• smurf11

    Inositol och ivf

    Hur fungerar det med Inositol?

    Det säga att det ska sänka Fsh och testosteron.

    Och förbättra äggkvalite.

    Men kan det verkligen vara bra under Ivf för då får man ju hormon för höja fsh?

    Eller har jag missförstått det?

  • Svar på tråden Inositol och ivf
  • smurf11
    Jag är bara jag skrev 2017-06-23 13:48:23 följande:

    Nej, fsh ska absolut inte höjas. Högt fsh= lägre chans.


    Nej men det är fsh man höjer med Gonal-f?

    Men kan det kanske kan vara så, att är fsh högt så måste man ge hormonet för att det ska komma över den nivån gör att det ska hända något?

    Eller hur kan der vara?
  • Snuttis2

    FSH är ett värde(hormon) som utreds vid infertilitet och det stämmer att ett högt värde kan indikerar låg eller begränsad äggreserv !

    Men FSH är ett hormon som måste finnas i kroppen och som man likväl som med övriga hormoner reglerar under en ivf cykel så att den ligger på lagom nivå (i förhållande till cykeldag) för att ge bästa tänkbara resultat!

    Du kan inte ta bort FSH då hormot styr folliklarnas tillväxt, utan dem - inga äggblåsor att jobba med !!

    Om du planerar artbildning gravid eller ska göra ivf så mixtra inte med några egna preparat , utan ha dialog med läkarna o utgå från rek vitaminer i så fall!

    Det finns inga vetenskapligabelägg för att vi kan påverka vår äggreserv den styrs av genetik!

  • smurf11
    Snuttis2 skrev 2017-06-24 21:03:20 följande:

    FSH är ett värde(hormon) som utreds vid infertilitet och det stämmer att ett högt värde kan indikerar låg eller begränsad äggreserv !

    Men FSH är ett hormon som måste finnas i kroppen och som man likväl som med övriga hormoner reglerar under en ivf cykel så att den ligger på lagom nivå (i förhållande till cykeldag) för att ge bästa tänkbara resultat!

    Du kan inte ta bort FSH då hormot styr folliklarnas tillväxt, utan dem - inga äggblåsor att jobba med !!

    Om du planerar artbildning gravid eller ska göra ivf så mixtra inte med några egna preparat , utan ha dialog med läkarna o utgå från rek vitaminer i så fall!

    Det finns inga vetenskapligabelägg för att vi kan påverka vår äggreserv den styrs av genetik!


    Men jag har högt fsh och fick högsta dosen Gonal-f 450 nu vid vårt första försök.

    Vi fick ett avbrutet Ivf på grund av att äggen redan lossat vid ägguttag.

    Men jag har hört att Donaferty(inositol) sänker Fsh och det är ju bra eller hur!

    Men ändå kör man med hög dos?

    Är det bara att man måste komma några nivåer högre, än det fsh värde man har?

    Samtidigt har jag för mig att jag läst att inositol är bra vid Ivf?

    Du har väl rätt i att man inte ska mixtra. Men om det ger bättre äggkvalite så kan det väl vara bra?

    Tack för svaren!
  • Snuttis2

    Tråkigt att höra att du ägglossat innan planerat uttag! Fick du ägglossningspruta typ otrivelle eller hur skulle mognaden ske?

    Hur hög dos du får av follikel stimulerande läkemedel har med hur troligt man bedömer att dina äggblåsor ska ge önskad respons! Det du måste ta i beaktande är ju hur detta hormon samverkar med övriga du har i kroppen och/eller andra tillägg som läkarna bedömer lämpligt ! Därav så otroligt viktigt att inte stoppa i sig något övrigt utan att ha uppgivit det o fått det godkänt !

    Har själv gjort Tre ivf har lite högt FSH o lågt amh så jag har en påverkad äggreserv!

    Testat olika läkemedelspreparat , på olika doser! Någon omgång på låg dos 120-200 och någon på maxdos!

    Själv tog jag vanliga vitaminer för kvinnor som vill bli gravida, (enligt rek )men jag förstår din önskan o att det är lätt att snegla på alla tänkbara saker som man innerligt önskar kan förbättra läget!!!

    Nu sist funderade jag på alternativa behandlingar som komplement som man "läst" ska vara bra ex zonterapi!!! Det pratas det himla fint om.... så jag bokade o tänkte köra i fas med behandling på sjukan ! Men blev osäker samma dag o ringde i det här fallet zonterapeuten som drog i nödbromsen direkt!

    Zonterapi arbetar för att återställa hormon balansen i kroppen o vid en ivf så gör man delvis motsatsen men under kontrollerade former så hon sa Nej direkt! Det var direkt kontraproduktivt o inte att rek att göra ihop!!! Tur att jag dubbelkollade : )

    Hoppas du förstår lite vad jag försöker säga : ) !

    Vi vill mkt men egna lösningar är inte alltid till godo ....

    Var det din första ivf omgång ?

    Första ska ses lite som ett prova på då de får en indikation på hur din kropp reagerar för att med kommande behandling kunna fin justera doser eller läkemedelsval!

    Hur många äggblåsor växte?

    Hur många räknades som plockbara vid sista ultraljudet?

    Har ni diskuterat hur de tänker inför nästa omgång ?

    Ta med alla dina frågor o kräv bra läkare samtal , våra kontakter har varit toppen bra men jag har läst mkt o skrivit frågor !!!

  • smurf11
    Snuttis2 skrev 2017-06-24 22:19:44 följande:

    Tråkigt att höra att du ägglossat innan planerat uttag! Fick du ägglossningspruta typ otrivelle eller hur skulle mognaden ske?

    Hur hög dos du får av follikel stimulerande läkemedel har med hur troligt man bedömer att dina äggblåsor ska ge önskad respons! Det du måste ta i beaktande är ju hur detta hormon samverkar med övriga du har i kroppen och/eller andra tillägg som läkarna bedömer lämpligt ! Därav så otroligt viktigt att inte stoppa i sig något övrigt utan att ha uppgivit det o fått det godkänt !

    Har själv gjort Tre ivf har lite högt FSH o lågt amh så jag har en påverkad äggreserv!

    Testat olika läkemedelspreparat , på olika doser! Någon omgång på låg dos 120-200 och någon på maxdos!

    Själv tog jag vanliga vitaminer för kvinnor som vill bli gravida, (enligt rek )men jag förstår din önskan o att det är lätt att snegla på alla tänkbara saker som man innerligt önskar kan förbättra läget!!!

    Nu sist funderade jag på alternativa behandlingar som komplement som man "läst" ska vara bra ex zonterapi!!! Det pratas det himla fint om.... så jag bokade o tänkte köra i fas med behandling på sjukan ! Men blev osäker samma dag o ringde i det här fallet zonterapeuten som drog i nödbromsen direkt!

    Zonterapi arbetar för att återställa hormon balansen i kroppen o vid en ivf så gör man delvis motsatsen men under kontrollerade former så hon sa Nej direkt! Det var direkt kontraproduktivt o inte att rek att göra ihop!!! Tur att jag dubbelkollade : )

    Hoppas du förstår lite vad jag försöker säga : ) !

    Vi vill mkt men egna lösningar är inte alltid till godo ....

    Var det din första ivf omgång ?

    Första ska ses lite som ett prova på då de får en indikation på hur din kropp reagerar för att med kommande behandling kunna fin justera doser eller läkemedelsval!

    Hur många äggblåsor växte?

    Hur många räknades som plockbara vid sista ultraljudet?

    Har ni diskuterat hur de tänker inför nästa omgång ?

    Ta med alla dina frågor o kräv bra läkare samtal , våra kontakter har varit toppen bra men jag har läst mkt o skrivit frågor !!!


    Ja det var mitt första Ivf och det var jättetråkigt att det var tomt när man kom till Danmark!

    Jag hade mer oroat mig för HUR äggen skulle vara, trodde aldrig att de skulle vara borta!

    Hur har det gått för dig vi dina Ivf?

    Jag gjorde det korta sprutade i 15 dagar. Jag hade fyra större ägg

    13/ 14/ 16,5 och 17 mm. Det var ett kvar som de skulle plocka men det var tomt.

    Vi ska testa igen så fort mensen kommer. Den ändring dom han sa, var att ta ovitrielle 2 timmar senare.

    Sedan började jag på dag 4 och det var kanske lite sent. Jag ska starta på dag 2-3 nu.

    Hoppas att mensen kommer nu den 29 juni, så att det inte har blivit obalans!

    Sedan var gynekologerna fundersamma på att skriva ut på högkostnadsskyddet. Så nästa gång kanske jag måste betala själv.

    Så på grund av det och att jag hört att kvalité blir sämre vid stora doser så funderar jag om man kan sänka dosen!

    Men det kanske är dumt, ifall man måste avbryta istället då!

    Men en del läkare tycker väl att Gonal 300 är max för kvaliténs skull!

    Jag har skrivit och frågat så mycket, så de blir nog less på mig!
  • Snuttis2

    Fråga hur mkt som helst det har du rätt till så känn inte så! Du är patient o i detta fall också kund , såklart du behöver veta hur de tänker o varför!!

    Har själv gjort tre ivf landstingsfinansierat i Sverige !

    Alla på långt protokoll då jag har endometrios så är det önskvärt! Så innan sprutorna har jag nässpray suprecur i ca 14 dagar o försatts i klimakteriet. Sen startar jag med sprutorna o de styr cykeln som de vill ha den. (Lite dålig koll på doserna per omgång har inte dem nedtecknade till 100% )

    Första behandlingen :

    på menopur låg dos : 125 -175- 225

    14 dagar på spruta , otrivelle kl 20 en mån och plock på ons morgon kl 7.10 ! 14 äggblåsor o 10 ägg tror ? 7 befruktade!

    1 färsk insätt o två till frysen . Gravid på färska men MA v 11! Livmoderinfektion och sjukskrivning : (

    Andra omgången:

    17 dagar spruta( är längre än rek) fick inte önskad effekt på dosen ! Höjning från ca 225 till 375 -till 300 menopur.

    Enbart svar från ena äggstocken vid halvtidskontrollerna.

    Diskuterade att bryta försöket .

    Fortsatte ändå, snarlika klockslag på otrivelle o plocktid! fick tillslut 9 blåsor o 5 ägg, en färsk insättning. Ingen graviditet.

    Tredje försöket:

    Spray ca 3 veckor då de hittade en envis äggblåsa som störde nedregleringen o som fick punkteras innan fortsättning.

    Byte av medicin till puregon vid sprutstart, start på 300 sen höjning halvvägs till 375!

    Otrivelle dag14 en tis kl 20:03, plock dag torsdag kl ca 07!

    13 blåsor o 9 ägg varav 8 befruktade!

    En färsk insätt, 3 till frysen!

    Gravid på den färska o förhoppningvis förälder inom 4 veckor : )

    Olika preparat har lite olika funktion, mig satsade de menopur på vilket är lite dyrare då det till skillnad från övriga syntetiska är ett naturligt preparat utvunnet ur kvinnligt urin. Det sägs ge bättre kvalité på äggen än övriga dock färre ägg. I mitt fall funkade det ju Sisodär : )

  • Snuttis2

    Svarade dig inte gällande äggblåsornas storlek för jag har inte noterat det för egen del!

    Vilken dag jag började sprutorna på spelar ingen roll eftersom de styrs av mina spray dagar : ) hoppas du hänger me

  • smurf11

    Åhh... grattis vad roligt, det måste kännas underbart!

    Är det första barnet?

    Men visst är menpur med lh och puregon utan det?

  • Snuttis2

    Yes menopur innehåller både FSH och Lh medan puragon bara har FSH !!

    Japp första barnet, efter 4 års kämpande : )

  • minaimaginärabarn

    Hej!

    Att kunna förbättra äggkvaliteten tvistas det om. Men det finns några alternativa preparat som figurerar som just äggkvalitetsförbättrare, däribland inositol men oxå agnus cactus och Q10. Akupunktur sägs också kunna påverka äggkvaliteten m ff a sätta kroppen i balans. Om man tror på att äggkvaliteten kan förbättras behöver man börja det arbetet 3 mån innan man försöker bli gravid för att ha en chans. Om jag skulle välja ett preparat skulle det vara Q10 då detta Bl a skall reparera celler i kroppen och det är ju det man vill. Jag har provat alla preparat, agnus cactus och inositol men min mens blev helt rubbad. Om man skall äta Q10 behöver man komma upp i hög dos, 500 om dagen. Finns att köpa på graviditetskoll och i hög dos, 100 per tabl.

  • smurf11
    minaimaginärabarn skrev 2017-06-25 09:53:11 följande:

    Hej!

    Att kunna förbättra äggkvaliteten tvistas det om. Men det finns några alternativa preparat som figurerar som just äggkvalitetsförbättrare, däribland inositol men oxå agnus cactus och Q10. Akupunktur sägs också kunna påverka äggkvaliteten m ff a sätta kroppen i balans. Om man tror på att äggkvaliteten kan förbättras behöver man börja det arbetet 3 mån innan man försöker bli gravid för att ha en chans. Om jag skulle välja ett preparat skulle det vara Q10 då detta Bl a skall reparera celler i kroppen och det är ju det man vill. Jag har provat alla preparat, agnus cactus och inositol men min mens blev helt rubbad. Om man skall äta Q10 behöver man komma upp i hög dos, 500 om dagen. Finns att köpa på graviditetskoll och i hög dos, 100 per tabl.


    Tack för tips!

    Akupuntur har jag gjort några gånger. Sedan har man väl testat lite olika.

    Men jag ska genast kolla upp det, jag har förut tänkt köpa q10!

    Men vad heter den sort q10 som är starkast?
  • Jag är bara jag

    De blir inte glada på IVF-klinikerna om man laborerat på egen hand med hälsokost  kan jag säga. Kan äventyra hela behandlingen. Testa i så fall en egen äl. Min egen erfarenhet är att om äggkvaliteten är usel så är den.

  • smurf11
    Jag är bara jag skrev 2017-06-25 19:21:34 följande:

    De blir inte glada på IVF-klinikerna om man laborerat på egen hand med hälsokost  kan jag säga. Kan äventyra hela behandlingen. Testa i så fall en egen äl. Min egen erfarenhet är att om äggkvaliteten är usel så är den.


    Det har du nog rätt i. Men törs man inte ta q10 heller?
  • minaimaginärabarn
    smurf11 skrev 2017-06-25 10:59:01 följande:

    Tack för tips!

    Akupuntur har jag gjort några gånger. Sedan har man väl testat lite olika.

    Men jag ska genast kolla upp det, jag har förut tänkt köpa q10!

    Men vad heter den sort q10 som är starkast?


    Hej!

    Du ska inte ta några preparat under själva IVF:en utan under tre månader innan behandling.

    Vet inte vad den med starkast styrka heter m gå in på graviditetskollen.nu så har de ett märke som heter Q10 bio-qinon, klicka på den så finns det olika styrka att välja på. Välj den med starkast styrka.
Svar på tråden Inositol och ivf