• Äldre 19 Jun 18:27
    11015 visningar
    15 svar
    15
    11015

    Varianter på sockerkaka?

    Jag skulle vilja ha recept eller förslag på olika varianter av sockerkaka. Vad brukar ni hiva i för att göra sockerkakan lite mer intressant men där grundreceptet är vanlig sockerkaka?

  • Svar på tråden Varianter på sockerkaka?
  • Äldre 19 Jun 18:38
    #1

    Tigerkaka kanske kan vara något.

  • Äldre 19 Jun 18:54
    #2

    Jag byter ut vätskan mot motsvarande mängd krossad ananas, blir jättegott


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 19 Jun 19:28
    #3

    Slänger i torkad lavendel och gör en lavendelglasyr som jag häller över :)

  • Äldre 19 Jun 19:30
    #4
    Skattis1338 skrev 2017-06-19 19:28:21 följande:

    Slänger i torkad lavendel och gör en lavendelglasyr som jag häller över :)


    Oj det lät spännande, kan du inte lägga ut recept?
  • Äldre 19 Jun 19:37
    #5

    Brukar använda detta från Hembakat. Världens bästa sida för goda kakor :)

    tidningenhembakat.se/bloggar/fredriks-fika/sockerkaka-med-lavendel-och-vanilj/

  • Äldre 19 Jun 19:38
    #6

    Man kan strö över en blandning av finhackad rabarbee, socker, kanel, ingefära innan man gräddar.

  • Äldre 19 Jun 19:38
    #7

    Brukar dock ha en matsked lavendel i glasyren också

  • Äldre 19 Jun 19:44
    #8

    Trevliga förslag.

  • Äldre 19 Jun 19:57
    #9

    Vaniljsockerkaka tycker jag om. När kakan tagits ur ugnen kokar jag ihop
    125 g smör
    1 dl mjölk
    4 msk vaniljsocker
    i ca 3 min. Delar kakan i en över och en underdel och fördelar det över de två halvorna

    Ett annat alternativ är att lägga i vaniljsocker i smeten. Eller kakao. Eller apelsinsaft. Kardemumma är en annan favorit. Eller vanlig sockerkaka som man gör någon frosting till. Eller hackar i äppelbitar. Eller gör banankaka genom att tillsätta mosade bananer. Eller... Egentligen är det bara fantasin som kan sätta stopp

  • Äldre 19 Jun 20:54
    #10

    Jag brukar ha i äpplen som jag stekt i smör och kanel med lite socker på. Annars har jag i krossad mörk choklad och kokos. :)

  • Äldre 19 Jun 20:57
    #11

    Varvar sockerkakssmeten med gröna äpplen jag stekt i smör, kanel, vaniljstång, farinsocker och en skvätt citron

  • Äldre 20 Jun 15:37
    #12

    Eftersom att jag råkar ha äpplen hemma så blir den första sockerkakan en sån. Jag har bara flytande vanilj och undrar om det funkar lika bra som pulver?

  • Äldre 20 Jun 15:45
    #13
    +1

    Jag är så avancerad att jag byter ut ströbrödet mot kokosflingor (så gör jag numera med nästan alla kakor som ska ha bröad form, på kladdkaka är det verkligen pricken över i).

    Och det händer att jag hackar chokladkaka och vänder ned i formen eller, som flera andra ovan, äppelskivor (men jag bara rullar dem i kanel och socker), alternativt har ett varv med kanel/socker i mitten när jag häller i smeten i formen.

  • Äldre 24 Oct 23:22
    #14

    Spetskaka är den godaste sockerkakan tycker jag. Jag brukar baka den efter detta receptet: madameedith.se/index.php/2017/10/19/spetskaka/

  • Äldre 16 Jan 14:52
    #15

    Jag slänger i Xanté ibland.

Svar på tråden Varianter på sockerkaka?