• Äldre 26 Jun 14:02
    763 visningar
    5 svar
    5
    763

    Lång menstruationscykel

    Hej allihopa jag hoppas någon kan svara på min fråga.

    Jag slutade med nuvaringen i februari i samband med mens. jag har fortsatt ha mens varje månad ca 31-35 dagar mellan. Mensen brukar pågå minst 4 dagar.

    Sista mensen var det 41 dagar mellan och hade mensen i 2 dagar.

    Vad händer med min kropp? Vi tänkte börja planera barn så småningom. Kan det bli så här oregelbundet efter preventivmedel? Kan det justeras och bli kortare så småningom?

    Annat om mig. Jag är snart 31, BMI på 22. Har ätit p-piller sedan jag var 15.

    Börjar fundera om jag ska ha is i magen eller om jag ska uppsöka gynekolog.

    ????

  • Svar på tråden Lång menstruationscykel
  • Äldre 27 Jun 11:06
    #1

    ..

  • oONinn­iOo
    Äldre 27 Jun 11:15
    #2

    Min kropp var helknas efter att jag slutade med minipiller. Hade då ätit minipiller/p-piller sen jag var typ 16, slutade när jag var 23. Först var cyklarna på ca 30-35, därefter ett par cykler på upp till 45 dagar och sen stabiliserar det sig ner till ca 32 dagar. Upplevde att förstå halvåret efter var värst.


    Försöker med syskon sen januari -17
  • Äldre 27 Jun 20:06
    #3

    Slutade med minipiller för ett år sedan och hade då knaprat i 10 år. Min kortaste cykel har varit 29 dagar och min längsta 45 dagar... Ska till träffa en barnmorska i september och snacka om det här, om det är normalt eller ej och vad det beror på att att det kan skilja så mycket.

  • Anonym (J)
    Äldre 27 Jun 20:10
    #4

    Ett tips som kan vara värt att kolla upp är munkpeppar, det kan stabilisera menscykeln... Jag har ätit det av motsatt anledning, hade för kort cykel och mellanblödningar och tyckte nog att det gav lite effekt i alla fall.

    Men prata först med BM såklart, alltid bäst att få en medicinsk bedömning :)

  • Äldre 27 Jun 20:21
    #5

    Jag har fått Provera utskrivet pga oregelbunden cykel. Har börjat äta dag 15 efter ÄL och sedan 10 dagar framåt. Därefter har jag fått en blödning alltså min mens. Runt dag 27-28.

Svar på tråden Lång menstruationscykel