• Anonym (besvi­ken)
    Äldre 22 Jun 22:13
    8061 visningar
    5 svar
    5
    8061

    Blivit utredd av soc?

    Har soc utrett dig/er? För vad? Fick ni bra hjälp? Ledde utredningen till något?

    Soc har utrett mina barns boendesituation hos deras pappa. Kommer få hem bedömningen nästa vecka men fick besked muntligt idag via telefon. Känner rätt spontant att det som sas inte var enligt barnens önskan och deras fördel.

  • Svar på tråden Blivit utredd av soc?
  • Anonym (...)
    Äldre 22 Jun 22:43
    #1

    Ja, men var barn då. Utredning inleddes efter orosanmälan från skolan, ledde senare till en SoL-placering i familjehem. Vad jag förstår krävs det ganska mycket för att socialtjänsten ska ingripa. Är föräldern samarbetsvillig och det bara finns förbättringsområden så erbjuds annat stöd i första hand. Barnens önskemål väger inte jättetungt, men det måste alltid lyftas fram. Tror inte att socialtjänsten lägger någon större vikt vid om barnet hellre bor hos mamma/pappa om de gör bedömningen att boendesituationen fungerar. Men sen vet jag inte alls vad det här handlar om eller varför pappan utreddes.. 

  • Anonym (Håhåj­aja)
    Äldre 18 Jul 04:38
    #2
    Anonym (...) skrev 2017-06-22 22:43:22 följande:

    Ja, men var barn då. Utredning inleddes efter orosanmälan från skolan, ledde senare till en SoL-placering i familjehem. Vad jag förstår krävs det ganska mycket för att socialtjänsten ska ingripa. Är föräldern samarbetsvillig och det bara finns förbättringsområden så erbjuds annat stöd i första hand. Barnens önskemål väger inte jättetungt, men det måste alltid lyftas fram. Tror inte att socialtjänsten lägger någon större vikt vid om barnet hellre bor hos mamma/pappa om de gör bedömningen att boendesituationen fungerar. Men sen vet jag inte alls vad det här handlar om eller varför pappan utreddes.. 


    Då har du inte förstått mycket. Skulle kunna skriva en roman om alla de fall jag läst där soc har ingripit för de mest märkliga saker. Samma sak med den fina myten om att man alltid försöker ge stöd och hjälp innan man ingriper.

    Och nu kommer alla FL:s sockärringar ge sig på mig i samlad tropp...
  • Anonym (Håhåj­aja)
    Äldre 18 Jul 04:40
    #3
    Anonym (Håhåjaja) skrev 2017-07-18 04:38:07 följande:
    Då har du inte förstått mycket. Skulle kunna skriva en roman om alla de fall jag läst där soc har ingripit för de mest märkliga saker. Samma sak med den fina myten om att man alltid försöker ge stöd och hjälp innan man ingriper.

    Och nu kommer alla FL:s sockärringar ge sig på mig i samlad tropp...
    Bör kanske tillägga att det är utredningar och domar jag läst, och inte snyftreportage i slaskpressen eller inlägg på nätet. Det handlar alltså inte om "föräldrar som saknar insikt", utan det är vad socsekreterarna själva har skrivit, och vad förvaltningsrätten sagt.
  • Anonym (bu)
    Äldre 11 Jan 13:24
    #4

    soc är skit och myndigheten bör läggas ner. Dom tillför aldrig något gott, tar barn från helt lämpliga föräldrar medans barn som blir slagna dagligen ignoreras.

  • Anonym (.)
    Äldre 11 Jan 14:14
    #5

    Vad var önskan? Och hur såg det ut det händer nog inte aå mkt om det inte är väldigt stora problem och föräldern inte vill inse sin del i det.

    Varför blev inte ni utredda? Brukar man inte utreda båda hemmen? Kanske inte i detta fallet

  • Anonym (.)
    Äldre 11 Jan 14:14
    #5

    Vad var önskan? Och hur såg det ut det händer nog inte aå mkt om det inte är väldigt stora problem och föräldern inte vill inse sin del i det.

    Varför blev inte ni utredda? Brukar man inte utreda båda hemmen? Kanske inte i detta fallet

Svar på tråden Blivit utredd av soc?