• tuntemattomana

    Fråga till er som ägt hus och sedan köpt nytt. Hur gör man?

    Vi bor i ett hus som vi köpt och nu vill vi flytta till grannorten. Vi vill alltså köpa ett nytt hus och sälja det gamla.
    I vilken ordning gjorde ni det och vad gick banken med på?

    Det kan ju ta lång tid innan man hittar ett hus man vill köpa så att sälja huset först för att sedan köpa nytt känns ju vanskligt..
    Men banken går väl inte med på att man gör så?

  • Svar på tråden Fråga till er som ägt hus och sedan köpt nytt. Hur gör man?
  • Anonym (Q)

    De flesta brukar köpa nytt först och sälja sen. Det är mycket mer som kan gå fel när man säljer först och köper sen.

    Varför skulle banken inte få med på något sådant för?

  • tuntemattomana

    Vi bor i ett hus som vi köpte för ca 700 000 kr och nu vill vi köpa för ca 3-4 milj :/ jag är dessutom föräldraledig och har fått veta att jag inte har något arbete efter föräldraledigheten då min arbetsplats skurit ner på personal :C

    vi har inget sparande men räknar att få 1 milj för huset vi bor i nu då priserna stigit. då går vi iaf plus 400 000 kr.

    tänker att banken vill att vi båda har en fast inkomst men då måste vi vänta tills jag går av fp och hittar ett jobb.. om typ ett år och vi vill gärna flytta snart..

  • Anonym (Q)
    tuntemattomana skrev 2017-06-19 20:11:52 följande:

    Vi bor i ett hus som vi köpte för ca 700 000 kr och nu vill vi köpa för ca 3-4 milj :/ jag är dessutom föräldraledig och har fått veta att jag inte har något arbete efter föräldraledigheten då min arbetsplats skurit ner på personal :C

    vi har inget sparande men räknar att få 1 milj för huset vi bor i nu då priserna stigit. då går vi iaf plus 400 000 kr.

    tänker att banken vill att vi båda har en fast inkomst men då måste vi vänta tills jag går av fp och hittar ett jobb.. om typ ett år och vi vill gärna flytta snart..


    De planerna tror jag nog att du får lägga ner omgående. Om ni vill flytta snart så får ni leta efter något som är värt typ lika mycket. Rent spontant så känns det som att det inte finns någon bank alls som skulle godkänna ett lån på 3 miljoner för ett par med bara en inkomst. Om din partner inte tjänar sexsiffrigt i månaden då och skulle kunna försörja er båda utan att det blev tight om räntan gick upp 3-4%.
  • gbgumman

    Tips är väl att hitta något att hyra i andra hand sedan sälja och leta hus. Då vet ni vad ni har att röra er med. Ni bör också tala med bank och vilken storlek på lån ni få ta.

Svar på tråden Fråga till er som ägt hus och sedan köpt nytt. Hur gör man?