• Rumpkulla

    Bilstol till Ford mondeo

    Vi har tre barn och kör en Ford mondeo årsmodell 2007. Alla tre barn åker i baksätet. 7-åringen har bälteskudde, 6- åringen har en med likadan fast vi måste fortfarande ha ryggstödet. Och så minstingen på 6 månader i babyskydd. Det är trångt! Slutar alltid med blodvite när de ska bältas fast.

    Det är snart dags att byta stol till den minsta. Hon sitter stadigt men är liten.

    Men vad ska vi satsa på för stol? Den måste vara smal och då vi inte har isofix i bilen ska den bältas fast.

    Vill ju gärna ha lite utrymme runt om också så att jag slipper skrapa upp händerna varje gång de två stora ska bältas. Sätena är skålade på ett skönt sätt men det är knappast optimalt med tre stolar.

    Bilbyte är inte aktuellt så vi hoppas att vi hittar en stol som gör bilåkandet lite lättare.

    Tips?

    Ett annat alternativ är väl att montera bort airbag på passagerarsidan fram men det skulle kosta 6000 kr och de kunde inte garantera att det ens var möjligt.

  • Svar på tråden Bilstol till Ford mondeo
  • Treansresa

    Svårt med stolar! Mest idag då dom flesta har isofix. Följer tråden då det kommer bli aktuellt med stolsbyte här med.

    Ragerade på det med kuddarna, är 7 åringen redan så lång så den slipper ryggen på sin? Här sitter fortfarande 9åringarna med ryggstöd på sina för annars hamnar bältet fel. Eller tolkar jag det bara tokigt?

  • Rumpkulla

    7-åringen är 130 cm lång, men har lång överkropp. Bältet hamnade väldigt konstigt på henne när ryggen var kvar på stolen så vi tog bort den och nu sitter bältet perfekt.

  • Treansresa
    Rumpkulla skrev 2017-06-26 09:13:41 följande:

    7-åringen är 130 cm lång, men har lång överkropp. Bältet hamnade väldigt konstigt på henne när ryggen var kvar på stolen så vi tog bort den och nu sitter bältet perfekt.


    Härligt att höra:) hoppas du inte tog illa upp!
  • HotPink

    Vi har en ford mondeo å det kostar inga 6000 spänn å koppla bort airbagen. Det gjorde min man själv (mekaniker) i sin verksta.

    Vi har en maxi cosi XP, den är inte att rekommendera om ni ska ha plats där bak med tre stolar till.

    Skulle råda dig att åka till NTF (om du har en i närheten), så får dom hjälpa er med vilken stol som passar bäst i er bil och för barnen. :)

    Annars har vi suttit med bilstolen där bak, vuxen i mitten å ett barn på kudde.

  • daimstrut

    Britax HiWay eller Britax Maxway. Vi har en motsvarande stor bil med två bältesstolar och en bakåtvänd HiWay i baksätet. Satsa på smala bältesstolar också, tex Britax Adventure.

  • Nyfikna72

    Fast det blir ju knappast mer plats om man kopplar ur kudden och har en stol fram. Det betyder ju bara att en vuxen måste sitta bak ihop med två barnstolar

  • mammalovis

    Vi har också en Ford Mondeo. Vi har en Brio framåtvänd till vänster, en Britax Maxway i mitten och en Maxicosi mobi till höger. Det är trångt att knäppa bältet på den framåtvända, men det går ...

    Axkid har väl en smalare stol, tror jag. Minns dock inte vad den hette som vi köpte till andra bilen.

    Jag skulle nog välja att ha den bakåtvända i mitten och spänna fast det barnet först och sedan de två andra.

  • pigglet

    Vi hade den bakåtvända i mitten. Då blir det också lättare för de på sidan att komma åt att spänna fast sig.

    Ta med bilen till en välsorterad affär och prova ut vilken stol som passar bäst i just er bil. Vår Mondeo var 04, där funkade både twoway och ... tja vad ju actagracos stol hette... bra. Barnen har kunnat sitta bakåtvända tills de varit 5-6 år.

Svar på tråden Bilstol till Ford mondeo