• Äldre 26 Jun 12:45
    2553 visningar
    8 svar
    8
    2553

    Första mensen efter missfall

    Hej!

    Jag fick ett tidigt missfall (vecka 5+6) 1 juni och nu sitter jag här med vad jag tror är början på första mensen efter missfallet.

    Det är dock lite annorlunda, ingen mensvärk alls (brukar ha rätt rejält). Det var från början både nytt och gammalt blod. Nu har jag bara fått gammalt och otroligt lite. Första dagarna brukar jag annars fylla min menskopp rätt så fort.

    Jag tar cyklokapron mot rikliga blödningar men de har aldrig någonsin varit så här effektiva och jag har en hel del erfarenhet av dem.

    Är det någon som känner igen sig lite?

    Har er mens varit annorlunda efter tidigt missfall? Kan cyklokapronen göra att mensen försvinner helt?

  • Svar på tråden Första mensen efter missfall
  • Äldre 26 Jun 13:24
    #1

    Det är inte rekommenderat att ta cyklo när man har missfall! Det kan göra att allt inte kommer ut. Första mensen efter missfall innehåller alltid lite graviditetsrester så därför ska man låta det blöda som kroppen vill så att allt kommer ut!


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 26 Jun 13:41
    #2
    EpicNurse skrev 2017-06-26 13:24:32 följande:

    Det är inte rekommenderat att ta cyklo när man har missfall! Det kan göra att allt inte kommer ut. Första mensen efter missfall innehåller alltid lite graviditetsrester så därför ska man låta det blöda som kroppen vill så att allt kommer ut!


    Var har du fått den faktan ifrån? Det koagulerar bara blodet så blödningen inte är lika kraftig.

    Jag tog ju inte det under missfallet så klart.
  • Äldre 26 Jun 14:01
    #3
    amhi skrev 2017-06-26 13:41:21 följande:

    Var har du fått den faktan ifrån? Det koagulerar bara blodet så blödningen inte är lika kraftig.

    Jag tog ju inte det under missfallet så klart.


    Var jag har fått faktan ifrån? Det är riktlinjer och rekommendationer som baseras på vetenskaplig fakta som man följer inom gynekologi. Att det sista av missfallet blöder ut vid första mensen är känd fakta. Och att då ta läkemedel för att minska den blödningen kan leda till de resterna inte får den extra skjutsen ut som de behöver, i och med att livmoderslemhinnan inte släpper lika effektivt om man tar cyklo.
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 26 Jun 14:12
    #4
    EpicNurse skrev 2017-06-26 14:01:12 följande:

    Var jag har fått faktan ifrån? Det är riktlinjer och rekommendationer som baseras på vetenskaplig fakta som man följer inom gynekologi. Att det sista av missfallet blöder ut vid första mensen är känd fakta. Och att då ta läkemedel för att minska den blödningen kan leda till de resterna inte får den extra skjutsen ut som de behöver, i och med att livmoderslemhinnan inte släpper lika effektivt om man tar cyklo.


    Fast kvinnor som blöder så mycket som jag brukar göra när jag tar cyklo blöder en normalmängd och har igen problem med att få ut rester. Jag blöder så pass mycket att jag har haft blodbrist två gånger när jag inte tar cyklo. Det är ju olika från person till person.

    Jag vill bara ha en källa så jag också kan läsa om det :)
  • Äldre 26 Jun 14:20
    #5
    amhi skrev 2017-06-26 14:12:05 följande:

    Fast kvinnor som blöder så mycket som jag brukar göra när jag tar cyklo blöder en normalmängd och har igen problem med att få ut rester. Jag blöder så pass mycket att jag har haft blodbrist två gånger när jag inte tar cyklo. Det är ju olika från person till person.

    Jag vill bara ha en källa så jag också kan läsa om det :)


    Ja det är klart att du ska ta det i vanliga fall! Men just den allra första mensen bör man inte ta det. Men det är bara en rekommendation för att minska risken för komplikationer (rester, infektion pga rester).

    Det kan ju vara så att det inte är mensen utan en blödning från missfallet. Har du slutat blöda helt och hur länge har du i så fall varit blödningsfri? :)
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 26 Jun 14:41
    #6
    EpicNurse skrev 2017-06-26 14:20:23 följande:

    Ja det är klart att du ska ta det i vanliga fall! Men just den allra första mensen bör man inte ta det. Men det är bara en rekommendation för att minska risken för komplikationer (rester, infektion pga rester).

    Det kan ju vara så att det inte är mensen utan en blödning från missfallet. Har du slutat blöda helt och hur länge har du i så fall varit blödningsfri? :)


    Kanske ska låta bli dem då. Har bara tagit igår kväll och tidigt imorse som tur är. Det är ju lättare att tolka kroppen också om jag låter den vara.

    Jag blödde i totalt 6 dagar, alltså ungefär som min mens. Jag fick min mens nu efter dag 24 på min cykel. 18 dagar blödningsfri alltså. Det kändes även som att jag hade ägglossning innan denna "mensen" starta, i början av förra veckan. Trodde det var mens då det även var en del färskt blod igår!
  • Äldre 26 Jun 16:24
    #7
    amhi skrev 2017-06-26 14:41:53 följande:

    Kanske ska låta bli dem då. Har bara tagit igår kväll och tidigt imorse som tur är. Det är ju lättare att tolka kroppen också om jag låter den vara.

    Jag blödde i totalt 6 dagar, alltså ungefär som min mens. Jag fick min mens nu efter dag 24 på min cykel. 18 dagar blödningsfri alltså. Det kändes även som att jag hade ägglossning innan denna "mensen" starta, i början av förra veckan. Trodde det var mens då det även var en del färskt blod igår!


    Nä jag hade inte tagit dom i alla fall! Vänta och se om det kommer igång ordentligt!
    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Äldre 27 Jun 12:42
    #8

    Liten uppdatering:

    Min mens har fortfarande inte kommit igång så som den brukar göra.. tvärt om! Nu är det mycket mycket mindre, bara lite typ nästa orangeaktigt blod blandat med flytningar.

    Blödningen började dessutom fem dagar innan BIM.

    Finns det någon som känner igen sig i detta?

    Kan det vara en efterblödning så här långt efter missfallet? Mens? Eller finns det någon som haft det så här och varit gravid igen kanske?

    Vill höra om allas erfarenheter! :)

Svar på tråden Första mensen efter missfall