• Candide

    Öppna landskap

    I statens budget för 2017 kan man läsa att drygt 5,6 miljarder kronor ska gå till så kallat gårdsstöd, ett bidrag för människor som har åkermark, betesmark eller slåtteräng. Jordbruksverkets hemsida förklarar att pengarna ska "bidra till ökad konkurrenskraft och till att hålla landskapet öppet."

    Att subventionera en industri av konkurrensskäl kan ju ifrågasättas i sig, men jag är särskilt intresserad av dessa öppna landskap. Vem bryr sig om det? Är det en rent estetisk sak, eller har det någon teknisk betydelse som jag inte förstår?

    Oavsett: Är det värt miljardbelopp?

  • Svar på tråden Öppna landskap
  • Aniiee

    Ja, det är det nog.

    Det är en sån där grej som veganer ofta missar när de vill ha bort alla kossor mm, att det är hundratals arter och gigantiska arealer natur som är beroende av dem.

    Vi vill ha biologisk mångfald. Vi vill ha våra unika biotoper. 


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Candide

    Ett intressant inlägg! Jag är inte väldigt insatt i mekanismerna bakom biologisk mångfald, så jag får helt enkelt lita på att betesmarker är det bästa sättet att uppnå det.

    Texten motiverar dock inte att bidraget också gäller odlad mark, som jag inbillar mig är själva motsatsen till biologisk rikedom. Eller?

  • sextiotalist
    Aniiee skrev 2017-06-21 13:30:55 följande:

    Ja, det är det nog.

    Det är en sån där grej som veganer ofta missar när de vill ha bort alla kossor mm, att det är hundratals arter och gigantiska arealer natur som är beroende av dem.

    Vi vill ha biologisk mångfald. Vi vill ha våra unika biotoper. 


    Och att dessa biotoper har utvecklats under flera hundra år med boskapskötsel. De höll ju på att försvinna i och med mekaniskeringen av boskapskötsel och utbyggnad.
    Tack och lov har man fått upp ögonen på detta så nu är man rädd om det.
  • sextiotalist
    Candide skrev 2017-06-21 13:34:46 följande:

    Ett intressant inlägg! Jag är inte väldigt insatt i mekanismerna bakom biologisk mångfald, så jag får helt enkelt lita på att betesmarker är det bästa sättet att uppnå det.

    Texten motiverar dock inte att bidraget också gäller odlad mark, som jag inbillar mig är själva motsatsen till biologisk rikedom. Eller?


    Ja, odlad mark är i många avsikter en monokultur. Men med rätt tänk, så kan man bibehålla mikrofloran i varje fall.


    Men örterna i hagen göres sig icke besvär i en åker, dessa behöver hagmarken för att leva

  • cb66

    Öpnna landskap är egentligen onaturliga i Sverige, vi är ett skogsland. Vi har skövlat alla skog och gjort det till öppna landskap och gett olika arter ett gynnsammare läge samtidigt som vi utrotat djur som är beroende av urskogen.

    Nu sitter vi med våra öppna landskap och kan välja att bibehålla den natur vi haft de senaste 800 åren eller återställa den till det som var naturligt innan.

    Man kan också fundera på varför vi inte tillåter brasilien att ha öppna landskap för att odla och hålla djur. När vi kräver att de skall bevara sin regnskog så tillåter vi dom inte att göra som vi och skapa vackra öppna landskap.

    Syret kommer från alger inte skogen, så slipper vi ta den debatten.

Svar på tråden Öppna landskap