon får amma tills hon själv inte vill längre.

  • Äldre 16 Jun 12:58
    #2

    Det är ju även närhetsbehovet som uppfylls. Orkar du fortsätta ett tag till så är det ju toppen. Min yngsta ammade till han var 2år och 4mån men sista tiden bara på natten.

  • sextio­talist
    Äldre 16 Jun 14:32
    #3

    Har du en släkting mamma, syster, bror, kompis, som kan hjälpa dig. Att ta din son när han ska sova på dagen och sedan hjälpa dig under några nätter.

  • Äldre 16 Jun 15:13
    #4
    +1

    Fast jag tycker nog att pappan får gå in och ta sitt ansvar här. Det är ett jobb att vara föräldraledig också. Mitt tips är att låta pappan ta några nätter och du sover i ett annat rum. Oftast går det bättre än man tror om pappan tar nätterna då barnet inte förknippar honom med amning. Efter några nätter har barnet förhoppningsvis vant sig av med att ammas på natten. Jag har dock inte provat dessa tips själv, min yngsta son är snart 9 mån och ammas på natten men om ett par veckor ska pappan ha semester och då blir det han som får ta några nätter och jag sover i äldsta sonens rum. Jag hoppas på att det funkar

  • Äldre 16 Jun 15:15
    #5

    Jag tänker också att det är semestertider så din man/sambo måste väl ha nån semester här i sommar då han kan ta sonen på natten om han absolut inte kan göra det när han jobbar? Annars finns det ju helger också...

  • Fru Ve
    Äldre 16 Jun 15:16
    #6
    syntharen skrev 2017-06-16 15:13:26 följande:

    Fast jag tycker nog att pappan får gå in och ta sitt ansvar här. Det är ett jobb att vara föräldraledig också. Mitt tips är att låta pappan ta några nätter och du sover i ett annat rum. Oftast går det bättre än man tror om pappan tar nätterna då barnet inte förknippar honom med amning. Efter några nätter har barnet förhoppningsvis vant sig av med att ammas på natten. Jag har dock inte provat dessa tips själv, min yngsta son är snart 9 mån och ammas på natten men om ett par veckor ska pappan ha semester och då blir det han som får ta några nätter och jag sover i äldsta sonens rum. Jag hoppas på att det funkar


    Så gjorde vi också. Åk bort och sov ett par nätter (men kom hem dagtid och söv då barnet i vagn och inte genom amning). Pappan är väl ledig helger om han jobbar dagtid och då bör han kunna ta två nätter om han får möjlighet att sova dagtid. Eller har han inte semester snart? Ett utmärkt tillfälle. Annars kanske ni skulle bytas av och han är pappaledig?
  • Äldre 16 Jun 15:25
    #7
    Fru Ve skrev 2017-06-16 15:16:59 följande:

    Så gjorde vi också. Åk bort och sov ett par nätter (men kom hem dagtid och söv då barnet i vagn och inte genom amning). Pappan är väl ledig helger om han jobbar dagtid och då bör han kunna ta två nätter om han får möjlighet att sova dagtid. Eller har han inte semester snart? Ett utmärkt tillfälle. Annars kanske ni skulle bytas av och han är pappaledig?


    Precis. Barnet blir såklart sur på dig när hen inte får snutt och du är där, men fattar snabbt att pappa inte har sådana resurser. Om det inte är dags för er att bytas av ännu så får ni ta det en semestervecka. Såhär kan ni inte ha det.
  • Äldre 17 Jun 00:15
    #8

    Ammade sonen tills han var två år. Han somnade enbart vid bröstet, både dagtid och kvällstid. Han tog inte napp och drack inte välling. Vi såg till att han fick i sig en portion gröt på kvällen, så att han inte skulle vara hungrig. Sen fick han ligga nära mig, utan att amma. Vi erbjöd vatten i nappflaska, men inget annat. Men jag ville inte ta ifrån honom både amningen och att få somna bredvid mig samtidigt. Första kvällen var han gnällig innan han somnade (vi väntade med att försöka söva honom tills han var riktigt trött) men redan andra dan gick det mycket bättre, och han började sova hela nätter.

    Så min erfarenhet är att det inte är nödvändigt att pappan är särskilt delaktig. Men välj en dag när du känner dig utvilad och så är det "bara" att bestämma att det är slut med ammandet och markera det tydligt mot barnet. Och sen hålla ut tills barnet har förstått.

    Lycka till!!

  • Little­Sunshi­ne84
    Äldre 17 Jun 00:35
    #9

    Stackare! Hemskt när man inte vill amma men känner att man måste fortsätta för barnets skull.

    Jag ville sluta amma vid tre månader. Men sonen vägrade flaska/kopp. Han sövdes med hjälp av amningen. Det var även en stor tröst för honom då han hade det svårt med kolik och reflux.

    Vid 5 månader orkade jag inte mer. Hade det tufft i 24 timmar med en arg pojke. Sen vände det. Redan dag tre började han sova bättre nattetid. Från att ha vaknat med två timmars mellanrum och velat amma så sov han 4timmars pass. Efter någon vecka sov han ännu bättre och vaknade en gång per natt.

    Det kan vara värt striden!

  • Äldre 17 Jun 15:32
    #10

    Jag slutade amma när min son var ca 16 månader. Vi testade olika metoder och så, men det som till sist funkade var att helt enkelt gå cold turkey: en lördag morgon slutade jag bara. Han var jätteledsen och arg och det dröjde länge innan han kunde se mig topless utan att bli hysterisk. Men det gick. Det var bra att göra det på en helg så jag inte var helt ensam, även om det inte fanns jättemycket pappan kunde göra. Svårt att se sitt barn så ledsen, men för min mentala hälsa var det nödvändigt att sluta.

  • Äldre 17 Jun 22:01
    #11

    Jag känner igen mig väldigt väl. Min son är 20 månader och ammar fortfarande både på dagar och nätter utöver att han äter minst 3 huvudmål och mellanmål. Jag har tänkt försöka sluta varje lov, men då lyckas han bli förkyld och det är kört. Tack och lov väntar nu ett långt sommarlov.

    Dilemmat med sonen är att han alltid har vägrat välling och har slutat äta gröt, så det finns inte så många alternativ att ta till. Min tanke är att testa med stopp- och väx, så det inte smakar gott längre.

    Lite känns det som att vi är på väg åt rätt håll då antalet tillfällen per dygn ändå har minskat. Han ammar hos mig, men väljer att somna hos pappan. Sedan läggs han i sin säng, men vaknar några gånger på natten. Den senaste veckan dock fruktansvärt ilsk, så då har sambon fått ta honom. I natt låg han frenetiskt och sparkade med benen och skrek ...

  • Äldre 18 Jun 15:34
    #12

    Jag slutade nattamma när sonen var typ 11 månader. Jag tog på mig en polotröja och gav närhet på alla andra sätt istället. Efter typ två nätter var det lugnt.

  • Äldre 19 Jun 07:22
    #13

    Om du inte orkar ta striden med argt barn, kan du försöka detta:
    Låt honom amma så mycket han orkar I någon vecka, erbjud bröstet hela tiden. Sedan kan du försöka att bara ge bröstet när han ber om det, men försöka att inte neka ("don't offer "don't refuse"). Om du verkligen inte vill avled med annat, t ex bär honom eller erbjud något annat att äta och ät själv samtidigt. Jag tyckte  också det hjälpte att ha kläder som dolde brösten (någon ovan föreslog polotröja, men lite varmt nu)
    Lycka till!

  • Äldre 19 Jun 21:25
    #14

    Hej allihopa!

    Tack för att ni tagit er tid att svara. Många bra tankar och tips! Ska fundera på hur jag vill avsluta och hoppas det ska gå smidigt.

Svar på tråden Sluta amma 1-åring. DESPERAT!