• Fiansess

    Två snabba förlossningar - hur blir nummer 3?!

    Jag har som sagt 2 snabba förlossningar i bagaget, den sista bara 1h20min från första värken. Vi hann in på förlossningen tack vare att vi åkte direkt då det var så intensivt.

    Haft krystvärkar 13 resp 8 min.

    Denna gången är jag livrädd för att föda hemma. Bm säger att hon förstår min oro men att 3:e kan bli precis tvärtom...hur sannolikt är det?

    Jag förstår att det är individuellt och att ingen kan svara på det men skulle vilja veta av er med 3 eller fler barn hur den 3:e förlossningen var när ni haft 2 snabba innan?

    Jag ska på Ofeliasamtal någon månad innan BF för att vädra ut min rädsla.....

  • Svar på tråden Två snabba förlossningar - hur blir nummer 3?!
  • Mee90

    Nu har inte jag fått tredje än, har BF 27e september, men har också två snabba förlossningar i bagaget :) Fick första på 6 h från första värk, andra tog 1 h 50 min från första värk. Vi har 3.5 mil till sjukhuset.

    Jag blir troligtvis igångsatt just för att jag haft tidigare snabba förlossningar, ska på bedömning v 37+0. Jag har uttryckt min oro för min barnmorska och hon skickade då en remiss till specen för ev igångsättning.

    Mitt vatten har gått 20 respektive 10 minuter före värkarna har satt igång och jag har inte haft minsta tillstymmelse av tecken före dess så går vattnet igen då går det fort och jag vill inte föda bebis hemma :P Lycka till och uppdatera gärna hur det går för dig :) När är du beräknad?

  • Fiansess
    Mee90 skrev 2017-08-15 21:37:24 följande:

    Nu har inte jag fått tredje än, har BF 27e september, men har också två snabba förlossningar i bagaget :) Fick första på 6 h från första värk, andra tog 1 h 50 min från första värk. Vi har 3.5 mil till sjukhuset.

    Jag blir troligtvis igångsatt just för att jag haft tidigare snabba förlossningar, ska på bedömning v 37+0. Jag har uttryckt min oro för min barnmorska och hon skickade då en remiss till specen för ev igångsättning.

    Mitt vatten har gått 20 respektive 10 minuter före värkarna har satt igång och jag har inte haft minsta tillstymmelse av tecken före dess så går vattnet igen då går det fort och jag vill inte föda bebis hemma :P Lycka till och uppdatera gärna hur det går för dig :) När är du beräknad?


    Jag är beräknad 13 september. Vecka 35+5 idag.

    Var på samtal igår och fick beviljat igångsättning. Ska på bedömning 5 sept v 38+5 och hoppas vara mogen för att ta hinnorna då :).

    Mitt vatten gick aldrig med första och med andra gick det när jag kom in på fl och en stund senare kom sonen. Inte känt av öppningsskedet i princip alls.... lite småvärkar med första bara men fullt öppen när jag kom in. Med andra hade jag en enda lång värk kändes det som, intensivt den korta stunden jag hann ha ont ;).

    Nu står det klart och tydligt i min journal att jag ska in på minsta känning och inte släppas hem, likaså om vattnet går. Jag hoppas inte att jag startar innan den 5:e... Lite i senaste laget men jag får knipa. Tidigare fått i v 39+0 och 40+3.
  • Mee90
    Fiansess skrev 2017-08-15 23:24:44 följande:
    Jag är beräknad 13 september. Vecka 35+5 idag.

    Var på samtal igår och fick beviljat igångsättning. Ska på bedömning 5 sept v 38+5 och hoppas vara mogen för att ta hinnorna då :).

    Mitt vatten gick aldrig med första och med andra gick det när jag kom in på fl och en stund senare kom sonen. Inte känt av öppningsskedet i princip alls.... lite småvärkar med första bara men fullt öppen när jag kom in. Med andra hade jag en enda lång värk kändes det som, intensivt den korta stunden jag hann ha ont ;).

    Nu står det klart och tydligt i min journal att jag ska in på minsta känning och inte släppas hem, likaså om vattnet går. Jag hoppas inte att jag startar innan den 5:e... Lite i senaste laget men jag får knipa. Tidigare fått i v 39+0 och 40+3.
    Skönt att det löste sig :) Spännande att se hur det går för dig :D Du måste uppdatera :D Jag är beräknad 27e september så min första (och förhoppningsvis enda ;P) blir 7e september :D Kul att vi är så nära varandra :)
  • mammalovis

    Första förlossningen var väl inte så snabb, 15 timmar från första värk, tre timmar från 5 cm till född, men knappt några pauser mellan värkarna. Med andra hade jag mycket förvärkar, så första tittade jag inte på klockan. Från andra värk till född tog det ca 1,5 timme, vi hann in ca 9-11 minuter. Från tredje värk hade jag 5 stycken på 12 minuter. Sambon körde i 120-140 in när barnvakten väl kom och hade det inte varit nationaldagsmorgon utan trafik hade vi inte hunnit in med samma förlopp.

    Med tredje var jag dönervös för att föda hemma och förberedde mig på det. Innan vi åkte in var sambon iväg en timma, så då vågade jag knappt röra mig. 35 minuter efter ankomst var han född, men vägen in var lugn med var 5:e minut. Då hade jag varit sjukskriven i 4 veckor för sammandragningar oavsett om jag satt, låg eller stod upp. Några lurendrejerier som avtog. Så att trean är lurig kan jag skriva under på. Jag var markerad i journalen att de inte fick neka att komma in, men sjukhusrocken kunde ändå vänta. Fick be dem igen när barnet skulle läggas till bröstet. Kanske gick förlossningen lugnare då han hade navelsträngen två varv runt halsen.

  • Vallmofröt

    Med min första tog de 5 timmar efter ja kom till förlossningen. Barn nr 2 kom i v 36 och bara ja kom in på förlossningsrummet gick vattnet o krystvärkar direkt. Alltså helt öppen o dottern kom på 3 min. Skrämmande. E också lite orolig nu när ja väntar barn nr 3

  • Snuttens

    Vi brukar råda nyblivna mammor med en snabb första förlossning att komma in så fort de de första värkarna börjar vid nästa graviditet. Bättre att komma in en gång för mycket än för lite. Men förlossningsvården ser ju lite annorlunda ut här i Belgien.

    I regel kommer följande förlossningar gå mycket smidigare (fortare framförallt). Naturligtvis finns det undantag.


Svar på tråden Två snabba förlossningar - hur blir nummer 3?!