• Äldre 23 Jun 08:59
    9012 visningar
    14 svar
    14
    9012

    Ljög mäklaren?

    Hej!

    Jag budade nyligen på ett hus. Mäklaren var väldigt otrevlig under hela förfarandet. Han ville ha budgivningen avklarad så snabbt som möjligt. På tisdag eftermiddag meddelade mäklaren att han skulle stänga budgivningen kl. 17. Jag fick lite panik och slängde i väg bud strax före fem och sedan dök ytterligare några bud upp under några minuter, då avvek en budgivare och vi var två som budade ytterligare några minuter tills jag sa att jag skulle vilja ha mer betänketid, men det fick jag inte för mäklaren och då gav jag upp. Då var klockan 17:30. Morgonen därpå kl. 8:00 drog jag iväg ytterligare ett bud via budgivningsmekanismen (sms-registrering) och budet registrerades. Jag sms:ade även till mäklaren. Kl. 9:00 ringde mäklaren upp och jag sa till honom att jag ville försäkra mig om att budet kom säljaren till handa innan köpekontrakt var påskrivet av både köpare och säljare (som sig bör vid köp av fast egendom). Han sa då att kontraktet var påskrivet och att "loppet var kört". 

    Någon timme senare slår det mig att jag tycker det är konstigt att kontrakt för fast egendom (med ev. besiktningsklausuler etc). Har upprättats och skriftligen undertecknats av köpare och säljare redan kl. 08:00 på morgonen (när jag lade mitt bud), när budgivningen avslutats kl. 17:30 kvällen innan. Jag vet att säljare bodde i vart fall en timme från mäklarkontoret.

    Vad tror ni - ljög mäklaren om att kontraktet redan var påskrivet? 

    Ni som har köpt hus (fast egendom) - går det så snabbt att upprätta och skriva under kontraktet? Dvs. om budgivningen slutar kl. 17:30 så är det brukligt att man tar sig till mäklarkontoret på kvällen alt. mkt tidig morgon och skriver under? Det går ju inte att faxa/scanna in kontrakt när det gäller fast egendom enligt jordabalken..

    Tack på förhand! Lite besviken spekulant..


    Besviken husspekulant
  • Svar på tråden Ljög mäklaren?
  • Äldre 23 Jun 10:00
    #4
    Anonym (Tja) skrev 2017-06-23 09:53:22 följande:

    När jag sålde min förra lägenhet så skrev vi kontrakt en timme efter att budgivningen var avslutad och det var vid 18-tiden på kvällen på mäklarkontoret.

    Mäklare jobbar ju lite märkliga tider, på eftermiddagen är det större chans att ingen av de andra parterna jobbar och det ligger dessutom i allas intresse att skriva papper så fort som möjligt.

    Har ännu inte sålt något hus (bara köpt, men det gick inte genom mäklare), men det känns rimligt att tänka sig att det fungerar ungefär likadant där.

    Jag har också fått intrycket av att mäklarna i de affärer jag varit inblandad i haft kontraktet klart långt innan skrivningsskrivningstillfället, och att de bara skrivit in lite personuppgifter på köparen efter avslutad budgivning. Någon annan får gärna bekräfta!


    Hej! Tack för alla svar!

    När det gäller kontraktskrivning för bostadsrätt så omfattar inte dessa samma formkrav som köp av hus/fast egendom. Man har exempelvis inte samma undersökningsplikt för bostadsrätter eftersom det inte är fast egendom, så min tidigare känsla var att bostadsrättköp går snabbare, med standardkontrakt etc. Men det kanske är så att det går lika snabbt även vid köp av hus. Jag reagerade på att säljaren bodde i en annan stad än mäklarkontoret och tänkte att man kanske behövde lite tid på sig att skriva in besiktningsklausul och ta sig till kontoret, men jag är novis när det gäller husköp så jag kan absolut ha fel! Jag har bara köpt bostadsrätter tidigare. När man är lite besviken och har haft med en ganska oförskämd mäklare att göra så kanske man misstror honom lite för mycket..
  • Äldre 23 Jun 10:06
    #5
    emmie on the road skrev 2017-06-23 09:29:38 följande:

    Jag skulle tro att de flesta mäklare har standardavtal där de tar bort/lägger till uppgifter utifrån vad som gäller för just det köpet. Typ datum, objekt, namn och några förhandlingsbara paragrafer som säljaren valt. Så det kan nog ordnas snabbt om alla parter vill. Mäklare är ju inte direkt kända för att jobba mpn-fre 8-17.

    Det låter i ditt fall som att säljaren varit väldigt angelägen med att få sålt snabbt och få det påskrivet. Kanske ville säljarn in i en budgivning på annat håll? Jag spekulerar bara såklart men det låter annars inte logiskt med att inte ta emot alla bud. Både mäklare och säljare tjänar ju på det.

    Sen måste man ju heller inte sälja till den som lagt högsta budet. Om säljarn föredrar nån annan köpare, händer ändå rätt ofta, så kan nån som lagt ett lägre bud vinna ändå.


    Hej! Det här var en sommarstuga som personen haft 20 år så jag är inte säker på att det var annan budgivning på gång för säljarens del, men man vet ju aldrig! Och du har helt rätt i att säljaren har fri prövningsrätt av buden och inte behöver sälja till högstbjudande! Men själv hade jag såklart velat ha så mkt pengar som möjligt för mitt hus :). Och vi var 3 budgivare in i det sista så det fanns ingen risk för att affären inte skulle bli av.

    Glad midsommar till er alla!
  • Äldre 23 Jun 12:07
    #7
    Anonym (Ellie) skrev 2017-06-23 10:55:22 följande:

    När vi köpte hus skrevs kontraktet 3 timmar efter avslutad budgivning. Man skriver ju oftast in besiktningsklausul i kontraktet så undersökningsplikten får man tid på sig att uppfylla efter kontraktsskrivning. Upplever att kontraktsskrivning gått lika snabbt och på exakt samma sätt både när jag köpt lgh och hus. Ingen skillnad.


    Det känns faktiskt bra att höra! Då låter det som allt gått rätt till! Och besvikelsen kommer att lägga sig.. Och så får man se till att vara mer på nästa gång helt enkelt..
  • Äldre 24 Jun 22:39
    #10
    Snuttis2 skrev 2017-06-24 20:46:18 följande:

    När vi köpte hus skrevs kontraktet först flera dagar efter att budgivningen avslutats!!

    Tycker förfarandet låter lite skumt? Antingen ville mäklaren ha en snabb lösning eller också hade säljaren från början bestämt vem som skulle få huset oavsett bud!


    Hej,

    Ja, det är svårt att veta och inte lätt att göra något åt i efterhand. Förhoppningsvis var det som mäklaren sade att kontrakt redan skrivits. Då måste det ha skett kvällstid. Han verkade lite lat, så jag är inte helt säker på att han jobbade övertid direkt ;)
Svar på tråden Ljög mäklaren?