• Äldre 17 Jun 22:12
    10212 visningar
    10 svar
    10
    10212

    Jag är RH-negativ, gravid med första barnet men har fått missfall

    Som rubriker lyder. Gravid i v. 12 och fick höra av min mamma idag att jag är RH-negativ. Det är ca en månad kvar till min inskrivning då jag ex tar detta blodprov. Det är mitt första barn men jag har haft två missfall i v. 6-7. Bör jag oroa mig för mitt barn för denna sakens skull?? Vad kan jag göra? Har en läkartid (extra ul) på måndag och kan fråga då men blev så oroad nu! Någon med liknande erfarenheter? 

  • Svar på tråden Jag är RH-negativ, gravid med första barnet men har fått missfall
  • Caramb­olan
    Äldre 17 Jun 23:07
    #1

    Nej, du behöver inte oroa dig för den saken. De kommer att kolla om du har antikroppar och om barnet också är Rh-. Är ni båda det så är det lugnt. Är barnet inte det så får du en spruta med anti-D i slutet av graviditeten.

  • Äldre 18 Jun 07:25
    #2

    Hej. Är också Rh negativ det är inget du behöver oroa dig för har 3 barn sen innan och är nu gravid med 4an. 2 av mina barn är positiva och den ända skillnaden är att man får en spruta innan man åker hem från BB.

  • Äldre 18 Jun 13:27
    #3

    Är också negativ och har två barn sedan innan. Inga problem! Skulle trean vara positiv får man en spruta.

  • Lia4
    Äldre 18 Jun 13:34
    #4

    Då du fått missfall i så tidig graviditet tidigare behöver du inte oroa dig. Till skillnad mot vad de andra skriver så skulle det kunna finnas en risk för nuvarande graviditet om du gått längre i dina tidigare graviditeter och inte fått anti-d vid missfallen.

    Därför ger man alltid anti-d vid skrapningar och aborter efter v 9.

  • Äldre 15 Jan 18:59
    #5

    Sätter lite nytt liv i tråden igen.

    Jag är rh negativ! I mars 2017 fick jag mf i v 13, blev inte skrapad det skulle sköta sig självt.

    Blev sen gravid i juli igen och fick missfall igen.

    Har hört att det bildas antikroppar mot barnets blod om det är positivt.

    Skulle jag haft en spruta efter första missfallet,?? hade det gått att undvika.det andra missfallet, stötte jag bort embryot för att det var en annan blodgrupp. Nån som vet!?

    Är nu gravid igen och orolig!?

  • Äldre 27 May 18:10
    #6
    Mawie skrev 2018-01-15 18:59:34 följande:

    Sätter lite nytt liv i tråden igen.

    Jag är rh negativ! I mars 2017 fick jag mf i v 13, blev inte skrapad det skulle sköta sig självt.

    Blev sen gravid i juli igen och fick missfall igen.

    Har hört att det bildas antikroppar mot barnets blod om det är positivt.

    Skulle jag haft en spruta efter första missfallet,?? hade det gått att undvika.det andra missfallet, stötte jag bort embryot för att det var en annan blodgrupp. Nån som vet!?

    Är nu gravid igen och orolig!?


    Hej! Hur har det gått för dig? Jag är i samma sits och orolig. Jag har dock fått sprutor vid första grav. men nu fick jag också ett ma i v .13. En BM sa till gynläkaren som skulle skrapa mig att det var något konstigt med min blodgrupp, att jag hade antikroppar i det. Är så rädd att det har bildats trots att jag fick sprutor och att det är orsaken till MA. Fick du någon klarhet i ditt?
  • Äldre 29 May 11:57
    #7
    nikki06 skrev 2018-05-27 18:10:22 följande:
    Hej! Hur har det gått för dig? Jag är i samma sits och orolig. Jag har dock fått sprutor vid första grav. men nu fick jag också ett ma i v .13. En BM sa till gynläkaren som skulle skrapa mig att det var något konstigt med min blodgrupp, att jag hade antikroppar i det. Är så rädd att det har bildats trots att jag fick sprutor och att det är orsaken till MA. Fick du någon klarhet i ditt?

    Även om en mamma har skapat antikroppar sen en tidigare graviditet så är riskerna fortfarande små ligger på runt 1 % att ditt och barnets blod blandas under en graviditet. 


    Om du har antikroppar så blir du kollad ca 3 gånger under graviditeten för att kolla nivåerna. Om dom förblir låga så är det ingen fara för ditt foster.


    min son och mitt blod blandades och han fick gulsot vid födseln på grund av det och blev kollad med jämna blodprover tills han var ca 6 veckor.


    I Sverige har vi bra vård så oroa dig inte. Kroppen stöter inte bort fostret men blodet från dig med antikroppar kan överföras till ditt barn kan göra barnet sjukt. 

  • Äldre 29 May 12:44
    #8
    Brazillove skrev 2018-05-29 11:57:00 följande:

    Även om en mamma har skapat antikroppar sen en tidigare graviditet så är riskerna fortfarande små ligger på runt 1 % att ditt och barnets blod blandas under en graviditet. 

    Om du har antikroppar så blir du kollad ca 3 gånger under graviditeten för att kolla nivåerna. Om dom förblir låga så är det ingen fara för ditt foster.

    min son och mitt blod blandades och han fick gulsot vid födseln på grund av det och blev kollad med jämna blodprover tills han var ca 6 veckor.

    I Sverige har vi bra vård så oroa dig inte. Kroppen stöter inte bort fostret men blodet från dig med antikroppar kan överföras till ditt barn kan göra barnet sjukt. 


    Så även om vårt blod blandades (fick en liten blödning innan MA konstaterades) så finns det ingen risk att det ledde till att fostret inte överlevde? Hjärtat kom ju igång så något galet blev det, men förstår att det inte behöver bero på det. Är bara rädd att det ska hända något liknande till nästa gång och att det har med antikropparna att göra.
  • Äldre 29 May 13:51
    #9
    nikki06 skrev 2018-05-29 12:44:49 följande:
    Så även om vårt blod blandades (fick en liten blödning innan MA konstaterades) så finns det ingen risk att det ledde till att fostret inte överlevde? Hjärtat kom ju igång så något galet blev det, men förstår att det inte behöver bero på det. Är bara rädd att det ska hända något liknande till nästa gång och att det har med antikropparna att göra.

    Tror inte du behöver oroa dig, min son och mitt blod blandades (1% otur... =P)


    Men min kropp stötte inte bort honom, dom saker som kan hände är att fostret kan få blodbrist om dom får i sig för mycket antikroppar från dig , men det är sällsynt och även där kan läkare hjälpa dig om det skulle hända. Om dom gör blodproverna så kommer dom dock att se det i tid hinnan det skulle vara någon fara.


    Vanligare är det att ditt barn föds med gulsot och får ljusterapi i ett dygn. sen får några extra kontroller ett par veckor efter födseln. 


    Lycka till med graviditeten =)

  • Äldre 29 May 14:49
    #10
    nikki06 skrev 2018-05-27 18:10:22 följande:

    Hej! Hur har det gått för dig? Jag är i samma sits och orolig. Jag har dock fått sprutor vid första grav. men nu fick jag också ett ma i v .13. En BM sa till gynläkaren som skulle skrapa mig att det var något konstigt med min blodgrupp, att jag hade antikroppar i det. Är så rädd att det har bildats trots att jag fick sprutor och att det är orsaken till MA. Fick du någon klarhet i ditt?


    Hej Nikki!

    Är i dag i v 26 och väntar en liten tjej, som har samma blodgrupp!!! tror att det är därför jag inte fått mf, min egna teori i alla fall
    Bf 9 sep
Svar på tråden Jag är RH-negativ, gravid med första barnet men har fått missfall