• Swingie

    Medicinsk abort vecka 5-6

    Vill dela med mig av min positiva erfarehnet av medicinsk abort. Jag hade läste en massa skräckhistorier här innan och hade tänkt be om kirurgisk abort istället.
    Jag blev övertalade av barnmorskan att göra den medicinska och hon lugnade mig med att de flesta går bra, bara en liten del som får komplikationer. Jag gjorde den igår hemma (vecka 5+5). Det tog en timme innan jag började få ont (som kraftig mensvärk och blöda, efter 2 timmar kom det ut 3st klumpar och sen var det över. Jag blödde en del under dagen som en riklig mens. Klarde smärtan bra med alvedon och naproxen. Idag mår jag jättebra blöder lite som en mindre mens bara. Jag har fött 2 barn innan och detta var så mycket lättare.

  • Svar på tråden Medicinsk abort vecka 5-6
  • Anonym (Okidoki)

    Jo ett embryo i den veckan går ju att jämföra med en förlossning av fullgånget barn

    Men grattis till en lätt abort iaf.

  • LillaJag06

    Bra att du haft en bra abort men att jämföra det med en förlossning känns lite sjukt. :/
    Du menar säkert väl men det förstör liksom hela din text.
    Klart att det är lättare att göra abort i v 5 än att föda ut ett barn?

  • Swingie

    Jag har läst här om tidiga aborter som har upplevts som svårare och med mer komplikationer än en förlossning så det är inte självklart för alla.

  • Anonym (Okidoki)
    Swingie skrev 2017-06-22 10:56:10 följande:

    Jag har läst här om tidiga aborter som har upplevts som svårare och med mer komplikationer än en förlossning så det är inte självklart för alla.


    Psykiskt svårare isf. Värkarna vid en förlossning är bra mycket värre än vid abort så tidigt. Jag har själv gjort en tidig abort. Var som din. Har även fött 4 barn med komplikationer i efterhand. Men värst var efter ett missfall i v 15. Och där var det ju både fysiskt och psykisk smärta. Sen en massa kompisar med blödningar, infektion i livmodern, stark penicillin, skrapning osv. Även om de flesta aborter mm går bra är det bra att veta att det kan bli galet med. Och alla upplever det olika.
  • LionQueen88

    Hade också en lätt abort, gjorde den på sjukhuset. Hade fått höra en skräckhistoria och var beredd på det värsta. Fick tabletter och smärtstillande, la mig i sängen och tänkte att snart kommer det börja göra djävulskt ont. Då och då kände jag som ett tryck i nedre delen av magen, blev det för störande masserade jag i några sek. så var det borta. Mesta tiden sov jag som en stock. Psykiskt var det inga problem heller, ville bara bli av med "skiten".

  • smalles

    Hade också en jättelätt, gjorde medicinsk i vecka 6. Tog första tabletten på sjukhuset en måndag, jobbade som vanligt på tisdagen, var hemma och tog de andra tabletterna på onsdagen. Kändes som lättare mensvärk och blödde en del. Var tillbaka på jobbet på torsdagen. Jag läste också en massa skräckhistorier innan och var inställd på en mycket värre upplevelse...

  • Anonym positiv upplevelse

    Hej! Vill också bara dela med mig att min medicinska abort nästan var helt smärtfri och med inte alls så rikliga blödningar som jag förväntat mig efter allt jag läst. Gjorde aborten hemma.. Förde upp alla fyra piller och sedan väntade på att smärtan skulles trängas sig på.. Det enda som hände var lite lätt mensvärk. När jag gick på toaletten kom det några klumpar och lite blod. Det kom alltså bara blod när jag var på toaletten och inte i bindan. I en vecka blödde jag ungefär som mens och efter det bara lite bruna flytningar. Var på återbesök efter ca 9 dagar pga att jag varit så nojjig att inte allt kommit ut. Det enda som var kvar var lite tjock slemhinna men som troligtvis kommer ut vid nästa mens! Så för mig var den fysiska biten inte alls jobbig, snarare den psykiska!

  • Anonym (AB)

    Medveten om att det är en gammal tråd men måste ändå göra ett försök. Är i processen att göra abort. I onsdags var jag på kliniken och svalde det första pillret. Inga biverkningar å kände ingenting. 24 timmar senare förde jag upp fyra piller vaginalt, fortfarande ingenting som hände. Därefter svalde jag de resterande två pillren enligt instruktioner. Väntade och väntade. Fick en form av ihållande mensvärk, molande i några timmar. Helt klart överkomlig ?smärta?. Tiden gick och ingenting hände. Efter flera timmars väntade kom det lite lite blod när jag satte mig på toaletten. Inte särskilt mycket i bindan, några droppar här och där som i slutet av en mens. Därav ingenting. Det är nu tre dagar sen jag tog samtliga piller å det har inte hänt så mycket mer. Vaknade i morse och hade en lite rikligare blödning med några få klumpar och tänkte att det är nu det kommer igång, men näe. Har fortsatt blöda ytterst lite efter det och den molande värken är som bortblåst. Antar att den medicinska aborten inte fungerar på mig? Är i vecka 5 och har gjort ett vaginalt ultraljud där allt såg bra ut. Så, någon annan med liknande upplevelser? För alla historier jag läser låter som skräckscenarion som jag inte ens är i närheten av. Är jobbigt mentalt att inte veta huruvida det fungerar eller inte.

  • Anonym (Ledsen)
    Swingie skrev 2017-06-22 09:32:46 följande:

    Vill dela med mig av min positiva erfarehnet av medicinsk abort. Jag hade läste en massa skräckhistorier här innan och hade tänkt be om kirurgisk abort istället.

    Jag blev övertalade av barnmorskan att göra den medicinska och hon lugnade mig med att de flesta går bra, bara en liten del som får komplikationer. Jag gjorde den igår hemma (vecka 5+5). Det tog en timme innan jag började få ont (som kraftig mensvärk och blöda, efter 2 timmar kom det ut 3st klumpar och sen var det över. Jag blödde en del under dagen som en riklig mens. Klarde smärtan bra med alvedon och naproxen. Idag mår jag jättebra blöder lite som en mindre mens bara. Jag har fött 2 barn innan och detta var så mycket lättare.


    Hej. Såg att tråden är gammal men du kanske ändå kan svara. Jag måste gå igenom en medicinsk abort imorgon. Har redan fått förberedande pillret. Hade en lätt blödning idag som gick över. Imorgon ska jag ta cytotec. Det känns fruktansvärt då detta inte var vad jag ville egentligen. Hur gick det för dig sen? Blev aborten fulländad? Och klumparna som kom ut var dem stora? Är så nervös och ledsen. Tacksam för svar
  • Anonym (Ledsen)
    Anonym (AB) skrev 2019-02-02 19:26:04 följande:

    Medveten om att det är en gammal tråd men måste ändå göra ett försök. Är i processen att göra abort. I onsdags var jag på kliniken och svalde det första pillret. Inga biverkningar å kände ingenting. 24 timmar senare förde jag upp fyra piller vaginalt, fortfarande ingenting som hände. Därefter svalde jag de resterande två pillren enligt instruktioner. Väntade och väntade. Fick en form av ihållande mensvärk, molande i några timmar. Helt klart överkomlig ?smärta?. Tiden gick och ingenting hände. Efter flera timmars väntade kom det lite lite blod när jag satte mig på toaletten. Inte särskilt mycket i bindan, några droppar här och där som i slutet av en mens. Därav ingenting. Det är nu tre dagar sen jag tog samtliga piller å det har inte hänt så mycket mer. Vaknade i morse och hade en lite rikligare blödning med några få klumpar och tänkte att det är nu det kommer igång, men näe. Har fortsatt blöda ytterst lite efter det och den molande värken är som bortblåst. Antar att den medicinska aborten inte fungerar på mig? Är i vecka 5 och har gjort ett vaginalt ultraljud där allt såg bra ut. Så, någon annan med liknande upplevelser? För alla historier jag läser låter som skräckscenarion som jag inte ens är i närheten av. Är jobbigt mentalt att inte veta huruvida det fungerar eller inte.


    Hallå hur gick det för dig sen? ????
Svar på tråden Medicinsk abort vecka 5-6