• Äldre 21 Jun 23:02
    6531 visningar
    28 svar
    28
    6531

    Android here I come men hjälp mig komma igång!

    Cr-apple har gjort mig tokig för sista gången nu och kan ta sitt ruttna äpple och dra nånstans.

    Jag kommer förmodligen att köpa Galaxy S8 eftersom att den är nyast. Men hur kommer jag igång?

    Kan jag ta med mig alla mina foton från iPhonen? Hur isf?

    Måste jag skriva om kontakterna? Jag använder inte molntjänster nämligen.

    Kan jag ta med mig musiken som sitter i iTunes? Både köpt där och egna importerade cd-skivor?

    Måste jag skapa något konto med android eller Samsung eller räcker min gmail-adress?

    Kommer jag att kunna sköta en backup lika smidigt som itunes ändå har varit? Hur isf?

    Mina sms kan jag förmodligen inte ta med mig? Men hur om det går?

    Är största minnet 64 gb bara eller finns det större? Kan man ha ett fysiskt minneskort också där musiken eller ens foton ligger?

    Något mer att tänka på?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-22 00:03
    När det är dags för nästa android i framtiden hur för man över den gamla mobilen till den nya då så att allt kommer med utan att använda molntjänster? Där är ju itunes smidigt har android något liknande? Hörde att man eventuellt kan blåtanda eller sätta en sladd mellan android och android och få med sig allt, stämmer det?

    Är det svårt att föra över sina foton och videos från mobilen till en dator med android? Det vill jag att det ska funka smidigt.

    Behövs virusskydd? Finns det något inbyggt isf?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-22 00:34
    Om jag vill koppla in androiden på olika datorer måste man godkänna datorn som med iPhone eller kan man koppla in androiden hejvilt där man vill?

    Har android skräp som att man kan se på en karta var ens familj och vänner befinner sig eller slipper man sånt? (Vet att man kan koppla ur det på iPhone.)

    Det är många frågor men svara på det du orkar eller vet.

  • Svar på tråden Android here I come men hjälp mig komma igång!
  • Äldre 22 Jun 01:26
    #1
    Tihi skrev 2017-06-21 23:02:41 följande:
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-22 00:34
    Om jag vill koppla in androiden på olika datorer måste man godkänna datorn som med iPhone eller kan man koppla in androiden hejvilt där man vill?

    Har android skräp som att man kan se på en karta var ens familj och vänner befinner sig eller slipper man sånt? (Vet att man kan koppla ur det på iPhone.)

    Det är många frågor men svara på det du orkar eller vet. smile1.gif
    Den frågan jag kan ge svar på i denna tråden är om inkoppla till datorn..

    Ja du kan koppla in din Android "hej villt".. Datorn installera själv de rätta drivrutinerna OM du har Windows (vet ej hur det är på mac) sedan så kan du hantera din Androidlur som en vanlig USB-sticka. Så kan du föra foton, musik filer/etc på samma sätt som man gör på en USB-sticka. Så du är aldrig bunden till att använda Samsungs Kies. Det räcker med bara drivrutinerna isig som sagt.
    Jag har Android (Samsung galaxy s7), och jag hantera den som en USB sticka.
    När du kopplar in Android så kommer du att få upp en liten ruta i luren som frågar om du vill tillåta överföring mellan lur och dator.

    Så om du skall koppla in till din kompis eller någon annan persons dator sim inte är din så fråga gärna först OM nu inte personen har Samsung också, då drivrutiner måste installeras.
    Men med Android (oavsett om det är Samsung, Sony etc ) så är du aldrig lika låst som med en iPhone och man slipper som sagt att använda moln om man nu vill detta om man nu vill detta.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Äldre 22 Jun 03:52
    #2
    EnAnonumius skrev 2017-06-22 01:26:08 följande:
    Den frågan jag kan ge svar på i denna tråden är om inkoppla till datorn..

    Ja du kan koppla in din Android "hej villt".. Datorn installera själv de rätta drivrutinerna OM du har Windows (vet ej hur det är på mac) sedan så kan du hantera din Androidlur som en vanlig USB-sticka. Så kan du föra foton, musik filer/etc på samma sätt som man gör på en USB-sticka. Så du är aldrig bunden till att använda Samsungs Kies. Det räcker med bara drivrutinerna isig som sagt.
    Jag har Android (Samsung galaxy s7), och jag hantera den som en USB sticka.
    När du kopplar in Android så kommer du att få upp en liten ruta i luren som frågar om du vill tillåta överföring mellan lur och dator.

    Så om du skall koppla in till din kompis eller någon annan persons dator sim inte är din så fråga gärna först OM nu inte personen har Samsung också, då drivrutiner måste installeras.
    Men med Android (oavsett om det är Samsung, Sony etc ) så är du aldrig lika låst som med en iPhone och man slipper som sagt att använda moln om man nu vill detta om man nu vill detta.


    Toppen! Tack! Inte för att du var otydlig men jag vill vara helt säker på att jag förstår så därför frågar jag det nedanför. Oskyldig 

    Kies är motsvarande itunes? Och man behöver inte använda Kies om man inte vill? Kör bara Windows förresten.

    Om jag kopplar in min android på datorn hemma, jobbet och på min mammas dator så kommer min android aldrig att kopplas ihop med deras datorer eller android/apple id forever och strula till något på datorerna eller min android? Det kommer inte att hamna några backuper och konstiga kopplingar till min mobil på andras datorer eller något annat som gör livet surt för andra eller mig?

    Om vi kör ett exempel:
    Jag vill lägga ner foton på jobbets dator. Koppla in androiden och flytta fotona till jobbdatorn. Klart. Inga problem?
    Sen fortsätter jag hem till mamma och från hennes dator vill jag ta 50 sånger. Koppla in i hennes dator. Flytta hennes musik till min android. Klart. Inga problem?
    Hemma sen vill jag lägga ner mammas musik och mina senast tagna foton på min dator. Koppla in på hemdatorn. Flytta. Klart. Inga problem?

    Så som itunes är uppbyggt kan både jag och datorns ägare få ett rent helvete om man kopplar in iphonen på en annans dator men det händer alltså ALDRIG med android? Android kopplar aldrig samman något på konstiga sätt? Så fort man har dragit ut sladden till datorn så har datorn glömt att androiden existerade? (till skillnad från f-ing itunes)

    Det låter ju nästan för bra för att vara sant för en ovan.


  • Äldre 22 Jun 03:59
    #3

    Som EnAnonumius skrev så funkar det som ett vanligt usbminne. Plugga in flytta det du ska och dra ut igen. Det du för över från mobilen till datorn blir på datorn och inget annat spår av mobilen finns kvar. Kan inte bli smidigare.


    Simsalabim trosorna försvinn :)
  • Äldre 22 Jun 08:13
    #4
    Tihi skrev 2017-06-22 03:52:14 följande:
    Toppen! Tack! Inte för att du var otydlig men jag vill vara helt säker på att jag förstår så därför frågar jag det nedanför. Oskyldig 

    Kies är motsvarande itunes? Och man behöver inte använda Kies om man inte vill? Kör bara Windows förresten.


    Klipper ditt svar lite upp i de olika stycken.

    Motsvar inte direkt iTunes då Kies inte har det som iTunes har. Utan det är bara ett program som är en grafisk hjälpmedel mer, än ett "krav". Det Kies gör är att bara hjälpa dig med uppdateringar av OS (när dem kommer) och att du kan göra lättare bakupper ned till din dator. Men Man kan hoppa som sagt över Kies och köra som en ren USB sticka.
    Tihi skrev 2017-06-22 03:52:14 följande:
    Om jag kopplar in min android på datorn hemma, jobbet och på min mammas dator så kommer min android aldrig att kopplas ihop med deras datorer eller android/apple id forever och strula till något på datorerna eller min android? Det kommer inte att hamna några backuper och konstiga kopplingar till min mobil på andras datorer eller något annat som gör livet surt för andra eller mig?


    På en Android (Samsung, Sony ettc) så har du inget speciellt "Id" så som Apple har.
    Det enda man har är en Gmail som man använder på typ Google Play så att du kan ladda ned program då man sköter sådant via mobilen.

    Skulle du vilja sälja don Samsung så kan du bara radera typ Gmail och göra en "fabriksåterställning" så kan man sälja vidare den och köpare slipper oroa sig för något speciellt ID.

    Android lämnar inga konstiga "bakuper" utan det är du som användare som måste kräva att Android gör bakeupper. Så du är helt anonym med din Android på olika datorer. Så jag använder min mobil som "usb"-sticka ibland och bär med mig viktiga filer och dokumentär i den på min micro sd-kort.
    Tihi skrev 2017-06-22 03:52:14 följande:
    Om vi kör ett exempel:
    Jag vill lägga ner foton på jobbets dator. Koppla in androiden och flytta fotona till jobbdatorn. Klart. Inga problem?
    Sen fortsätter jag hem till mamma och från hennes dator vill jag ta 50 sånger. Koppla in i hennes dator. Flytta hennes musik till min android. Klart. Inga problem?
    Hemma sen vill jag lägga ner mammas musik och mina senast tagna foton på min dator. Koppla in på hemdatorn. Flytta. Klart. Inga problem?



    Ett bra exempel du kom med där.
    Jupp det är så enkelt. Så länge du vet vilken Mapp korten ligger i när du går in i telefonen från datorn så är det så enkelt som man gör kopiera/klistra mellan olika appar som man brukar göra ibland i datorn, eller mellan Dator USB-sticka.
    Tihi skrev 2017-06-22 03:52:14 följande:
    Så som itunes är uppbyggt kan både jag och datorns ägare få ett rent helvete om man kopplar in iphonen på en annans dator men det händer alltså ALDRIG med android? Android kopplar aldrig samman något på konstiga sätt? Så fort man har dragit ut sladden till datorn så har datorn glömt att androiden existerade? (till skillnad från f-ing itunes)

    Det låter ju nästan för bra för att vara sant för en ovan.


    Sådana problem slipper man med en Android oavsett vilken tillverkare av mobilen man har som installerat Android på mobilen.

    Man slipper att vara "låst" vid något id och man slipper att bli sammankopplad på några konstiga sätt. Det är för mig en av de styrkorna med just Android. Att man slipper bli låst via "id", som man är med en iPhone. Det är att man som ägare av mobilen gör att man kan styra så mycket mer.
    Det du kommer nog att upptäcka är att du kommer att ha en liten inlärningskurva då Android är annorlunda än mot iOS.

    Det man kan säga är att du har mycket mer frihet men med mycket egenansvar och mer kontroll på en Androidlur. iPhone så har du mycket mer s.k allt "sköts automatiskt" men du har inte alltid riktigt kontroll över allt som sker i din lur.




    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Femhen­ist
    Äldre 22 Jun 09:18
    #5

    Kolla youtube - sök: change from iphone to android

  • Äldre 22 Jun 17:50
    #6
    EnAnonumius skrev 2017-06-22 08:13:26 följande:
    Klipper ditt svar lite upp i de olika stycken.

    Motsvar inte direkt iTunes då Kies inte har det som iTunes har. Utan det är bara ett program som är en grafisk hjälpmedel mer, än ett "krav". Det Kies gör är att bara hjälpa dig med uppdateringar av OS (när dem kommer) och att du kan göra lättare bakupper ned till din dator. Men Man kan hoppa som sagt över Kies och köra som en ren USB sticka.
    Hur backar man upp en android lättast så att man inte förlorar kontakter, foton, sms, anteckningar och kanske appars info om telefonen går sönder eller försvinner? Inte molntjänster helst!!! Måste man koppla in mobilen i datorn för att uppdatera OS eller går det på wifi också?

    På en Android (Samsung, Sony ettc) så har du inget speciellt "Id" så som Apple har.
    Det enda man har är en Gmail som man använder på typ Google Play så att du kan ladda ned program då man sköter sådant via mobilen.
    Det låter ju smidigt! Kan man ha presentkort i Play istället för ett kreditkort kopplat dit? Måste man vara inloggad med sin gmail hela tiden på mobilen eller kan man bara logga in den ibland? Vad behöver man logga in för på gmail om man måste? Använder aldrig gmail nämligen.

    Skulle du vilja sälja don Samsung så kan du bara radera typ Gmail och göra en "fabriksåterställning" så kan man sälja vidare den och köpare slipper oroa sig för något speciellt ID.
    Det är ju både bra och dåligt. Om en tjuv får tag på den är det ju väldigt dåligt förstås...

    Android lämnar inga konstiga "bakuper" utan det är du som användare som måste kräva att Android gör bakeupper. Så du är helt anonym med din Android på olika datorer. Så jag använder min mobil som "usb"-sticka ibland och bär med mig viktiga filer och dokumentär i den på min micro sd-kort.
    På tal om micro sd-kort kan man lägga sina gamla foton från en dator och nytagna med Galaxyn på sd-kortet eller hamnar det i själva telefonminnet? Kan musik (från itunes) läggas på sd-kortet?


    Ett bra exempel du kom med där.
    Jupp det är så enkelt. Så länge du vet vilken Mapp korten ligger i när du går in i telefonen från datorn så är det så enkelt som man gör kopiera/klistra mellan olika appar som man brukar göra ibland i datorn, eller mellan Dator USB-sticka.
    Och Galaxyns foton hamnar rätt i ens bildprogram på datorn där man har alla gamla foton?

    Sådana problem slipper man med en Android oavsett vilken tillverkare av mobilen man har som installerat Android på mobilen.

    Man slipper att vara "låst" vid något id och man slipper att bli sammankopplad på några konstiga sätt. Det är för mig en av de styrkorna med just Android. Att man slipper bli låst via "id", som man är med en iPhone. Det är att man som ägare av mobilen gör att man kan styra så mycket mer.
    Det du kommer nog att upptäcka är att du kommer att ha en liten inlärningskurva då Android är annorlunda än mot iOS.

    Att inte vara så låst är ju onekligen en fördel och jag börjar se det mer och mer men iPhone är ju väldigt tryggt när det gäller att inte få virus och skit så det är ju en fördel för dom. Hur får man virus på en android förresten? Är det bara genom att man laddar ner konstiga appar eller kan man få det genom ett mejl, sms eller för att man går in på fel sida när man googlar något t ex?

    Det man kan säga är att du har mycket mer frihet men med mycket egenansvar och mer kontroll på en Androidlur. iPhone så har du mycket mer s.k allt "sköts automatiskt" men du har inte alltid riktigt kontroll över allt som sker i din lur.
    Fördelar och nackdelar med båda förstås. Men just nu ser jag bara fördelar med friheten för att jag är så förbannad på iphone, haha.




    Jag blev tvungen att lägga mina svar i citatet. Hoppas det går att läsa och tack för förklaringarna.

    Har android någon funktion att allt på telefonen raderas om man trycker in fel kod 10 gånger? Det är ju en jättebra funktion på iphone.
  • Äldre 22 Jun 17:51
    #7
    Femhenist skrev 2017-06-22 09:18:02 följande:
    Kolla youtube - sök: change from iphone to android
    Ska kolla. Tack!
  • Äldre 22 Jun 19:15
    #8

    Samsung har faktiskt en app, Smart switch. Med hjälp av den kan du få över mycket från din iPhone till din Samsung. Kontakter, mess, foton mm.

  • Äldre 22 Jun 19:21
    #9

    Kom på en viktig sak. Jag har använt en androidtelefon i ett annat land och i den hade jag den enda gmail-adressen jag har och nu tänkte använda igen. Kommer google/gmail/internetspökena/vetefanvem känna igen det och koppla ihop mig med den telefonen jag hade då och komma ihåg appar, sms etc den mobilen laddade ner eller kontakter därifrån eller något annat knas?

    Bör jag skaffa en helt ny gmail för säkerhets skull? Det andra landets telefon stängde jag av för två år sen men är tveksam om jag loggade ur gmail ur den och kan inte kolla nu heller. När jag loggar in på gmail-kontot på datorn så är det tomt eftersom att jag har raderat gamla mejl och alla kontakter men appar och sånt vet jag inte hur man ser eller om dom ens finns i mejlkontot? Jag kan ju inte google alls. Jag vill alltså inte att det jag gjorde på den androiden utomlands ska kopplas ihop med den nya här på något sätt.

  • Äldre 22 Jun 19:23
    #10
    äsch skrev 2017-06-22 19:15:21 följande:
    Samsung har faktiskt en app, Smart switch. Med hjälp av den kan du få över mycket från din iPhone till din Samsung. Kontakter, mess, foton mm.
    Det låter ju lovande. Är det en molntjänst eller lokalt på en dator man gör det eller hur funkar det? Hamnar allt i någon Samsung molntjänst? Har du en aning?
Svar på tråden Android here I come men hjälp mig komma igång!