• Äldre 24 Jun 11:12
    2377 visningar
    10 svar
    10
    2377

    Äter du okända växter från naturen?

    Jag är med i en trädgårdsgrupp på F.B och varje gång det dyker upp en växt som råkar vara giftig ska det påpekas - fast frågan oftast bara gäller vad den heter. Giftig eller inte har bara relevans vid 3 tillstånd: om man har småbarn och då vaktar man dom och lär dom att inte äta allt! Om man har djur. Boskapsdjur brukar inte äta giftiga växter. Hästar gör det ibland och då håller förhoppningsvis ägarna koll på hagarna och vad gäller husdjur kan det inte vara många som dör varje år p.g.a giftiga växter för jag läser aldrig om det. Och sen om man själv äter. Och vem äter okända växter?! Jag fattar liksom inte vilka vuxna som skulle komma på tanken ens- såvida de har normalt förstånd. Men jag kanske har fel. Det kanske finns vuxna som går runt och äter digitalis och idegran och annat giftigt- vad vet jag så därav min fråga. Äter du okända växter från naturen (svamp räknas inte för det är ingen växt)? Vissa tycks tro att nästan alla vuxna går runt och tuggar på allt de ser av döma av deras varningar!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter du okända växter från naturen?
  • Äldre 24 Jun 11:12
    #1

    Nej, det gör jag inte.

  • Äldre 24 Jun 11:31
    #2

    Nej, men varningar kan ju ändå vara på sin plats eftersom en del växter är så pass giftiga att växtsaften kan orsaka irritation på huden eller att man för över giftet till mackan man tänker äta.

  • Äldre 24 Jun 11:44
    #3

    Och vissa deltagare som har barn eller tänker skaffa kan ju bli upplysta? Sedan är det väl ingen nyhet att varje är blir folk förgiftade i Sverige efter att ha ätit giftig svamp.

    Vad exakt är problemet med att informera att något är giftigt?

  • Äldre 24 Jun 11:46
    #4

    Knaprar gärna på nya växter (och svampar) när jag är ute i skog och mark.

    Nej nu hinner jag inte skriva mer om det. Måste åka iväg till dialysen.

  • Äldre 24 Jun 12:09
    #5
    CarinaL26 skrev 2017-06-24 11:44:24 följande:
    Och vissa deltagare som har barn eller tänker skaffa kan ju bli upplysta? Sedan är det väl ingen nyhet att varje är blir folk förgiftade i Sverige efter att ha ätit giftig svamp.
    Vad exakt är problemet med att informera att något är giftigt?
    Det tjatas in absurdum om giftigheten fast den ytterst sällan efterfrågas. Svampar är ingen växt som sagt. Dödsfall p.g.a växter är oerhört ovanligt. Vill folk veta just om nåt är giftigt så frågar de ju om just det. Efterfrågas namnet svarar man på det.
  • Äldre 24 Jun 12:59
    #6
    Jag är bara jag skrev 2017-06-24 12:09:12 följande:
    Det tjatas in absurdum om giftigheten fast den ytterst sällan efterfrågas. Svampar är ingen växt som sagt. Dödsfall p.g.a växter är oerhört ovanligt. Vill folk veta just om nåt är giftigt så frågar de ju om just det. Efterfrågas namnet svarar man på det.
  • Äldre 24 Jun 13:00
    #7
    Jag är bara jag skrev 2017-06-24 12:09:12 följande:
    Det tjatas in absurdum om giftigheten fast den ytterst sällan efterfrågas. Svampar är ingen växt som sagt. Dödsfall p.g.a växter är oerhört ovanligt. Vill folk veta just om nåt är giftigt så frågar de ju om just det. Efterfrågas namnet svarar man på det.
    Oj...

    Håller med CarinaL26. Vad är problemet med att informera om att någonting är giftigt?
  • Äldre 24 Jun 18:01
    #8

    Ja, visst har det hänt att jag ätit något okänt. Jag har levt vildmarksliv på riktigt, så ibland, så.... Jag vet dock vad jag gör när jag smakar på okända växter och har hittills aldrig blivit förgiftad av något (så det stört, i alla fall).

    SJÄLVKLART ska det finnas lättillgänglig information om vad som är giftigt och inte. du har inte tänkt på att det är så få förgitningar i svergie för att den informatinen finns? Du tänker liksom baklänges, här..... indikativt av informationssamhället du lever i.

    (svamp-exempel följer, ursäkta)

    Du vet att flugsvamp är giftigt för att alla vet att flugsvamp är giftigt, för allla har fått lära sig det. Om du INTE hade fått lära dig det hade du inte vetat det och därför lätt kunnat förgifta dig på denna fina, läckert röda svamp. 

    det är informationen som gav dig kunskapen som räddar dig från förgiftning, untan den informationen hade du inte alls varit lika försiktig med flugsvampen. de är informations-bortskämd.


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Äldre 25 Jun 19:18
    #9
    Aikido skrev 2017-06-24 13:00:29 följande:
    Oj...

    Håller med CarinaL26. Vad är problemet med att informera om att någonting är giftigt?
    Ändlösa diskussioner där vissa tror att man dör om man sitter under ett gullregn, tycker man ska renraka hela trädgården på ALLT om man har djur eller barn medans andra som vet hur det förhåller sig- man kan läsa sig till statistik och fakta- inte blir trodda. Gruppen handlar inte om giftiga växter och de flesta är äldre. Varför detta eviga tjat liksom?
  • Äldre 25 Jun 19:31
    #10
    Jag är bara jag skrev 2017-06-25 19:18:54 följande:
    Ändlösa diskussioner där vissa tror att man dör om man sitter under ett gullregn, tycker man ska renraka hela trädgården på ALLT om man har djur eller barn medans andra som vet hur det förhåller sig- man kan läsa sig till statistik och fakta- inte blir trodda. Gruppen handlar inte om giftiga växter och de flesta är äldre. Varför detta eviga tjat liksom?
    Ptja... din trådstart är ju inte övertydlig om man säger så. Du ifrågasätter varför det ska påpekas att en växt är giftig när den kommer på tal. Inte mycket mer. Om diskussionerna spårar ur varje gång en giftig växt avhandlas är väl en annan femma men det är inte någonting jag kan utläsa av din trådstart.
Svar på tråden Äter du okända växter från naturen?