• kvinnansexnio

    Hjälp semesterersättning med mera!! Panik

    Hej

    Jag fick semestersättning på lönen.

    Går på semester i tre veckor i juli. Får min lön månad efter.

    Eftersom jag inte jobbar hela juli får jag bara lön för de dagar jag jobbar i juli i augusti?

    Alltså lön för en vecka?

    Hur ska man klara sig?

    Detta har ingen talat om för mig...

    Vad gör jag nu?

    Jobbar 50 %.

    Mvh mig

  • Svar på tråden Hjälp semesterersättning med mera!! Panik
  • kvinnansexnio
    MajaVira skrev 2017-06-24 12:49:53 följande:

    När började du på ditt jobb? Har du förskottssemester eller intjänade semesterdagar?


    Jag började där för nästan lite mer ett år sedan...

    Första året hade jag ingen semester det fick man betala själv sa chefen.

    Därför tog jag ledigt tre veckor nu.

    Jag har ingen anning men fick semestersättning på 1600 kr efterskatt denna månaden...

    Börjar få panik nu..

    Kan inte ta bort min semester heller finns redan vikarie för mig...
  • Jemp

    Har du fått hela semesterlönen eller bara den delen som är högre än vanliga lönen?

    På mitt förra jobb var det olika med semestern nu beroende på hur många timmar man jobbade.

    Men jag ser inte problemet-har du fått hela semesterlönen nu har du ju fått nästan dubbelt mot vad du väntat dig så det är ju bara att lägga undan den till nästa månad?

  • Totoro79

    Ja så är det tyvärr, har du fått din semesterersättning utbetald på din lön hela tiden så får du inget för de dagar du är ledig. Så för Juli får du endast betalat för 1 v om det är det du jobbar då.

    Det är tyvärr något man måste ha koll på själv, står på lönespecen. Vet flera som jobbat länge och börjat nytt jobb och missat det, så är inte självklart att man tänker på det. Företag ska idag undvika göra på anställda som jobbar kontinuerligt under hela året men fortsätter då ingen påpekar, det är lättare för dem, de slipper ha en skuld till den anställde.

  • kvinnansexnio
    Jemp skrev 2017-06-24 12:56:24 följande:

    Har du fått hela semesterlönen eller bara den delen som är högre än vanliga lönen?

    På mitt förra jobb var det olika med semestern nu beroende på hur många timmar man jobbade.

    Men jag ser inte problemet-har du fått hela semesterlönen nu har du ju fått nästan dubbelt mot vad du väntat dig så det är ju bara att lägga undan den till nästa månad?


    Nä bara 1600 kr över lönen...de ska spara..
Svar på tråden Hjälp semesterersättning med mera!! Panik