• Äldre 25 Jun 20:37
    7265 visningar
    4 svar
    4
    7265

    Gallsten och amning

    Har någon erfarenhet av gallstensanfall i samband med amning? Kan de på något sätt hänga ihop?

    Min son är sju veckor och jag hade ett gallstensanfall igår. (Min mamma hade också det när jag själv var fyra veckor.) Har förstått att det kan hänga ihop med graviditet men aldrig hört någon nämna det i samband med amning.

    Jag upplevde igår att smärtan startade/kom tillbaka efter amning. Jag har dessutom haft den där smärtan i ryggen en längre tid efter amning och trott att det varit svamp. Efter anfallet igår förstår jag att smärtan berodde på gallblåsan eftersom den då blev mycket intensivare och även började kännas under revbenen.

  • Svar på tråden Gallsten och amning
  • Äldre 25 Jun 21:36
    #1

    Jag har också haft det men det har ju med graviditeten och inte amningen att göra? Du har ju nyligen varit gravid? Gallsten byggs upp över tid och sedan ligger ju stenarna där. Ibland täpper de aldrig till gallgångarna (alltså då man får ett anfall), och ibland kan det dröja flera år. Det är fortfarande pga graviditeten och inte för att du ammar just nu. Åtminstone enligt läkarna på sjukhuset.

  • Äldre 25 Jun 21:47
    #2
    Trippelmamma76 skrev 2017-06-25 21:36:43 följande:

    Jag har också haft det men det har ju med graviditeten och inte amningen att göra? Du har ju nyligen varit gravid? Gallsten byggs upp över tid och sedan ligger ju stenarna där. Ibland täpper de aldrig till gallgångarna (alltså då man får ett anfall), och ibland kan det dröja flera år. Det är fortfarande pga graviditeten och inte för att du ammar just nu. Åtminstone enligt läkarna på sjukhuset.


    Ja, förstår att det är pga graviditeten, men tänkte om det är något med vätskan i kroppen som påverkas vid amning som kan trigga ett anfall. Tycker att det varit så tydlig koppling mellan när jag ammat och när smärtan eskalerat.

    Hur har du gjort med kosten efter ett anfall? Har du fått sluta med vissa saker för gott eller återgått till att äta som vanligt efter en viss tid?
  • Äldre 25 Jun 21:57
    #3

    Jag har undvikit sådant som kan trigga ett anfall i början (på eget initiativ) men har sedan återgått till att äta som vanligt. Har bara haft ett riktigt anfall för över ett år sedan och sedan bara lättare känningar. Låg inlagt i ett par dagar men kände inte att jag hade tid att opereras med barn hemma så fick gå hem när inflammationen lagt sig.

  • Äldre 25 Jun 22:26
    #4
    Trippelmamma76 skrev 2017-06-25 21:57:38 följande:

    Jag har undvikit sådant som kan trigga ett anfall i början (på eget initiativ) men har sedan återgått till att äta som vanligt. Har bara haft ett riktigt anfall för över ett år sedan och sedan bara lättare känningar. Låg inlagt i ett par dagar men kände inte att jag hade tid att opereras med barn hemma så fick gå hem när inflammationen lagt sig.


    Hur lång tid undvek du sånt ungefär?
Svar på tråden Gallsten och amning