• absalon

    Dags för ny skatt!

    Det sk "gör-det-själv-fixandet" snuvar årligen samhället på stora belopp och många arbetstillfällen. Jag blir så upprörd. Ser hur grannar själva reparerar sina hus, bygger om och fixar för enbart materielkostnaden. Lagar cyklar, och bilar samt bygger båtar gör de också.
    Vi övriga medborgare som varken kan eller vill syssla med gör-det-självjobb får punga ut med dryga summor för att få samma sak utförda. Är detta rättvist?
    Såväl fack som myndigheter har här gemensam anledning att ingripa. Hur många arbetstillfällen med skattepliktiga inkomster går inte förlorade, när någon själv bygger sin villa? Hur stor är inte risken att glada gör-det-självamatörer ramlar ned från byggställningen eller på annat sätt skadar sig själva, när de försöker sig på jobb, som endast proffs bör utföra.
    En förbudslagstiftning bör införas. Om inte annat måste en särskild, kännbar beskattning av gör-det-självverksamhet införas i jämlikhetens namn. Här är något för samtliga riksdagspartier att fundera på.
    Medborgarna kan ha bättre saker än fusk i olika hantverk att ägna fritiden åt. De kan delta i kreativa föreningsverksamheter och annan social samvaro. Bli kulturellt verksamma. Förr sa man att "en gentleman arbetar inte med händerna". Dags för många att begrunda.
  • Svar på tråden Dags för ny skatt!
  • Tecum

    Haha, kul fredagstråd...

    Som det inte vore nog med att folk har för mycket fritid och hinner göra en massa på huset så eldar TV på med en massa gör-det-självprogram  där de tutar i folk att det är sååå enkelt att byta kök och kakla badrummet. Sen blir det fel och försäkringsbolaget för betala vattenskadan eller sjukskrivningen när de sågat sig i handen med vinkelslipen. Så jag håller med, förbjud egen verksamhet i hantverksyrkena så slipper vi som är för lata eller för okunniga att bli avundsjuka...

    Sen är ju ROT-avdraget ett försök från myndigheterna att komma tillrätta med ofoget att reparera hus på fritiden... 

  • RMC
    Tecum skrev 2017-06-23 12:01:14 följande:

    Haha, kul fredagstråd...

    Som det inte vore nog med att folk har för mycket fritid och hinner göra en massa på huset så eldar TV på med en massa gör-det-självprogram  där de tutar i folk att det är sååå enkelt att byta kök och kakla badrummet. Sen blir det fel och försäkringsbolaget för betala vattenskadan eller sjukskrivningen när de sågat sig i handen med vinkelslipen. Så jag håller med, förbjud egen verksamhet i hantverksyrkena så slipper vi som är för lata eller för okunniga att bli avundsjuka...

    Sen är ju ROT-avdraget ett försök från myndigheterna att komma tillrätta med ofoget att reparera hus på fritiden... 


    Vaddå ROT-avdrag?

    jag anlitar bara svart hantverkshjälp, då kan man skita i ROT.
  • absalon
    RMC skrev 2017-06-23 17:23:57 följande:
    Vaddå ROT-avdrag?

    jag anlitar bara svart hantverkshjälp, då kan man skita i ROT.
    I full förlitan på din obrottsliga diskretion kan jag avslöja, att jag gör precis likadant.
  • RMC
    absalon skrev 2017-06-23 17:28:36 följande:
    I full förlitan på din obrottsliga diskretion kan jag avslöja, att jag gör precis likadant.
    Har redan anmält dig online till Skatteverket....
  • absalon
    RMC skrev 2017-06-23 17:36:07 följande:
    Har redan anmält dig online till Skatteverket....
    Jag heter förstås inte Absalon i verkligheten.Flört
Svar på tråden Dags för ny skatt!