• Melisandre

    Skaffa hund för första gången, vilken ras?

    Hej! Jag och min sambo funderar på att skaffa hund, men vi vet inte vilken ras som passar bäst.

    Hans familj har haft hund hela hans liv, det har ju inte min men min farmor har en collie sedan 10 år tillbaka som jag träffat väldigt mycket. Så jag är inte precis "hundvan" och vill då inte ha en väldigt krävande ras som jag kanske inte klarar av. Vill dock inte heller ha en så slö hund som inte har intresse av att jobba alls. Vi har inga barn men har dock två katter som det måste funka med.

    Skulle absolut kunna tänka mig en collie till exempel. Träffade även en gammal kompis mammas samojed som verkade helt underbar men efter att ha läst lite om den verkar den vara en väldigt krävande hund och det lär ju inte vara lämpligt för en första hund.

    Så tipsa gärna på raser som är bra för en första hund!

  • Svar på tråden Skaffa hund för första gången, vilken ras?
  • gahadas

    Hur bor ni? Spelar ju en del roll då många hundar inte bör ledas i koppel runt några kvarter i stan

    Jag hade en flat som första hund. Väldigt trevlig, men behöver motion. Var inget problem då vi har stor trädgård där den kunde vara på egenhand, samt skog där den kunde springa lös under promenader. Men jag hade inte köpt en sån om jag bodde i stan.

  • Melisandre
    gahadas skrev 2017-06-16 22:59:56 följande:

    Hur bor ni? Spelar ju en del roll då många hundar inte bör ledas i koppel runt några kvarter i stan

    Jag hade en flat som första hund. Väldigt trevlig, men behöver motion. Var inget problem då vi har stor trädgård där den kunde vara på egenhand, samt skog där den kunde springa lös under promenader. Men jag hade inte köpt en sån om jag bodde i stan.


    Bor i en småstad i lägenhet så det blir koppel runt kvarter då. Borde kanske nämnt det innan!
  • Virrepannan

    Jag är uppvuxen med en Dvärgschnauzer, det är en ras som jag varmt rekommenderar. Lagom storlek, lättlärd och fäller inte.

    Vad ni bör tänka på, och än mer om ni bor i lägenhet, är att det krävs väldigt mycket engagemang, framförallt de första två åren, då hunden ska skolas in i livet. Alla hundar behöver daglig motion och inte bara runt kvarteret, framförallt en lägenhetshund. Därmed inte sagt att det inte går att ha hund när man bor så :) Hunden är ett trevligt djur, blir ett fint sällskap.

  • Melisandre
    Virrepannan skrev 2017-06-16 23:21:19 följande:

    Jag är uppvuxen med en Dvärgschnauzer, det är en ras som jag varmt rekommenderar. Lagom storlek, lättlärd och fäller inte.

    Vad ni bör tänka på, och än mer om ni bor i lägenhet, är att det krävs väldigt mycket engagemang, framförallt de första två åren, då hunden ska skolas in i livet. Alla hundar behöver daglig motion och inte bara runt kvarteret, framförallt en lägenhetshund. Därmed inte sagt att det inte går att ha hund när man bor så :) Hunden är ett trevligt djur, blir ett fint sällskap.


    Ja dom är jättegulliga! Men jag tror jag är lite mer för större hundar :)

    Nej det förstår jag absolut! Långa skogspromenader ser jag fram emot med hund. Finns många bra ställen att gå på här och även ute hos mina föräldrar på landet. Så röra på sig kommer den utan tvekan få göra!
  • EmberEyes

    Eftersom jag har delat liv med retrievers de första 20 åren av mitt liv måste jag nog rekommendera en sådan.

    Om ni är noga med uppfödare och väljer bort jakt-varianter (för mycket motor) och helst utpräglade show-avlade (mycket problem med höfter och armbågar) så är goldisar en perfekt "mellanmjölks-hund".

    För att göra en grov generalisering... De är lätt-tränade, älskar att gå långpromenad, älskar att sitta i soffan och äta popcorn, älskar att jogga i skogen, älskar att ha sovmorgon, älskar barn, älskar vuxna, älskar mat, älskar bada, älskar i princip allt och alla.

    De kräver sin dagliga motion och mentala stimulans (det gör alla hundar), våra hundar har bott i lägenhet i stan och då har vi haft 3 "pink-turer" på 15-20 min och en längre runda på kanske 1-2 timmar per dag som mål (när de var vuxna, inte som valpar!), och kört mental stimulans med mottot 3x5; dvs spendera minst 3 min vid minst 5 tillfällen per dag med hjärn-gymnastik. Kan vara att träna trick, leta godis, regelrätt träning (agillity, lyd, sök, spår) eller annat.

    Men det viktigaste, oavsett vilken hund ni väljer är att hitta en bra uppfödare. Någon som kan och vill stötta er och den kommande valpen, någon som kan hjälpa er hitta den valpen som kommer passa er bäst, och som kanske till och med kan vara så ärlig att säga nej, i denna kullen har ingen valp ett temperament som jag tror skulle funka med era behov/vad ni kan erbjuda, men jag har en parning på gång vars linjer har de egenskaper som matchar er.

  • Just raw

    Läs här och se vad som skulle passa just er. 
    www.skk.se/hundraser
    Titta speciellt på vad hundrasen är avlad för, för det säger en hel del om mentaliteten hos rasen.
    Jag har en förkärlek för den här hunden som jag tycker är härlig,
    Lättlärd, vänlig och nyfiken allroundhund, frisk inte minst, hänger med på allt, men kan också njuta av en dag i soffan med matte och kanske ett hundben. 
    Perfekt.
    Ett sista råd, gå en lydnadskurs, bara så att ni får in vardagslydnaden ordentligt, det kommer spara er massa jobb senare.
    Sen väljer ni själva om ni vill fortsätta eller ej. 

  • Dexter dot com

    Collie är en trevlig ras men var noga med uppfödare och linjer då det finns vissa problem med mentaliteten i rasen och den korthåriga varianten är att föredra om du inte är extremt intresserad av pälsvård. Dom collies jag känner kräver en del mental aktivering som lydnad och spår för att vara harmoniska och balanserade.

    Hur har du tänkt att aktivera hunden ?

  • Virrepannan
    EmberEyes skrev 2017-06-17 06:07:11 följande:

    Eftersom jag har delat liv med retrievers de första 20 åren av mitt liv måste jag nog rekommendera en sådan.

    Om ni är noga med uppfödare och väljer bort jakt-varianter (för mycket motor) och helst utpräglade show-avlade (mycket problem med höfter och armbågar) så är goldisar en perfekt "mellanmjölks-hund".

    För att göra en grov generalisering... De är lätt-tränade, älskar att gå långpromenad, älskar att sitta i soffan och äta popcorn, älskar att jogga i skogen, älskar att ha sovmorgon, älskar barn, älskar vuxna, älskar mat, älskar bada, älskar i princip allt och alla.

    De kräver sin dagliga motion och mentala stimulans (det gör alla hundar), våra hundar har bott i lägenhet i stan och då har vi haft 3 "pink-turer" på 15-20 min och en längre runda på kanske 1-2 timmar per dag som mål (när de var vuxna, inte som valpar!), och kört mental stimulans med mottot 3x5; dvs spendera minst 3 min vid minst 5 tillfällen per dag med hjärn-gymnastik. Kan vara att träna trick, leta godis, regelrätt träning (agillity, lyd, sök, spår) eller annat.

    Men det viktigaste, oavsett vilken hund ni väljer är att hitta en bra uppfödare. Någon som kan och vill stötta er och den kommande valpen, någon som kan hjälpa er hitta den valpen som kommer passa er bäst, och som kanske till och med kan vara så ärlig att säga nej, i denna kullen har ingen valp ett temperament som jag tror skulle funka med era behov/vad ni kan erbjuda, men jag har en parning på gång vars linjer har de egenskaper som matchar er.


    Vilket härligt inlägg :)
  • micromat

    Kolla rasgrupp 9 på www.skk.se det är sällskapshundar. Övriga raser kräver över lag lite mer träning och stimulans. Även fast alla hundar mår bra av promenader, träning och övrig aktivering.

Svar på tråden Skaffa hund för första gången, vilken ras?