• Anonym (Why?)
    Äldre 25 Jun 17:36
    23330 visningar
    380 svar
    -1 +4
    380
    23330

    Stolthet i att föda "naturligt" utan smärtlindring

    Har funderat lite över detta att känna att man borde eller vara stolt över att föda barn utan smärtlindring. För mig låter det så konstigt. Tänker dock att det kanske bara jag som är känslig då jag lider av såpass stark förlossningsrädsla att jag förmodligen kommer förlösa med kejsarsnitt.

    Men även om jag försöker tänka hypotetiskt eller distansera mig från det verkar det så märkligt att man känner sig stolt av att ha klarat av att föda utan smärtlindring. Om man överför samma logik på vad för annan som helst smärtsam procedur så blir det ju bara konstigt. Skulle man känna att det ligger en stolthet i att göra en rotfyllning utan smärtlindring? Eller opereras? Efter att brutit något? Det hela känns så primitivt på något sätt för mig, att det enda man har att bevisa är att man kan ta smärtan. Som förlegade prov på mandom eller dyl.

    Jag kan fatta grejen om man vill föda utan smärtlindring för att verkligen känna helt hur det känns, det har jag inte svårt att förstå (även om jag inte alls delar den önskan). Men detta med att det ligger en stolthet i att göra det, det begriper jag mig inte på.

    Någon som känner/kännt så och kan sprida lite mer ljus över saken? Eller någon som kanske inte känner så men tror sig ha en förklaring? Eller för all del, någon som håller med mig och har mer att tillägga.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2017-06-25 20:44
    Det jag syftar på är alltså att alla kvinnor borde känna stolthet oavsett hur de fött - vaginalt eller kejsarsnitt, med eller utan smärtlindring. När man uttrycker att man känner eller att man bör känna mer stolthet av att ha fött utan smärtlindring så bidrar det till ett klimat där vissa kvinnor ska få känna mindre stolthet, ingen stolthet alls eller t.o.m. skam. Så himla himla skevt. Även om det inte är ens meningen att man t.ex. bara säger "jag är så jävla stolt att jag födde utan smärtlindring". Att poängtera att man är stolt FÖR ATT man födde utan smärtlindring snarare än att man födde bidrar till detta skeva klimat. Franförallt när det inte finns någon mening med att föda utan smärtlindring, det förändrar inte resultatet - att man föder. Det gör varken till eller från, ingen smärtlindring, lite smärtlindring eller max smärtlindring - i slutändan kommer du föda ett barn vilket som.

  • Svar på tråden Stolthet i att föda "naturligt" utan smärtlindring
  • Äldre 25 Jun 17:45
    #1

    Att ha klarat av något svårt gör en stolt.

    Vill också tillägga att det inte alls behöver vara så att man har mer kontroll och känner vad som händer för att man hoppar över bedövning. Jag födde första barnet med EDA och kände precis vad som hände i kroppen hela tiden. Andra födde jag utan och då hade jag ingen pejl alls. Jag märkte inte ens när barnet kom ut. Barnmorskan höll upp bebisen framför mig och jag måste ha sett ut som en fågelholk, så förvånad blev jag.

  • Anonym (Anony­m)
    Äldre 25 Jun 17:46
    #2

    När jag födde vårat barn så gick det så snabbt att jag inte ens hans tänka i dom banorna med smärtlindring. Men ja jag kände mig stolt som fixade det utan smärtlindring. Och vad som just gjorde att jag kände mig stolt kan jag inte svara på. Men jag kände mig stark och lättad att det gick så bra som det gjorde för jag hade själv byggt upp hos mig att det skulle göra ont och att jag ville ha allt man bara kunde i smärtlindring. Sen kom vårat barn 7 veckor förtidigt men var inte så super liten som man skulle kunna tro när man föds så tidigt. 2120g 46 cm.

  • Anonym (Överl­evare)
    Äldre 25 Jun 17:48
    #3

    Det ligger väl en del stolthet över att man vågat och överlevt. För mig var det inte självvalt, personalen lyssnade inte på mig när jag bad som smärtlindring och sen var det för sent. Lustgasen provade jag men tyckte det blev svårt att andas som jag ville. Barn två avstod jag smärtlindring för att jag visste att jag kunde och gärna inte använder läkemedel om det inte behövs (är en såndär idiot som inte tar tabletter mot feber/huvudvärk om det inte är så att det känns som att jag ska dö).

    Man är väl stolt efter en förlossning oavsett kan jag tänka mig, att man klarat av smärtorna och ångesten (vet många bla mig själv som faktiskt trott att man ska dö).. Att både psyket och kroppen klarat det.

  • Äldre 25 Jun 17:49
    #4
    -5

    Jag känner mig väldigt stolt över att ha fött helt utan smärtlindring. Betydligt stoltare än jag kände då jag blev förlöst med kejsarsnitt, då kände jag mig inte stolt alls eftersom jag inte presterat något utan kirurgen gjorde jobbet.

  • Anonym (Siri)
    Äldre 25 Jun 17:52
    #5

    Med tanke på den smärtan,så är det inget att vara stolt över.Båda mina barn är födda med kejsarsnitt ,helt underbart.

  • Anonym (Why?) Trådstartaren
    Äldre 25 Jun 18:00
    #6
    Hjullastarbarn skrev 2017-06-25 17:45:52 följande:

    Att ha klarat av något svårt gör en stolt.

    Vill också tillägga att det inte alls behöver vara så att man har mer kontroll och känner vad som händer för att man hoppar över bedövning. Jag födde första barnet med EDA och kände precis vad som hände i kroppen hela tiden. Andra födde jag utan och då hade jag ingen pejl alls. Jag märkte inte ens när barnet kom ut. Barnmorskan höll upp bebisen framför mig och jag måste ha sett ut som en fågelholk, så förvånad blev jag.


    Men det senare du beskriver har jag inga problem att förstå. Att vilja föda utan smärtlindring i sig av någon viss anledning, såsom kontrollbehov eller att man vill känna på hur det känns - jag fattar det. Men att känna stolther för att man fött utan smärtlindring, det ör det jag inte förstår. Ja, det är svårt - men det är självvalt. Så känns mest lite dumt?
  • Anonym (smärt­tålig)
    Äldre 25 Jun 18:00
    #7
    -1 +1

    Jag är stolt över att ha fött två barn helt utan smärtlindring. Det är väl för att man är stolt över att ha gjort en prestation, något som inte alla klarar (även om de flesta inte ens försöker såklart) Man kanske kan jämföra med att vara stolt över att ha sprungit ett maraton. Jag menar varför springa? Man kan ju lika gärna ta bilen 42 km.

  • Äldre 25 Jun 18:01
    #8
    -1 +1
    Anonym (Siri) skrev 2017-06-25 17:52:20 följande:

    Med tanke på den smärtan,så är det inget att vara stolt över.Båda mina barn är födda med kejsarsnitt ,helt underbart.


    Hur kan du veta något om den smärtan om du inte fött vaginalt?
    Goodness me
  • Anonym (Why?) Trådstartaren
    Äldre 25 Jun 18:03
    #9
    Anonym (Anonym) skrev 2017-06-25 17:46:07 följande:

    När jag födde vårat barn så gick det så snabbt att jag inte ens hans tänka i dom banorna med smärtlindring. Men ja jag kände mig stolt som fixade det utan smärtlindring. Och vad som just gjorde att jag kände mig stolt kan jag inte svara på. Men jag kände mig stark och lättad att det gick så bra som det gjorde för jag hade själv byggt upp hos mig att det skulle göra ont och att jag ville ha allt man bara kunde i smärtlindring. Sen kom vårat barn 7 veckor förtidigt men var inte så super liten som man skulle kunna tro när man föds så tidigt. 2120g 46 cm.


    Jag tänker väl mer på när man aktivt väljer bort smärtlindring, då känns det mest lite... korkat? Alltså, inte att jag fördömer valet i sig, alla gör precis som de vill - men menar att det känns lite korkat att vara stolt över att man klarat något man utsatt sig själv för. Prestationen att föda är ju densamma med eller utan smärtlindring.
  • Anonym (smärt­tålig)
    Äldre 25 Jun 18:03
    #10
    +1
    Anonym (Why?) skrev 2017-06-25 18:00:44 följande:
    Men det senare du beskriver har jag inga problem att förstå. Att vilja föda utan smärtlindring i sig av någon viss anledning, såsom kontrollbehov eller att man vill känna på hur det känns - jag fattar det. Men att känna stolther för att man fött utan smärtlindring, det ör det jag inte förstår. Ja, det är svårt - men det är självvalt. Så känns mest lite dumt?
    Kan man inte vara stolt över något som är svårt men självvalt? Konstigt tankesätt tycker jag.
Svar på tråden Stolthet i att föda "naturligt" utan smärtlindring