• felisa

    Bilbarnstol i framsäte?

    Har funderingar kring säkerheten i att ha bilbarnstol i framsätet. Vi har en bilbarnstol (framåtvänd) bak för vår snart sexåring. Vår sjumånaders har precis bytt från babyskydd till bilbarnstol och det blir trångt i vår bil att ha båda stolarna bak. Av denna anledning funderar vi på att placera yngstas bilbarnstol fram (hon är även lugnare i bilen med en vuxen inom synfält).

    Jag har frågat NTF om säkerheten och fått svar om att säkerheten inte är mindre i framsätet och att det därför inte spelar någon roll var stolen är placerad (så länge airbagen är urkopplad).

    Men jag känner mig ändå liten kluven. Tänker på frontalkrockar osv. 

    Hur tänker ni?


     

  • Svar på tråden Bilbarnstol i framsäte?
  • Lena

    Vi hade den fram. Demoleringszonen är stor på en modern bil. Det är säkert och bra bara du kan koppla ur airbagen.

  • Kasperina

    Bakåtvänt har jag alltid haft fram, mycket lättare om man är själv i bilen med barnen. Framåtvänt däremot har jag hört att krockkudden är för kraftig för ett barn, så då får de sitta bak.

  • Fennyxx
    Kasperina skrev 2017-06-22 16:34:17 följande:

    Bakåtvänt har jag alltid haft fram, mycket lättare om man är själv i bilen med barnen. Framåtvänt däremot har jag hört att krockkudden är för kraftig för ett barn, så då får de sitta bak.


    Krockkudden måste vara avstängd oavsett om bilbarnstolen är fram eller bakåtvänd, det är fullkomligt livsfarligt annars! ! !
  • Kasperina
    Fennyxx skrev 2017-06-22 16:37:41 följande:
    Krockkudden måste vara avstängd oavsett om bilbarnstolen är fram eller bakåtvänd, det är fullkomligt livsfarligt annars! ! !
    Precis, vilket innebär att framåtvända barn i framsättet sitter väldigt oskyddade!
  • Fennyxx
    Kasperina skrev 2017-06-22 16:43:19 följande:

    Precis, vilket innebär att framåtvända barn i framsättet sitter väldigt oskyddade!


    Missförstod nog din kommentar totalt, sorry.
  • Valkyria75

    När kan man placera ett barn framåtvända i framsätet med krockkudde på? Beror det på ålder, längd, vikt?

  • felisa
    Valkyria75 skrev 2017-06-22 16:57:10 följande:

    När kan man placera ett barn framåtvända i framsätet med krockkudde på? Beror det på ålder, längd, vikt?


    Enligt NTF så ska barnet vara över 140 cm långt för att krockkudden inte ska vara farlig när den utlöses. Barn ska för övrigt använda stol/kudde fram till 10-12 års ålder.
  • felisa

    Tack för alla svar! Känns nu bättre att ha lillan fram, vilket hon också trivs bäst med.

    På vår bil kan man stänga av krockkudden med en nyckel, så nu lyser en lampa i bilen konstant om att den är avstängd. Hoppas man kan lita på det. Har hört historier om att krockkudden har utlösts även om man har vridit om nyckeln/kopplat ur den på verkstad. Hoppas bara det är en vandringssägen.

  • Valkyria75
    felisa skrev 2017-06-22 20:07:02 följande:

    Enligt NTF så ska barnet vara över 140 cm långt för att krockkudden inte ska vara farlig när den utlöses. Barn ska för övrigt använda stol/kudde fram till 10-12 års ålder.


    Men är det kortare än 140 som gäller om man sitter på kudde?

    Jag menar alltså som exempel att 130+kudde=140 utan kudde?
Svar på tråden Bilbarnstol i framsäte?