• Äldre 23 Jun 12:02
    9368 visningar
    39 svar
    39
    9368

    Hur mycket pengar skänker ni till välgörenhet och ideella föreningar?

    Hur mycket pengar skänker ni till välgörenhet exempelvis Röda korset och ideella föreningar per år?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur mycket pengar skänker ni till välgörenhet och ideella föreningar?
  • Äldre 24 Jun 08:18
    #21

    4500 varje år. Skänker 375kr per månad och då skänker jag till Rosa bandet, WWF, World animal protection och naturskyddsföreningen.

  • Anonym (-)
    Äldre 24 Jun 08:29
    #22
    Carin86 skrev 2017-06-23 17:06:36 följande:

    600kr i månaden fördelar till WWF SOS barnbyar och läkare utan gränser


    Postkodlotteriet?
  • Anonym (-)
    Äldre 24 Jun 08:31
    #23
    Mantzel skrev 2018-06-24 08:18:53 följande:

    4500 varje år. Skänker 375kr per månad och då skänker jag till Rosa bandet, WWF, World animal protection och naturskyddsföreningen.


    Anonym (-) skrev 2018-06-24 08:29:45 följande:

    Postkodlotteriet?


  • Äldre 24 Jun 08:33
    #24

    Ca 10000 per år.

  • Äldre 24 Jun 08:36
    #25

    [quote=78824742][quote-nick]Anonym (-) skrev 2018-06-24 08:31:26 följande:[/quote-nick][/quote]

    Nej inte till postkodslotteriet

  • Anonym (---)
    Äldre 24 Jun 14:54
    #26

    Blir väl nån majblomma varje år. Vet inte vad de kostar men röstade max 50:-

  • Anonym (---)
    Äldre 24 Jun 14:55
    #27
    Aniiee skrev 2017-06-23 14:47:06 följande:

    Beror lite på hur man räknar. Jag skänker sällan reda pengar, men lägger ner måååååååååååååååååååååååånga timmar.


    Du borde jobba istället. Flytta från brorsan, komma på egna fötter och göra något av ditt liv. Hans pension räcker inte till dig också vettu.
  • Äldre 25 Jun 00:01
    #28

    Inte sett ett enda svar i tråden som antyder att man är beredd att göra några som helst betydande uppoffringar från sitt materiella välstånd för att göra världen till en bättre plats för de som har det riktigt dåligt ställt. Eller med andra ord, våra nya mobiler, tv-apparater och gofika på stan är mkt viktigare för oss än att Habib nånstans i Afrika har rent dricksvatten och mat för dagen på bordet. Själv skänker jag ingenting till välgörenhet men är nyfiken på att få höra vart den som skänket ett par hundringar i månaden drar gränsen, och hur resonemanget går? T ex japp nu offrar jag två kebabtallrikar i månaden men tänker inte offra fler, eller att jag tänker banne mig inte börja köra en bil som är äldre än fem år eller sluta köpa Björn Borg-kalsonger, så viktigt är det inte att Habib har mat på bordet. Är det ungefär så de flesta som skänker till välgörenhet resonerar? (Jag förstår att man inte tänker så men rent krasst är det ju så slutresultatet blir. En del skänker pengar för att stilla sitt samvete och därmed må bättre. Andra skänker för att de blir påverkade av reklam. Ett fåtal skänker betydande delar av sina inkomster för att de genuint bryr sig om sina medmänniskor.)

  • Äldre 25 Jun 00:17
    #29
    Anonym (---) skrev 2018-06-24 14:55:48 följande:
    Du borde jobba istället. Flytta från brorsan, komma på egna fötter och göra något av ditt liv. Hans pension räcker inte till dig också vettu.
    Haha, what? Häng med i svängarna lite.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Äldre 25 Jun 07:12
    #30

    kanske 200 kr men tänker sluta skänka.

  • Anonym (-)
    Äldre 25 Jun 14:49
    #31
    Aniiee skrev 2018-06-25 00:17:42 följande:

    Haha, what? Häng med i svängarna lite.


    Trodde också att du fortf. bodde hemma. Det pratas om dig (och flera andra på FL) i en sluten grupp på fejjan. Flera där vet vem du är IRL.
  • Anonym (SirLo­inclot­h)
    Äldre 25 Jun 14:58
    #32

    Skänkte tidigare till Läkare utan gränser, men de började blanda sig in mer och mer i svensk politik för min smak.

  • Äldre 25 Jun 15:03
    #33
    Anonym (-) skrev 2018-06-25 14:49:32 följande:
    Trodde också att du fortf. bodde hemma. Det pratas om dig (och flera andra på FL) i en sluten grupp på fejjan. Flera där vet vem du är IRL.
    Ok. Om någon känner för det så kan de ju altid pma eller skicka ett mejl eller något.
    Hunger, disease, tyranny, superstition and guacamole
  • Anonym (Skatt­epenga­r)
    Äldre 28 Jun 12:38
    #34

    Vet inte hur mycket jag skänker. Men en ganska stor del av mina skattepengar går väl till välgörenhet och liknande?

  • Anonym (pappa­)
    Äldre 17 Sep 14:35
    #35

    650kr/månad fördelat till Röda korset och UNHCR. Räknar man kollekter i kyrkan med, så blir det ytterligare ca 500 kr/månad.

  • Anonym (själv­klart)
    Tue 16 Jul 2019 13:20
    #36

    Jag skänker 10% av min inkomst (efter skatt) varje månad, samt kan ge en slant vid andra tillfällen också.

  • Tue 16 Jul 2019 13:34
    #37

    Jag skänker enbart till en enda organisation numera. Det finns så många och man vill ju hjälpa till överallt. Men nu fick det bli en - till vilken jag skänker mer, istället för en massa småskvätt här och var.

  • Anonym (Kroki­g)
    Tue 16 Jul 2019 13:36
    #38

    Skänker inget.
    Man får inte va dum.
    Pengarna går till annat än vad som anges.
    En jag känner körde transporter i Afrika till Röda Korset.
    Kärringen som skötte stället söp upp pengarna.

  • Tue 16 Jul 2019 13:53
    #39
    theflame skrev 2018-06-25 00:01:40 följande:

    Inte sett ett enda svar i tråden som antyder att man är beredd att göra några som helst betydande uppoffringar från sitt materiella välstånd för att göra världen till en bättre plats för de som har det riktigt dåligt ställt. Eller med andra ord, våra nya mobiler, tv-apparater och gofika på stan är mkt viktigare för oss än att Habib nånstans i Afrika har rent dricksvatten och mat för dagen på bordet. Själv skänker jag ingenting till välgörenhet men är nyfiken på att få höra vart den som skänket ett par hundringar i månaden drar gränsen, och hur resonemanget går? T ex japp nu offrar jag två kebabtallrikar i månaden men tänker inte offra fler, eller att jag tänker banne mig inte börja köra en bil som är äldre än fem år eller sluta köpa Björn Borg-kalsonger, så viktigt är det inte att Habib har mat på bordet. Är det ungefär så de flesta som skänker till välgörenhet resonerar? (Jag förstår att man inte tänker så men rent krasst är det ju så slutresultatet blir. En del skänker pengar för att stilla sitt samvete och därmed må bättre. Andra skänker för att de blir påverkade av reklam. Ett fåtal skänker betydande delar av sina inkomster för att de genuint bryr sig om sina medmänniskor.)


    Nu svarar jag på ett väldigt gammalt inlägg men är nyfiken på hur du själv resonerar när du inte skänker nånting alls själv?

    Själv anser jag att jag redan skänker väldigt mycket vid skatten som går till bla Sida mm. Skulle jag skänka något mer så skulle det vara till något i Sverige.
Svar på tråden Hur mycket pengar skänker ni till välgörenhet och ideella föreningar?