• Nezzel86

    Behöver råd ang min sons pappa?!

    Hej! Jag ska försöka beskriva situationen kort, vårt förhållande tog slut nån månad innan vår son föddes, vi har aldrig bott ihop. Han var med under förlossningen och vi spenderade flera dagar ts på sjukhuset och allt var hur bra som helst, vid hemfärd frågar han hur vi ska göra med sonen och han föreslog att jag kunde pumpa så kunde han ju ha honom varannan vecka direkt, jag blev ganska förvånad och svarade med att jag behöver tänka på det och då ta reda på om det var en rimlig förfrågan. Sedan åker jag hem med sonen, dagen efter gör han en orosanmälan till soc om allt möjligt tex att mina hundar är jättefarliga, varpå han aldrig träffat den ena. Att han misstänker att jag missbrukar nåt, att han misstänker jag har nån psykisk sjukdom osv osv, massa konstiga saker. Sedan säger han att hans advokat rådde honom att göra en anmälan. Han har ett ihärdigt behov av att leta fel och påpeka dåliga saker och vrida situationer till att låta som att jag är en hemsk perwon, värdelös mamma och gör allt för att han inte ska få träffa sin son, jag har varit tydig och vid upprepade tillfällen sagt att han är välkommen precis när han vill. Vår son är idag strax över en månad och han har varit här två gånger och hälsat på honom. Så till problemet, jag mår fruktansvärt dåligt av alla dessa saker han skriver (sms), tex så skickar han att han tycker de e riktigt dåligt att jag inte planerar in så han kan träffa son son som längtat i två veckor när jag hade ett ärende 6 mil ifrån honom, typ som att jag inte kan åka hemifrån utan att involvera honom? Han har själv inte ens försökt planera nåt att få träffa honom under dessa två veckor men tycker jag ska upprätta nån planering för det en dag när jag har annat att göra? Jag förklarar för honom att jag mår jättedåligt av att han hela tiden letar efter saker att säga som uppenbarligen får mig att må dåligt, jag påpekar att för vår sons skull så får man försöka se förbi sina egna känslor för att vi ska kunna ha en harmonisk relation och jag ber honom göra det för vår sons skull, det svarar han med att han blir ju orolig för hur jag behandlar sonen. All kontakt vi har är helt omöjlig, det är så frustrerande att han inte kan förstå att han är problemet, han verkar tro att jag är idioten. Jag vet ju att hade det inte varit ett barn inblandat hade det varit fullskaligt krig dag ett efter hans anmälan, som idag är avslutad utan nån konstigheter. Den förklarade han med att han va orolig, efter det tog det 10 dagar innan han träffade vår son trots att jag sa flera ggr att om han nu e så orolig så kom hit men de ville han inte för han ville inte det skulle bli bråk framför sonen, jag svarade med att de e nåt man väljer själv att starta eller inte. Efter 10 dagar kom han efter att min pappa gett honom en avhyvling i princip. Jag vet inte vad jag ska göra för jag har sett hur barn påverkas av ständigt bråk. Vi ska skriva faderskap och vårdnad snart, kvinnan på soc anser att gemensam vårdnad inte är en bra ide om man inte kan komma överens om ens de minsta sakerna, vågar man neka att skriva över vårdnaden? Sedan undrar jag om det finns något jag kan göra för att slippa pappans ständigt kommentarer, jag uppfattar saker som ganska hotfulla när han säger att han gör bara som hans advokat säger och jag vet inte vem han är längre, jag börjar bli orolig för att lämna vår son ensam med honom, de känns som han helt tappat fotfästet. Tydligen har han inte berättat för någon om att han anmält till soc eller nåt annat av det han gör heller, han menar att han inte vill att hans familj eller vänner ska tycka illa om mig, skulle dom göra det för att han beter sig så? Och skulle dom det så får dom göra det känner jag. Jag behöver hjälp med massa saker, bör jag vara orolig för vad som kommer framåt? Bör jag vara orolig för att lämna vår son ensam med honom när det väl blir dax? Finns det något jag kan göra för att slippa höra hans nedvärderande sms? Borde jag skriva över till gemensam vårdnad? Tacksam för alla svar och synpunkter.


    Nathalie
  • Svar på tråden Behöver råd ang min sons pappa?!
  • AnnaSthlm

    Dokumentera precis alla meddelanden etc. Alla gånger ni haft kontakt. Alla gånger ni träffats. Bygg ditt case. Den dagen det blir rättssak över vårdnaden och umgänget har du bevis. Du kommer säkert att få fler råd från sakkunniga här, och jag själv får en känsla av att du får förbereda dig för krig många år framöver. I ditt ställe hade jag försökt formalisera umgänget genom familjerätten så att det är svart på vitt vad som gäller. Då kan han inte försöka manipulera ditt liv och ditt samvete.

  • Mikaelayasar

    Jag var i samma sits som du och jag ÅNGRAR innerligt att jag gick med på delad vårdnad. Idag är barnets pappa värre än någonsin! Alla beslut vi måste ta gemensamt så säger han bara emot mig, bara för att. Inte håller han sina dagar/planeringar för fem öre.

    Jag lever i psykisk stress idag och jag önskar att jag hade hela vårdnaden själv! Gör inte samma misstag som jag gjorde.

  • John22

    Vill du att fler ska läsa det du skriver föreslår jag att du delar upp texten i stycken.

  • erijon

    Jag säger bara NEJ. Inte gemensam vårdnad.

    Låt han stämma dig, låt han stämma dig efter hans sjuka och osanna anklagelser. Låter som en extremt fin och omtänksam pappa. Som försöker ta mamman ifrån sin son, utan några grunder.

    Ta kontakt med någon på soc eller familjerätten eller en advokat själv för professionella råd angående allt gällande pappan.

    Annars : gör allt för att ha ryggen fri, men skydda dig själv och din son. Ta INGET skit. Anmäl om du är orolig på riktigt. Låt inte honom styra ditt liv, eller dig. Er son har rätt till sin pappa- men det får ju lov att vara en pappa som vill ha sin son. Inte bara förstöra mammans liv. Tycker jag.

    /en som äntligen har ensam vårdnad. Barn ihop med en manipulativ missbrukare. Vår son är 6 år och har tackat nej till umgänge 2 av 3 gånger. Dem träffades en gång, på drygt 1,5 år. Idag vill han inte dit (hans pappa påstår sig vara ren och normal. Kan va sant. Men han är ändå dum i huvudet och har valt allt annat före sin son)

  • mammalovis

    Låt honom erkänna faderskapet, men låt honom på inga villkor få gemensam vårdnad. Om pappan får gemensam vårdnad förlorar du hälften av föräldradagarna och får räkna med att gå på soc när alla dagar är slut, om du inte är väldigt välbetald och kan få ihop ett år eftersom barnet inte har rätt till förskola före han fyllt ett år. Sedan krävs pappans underskrift för att välja vårdcentral, förskola, skola

  • mammalovis
    mammalovis skrev 2017-06-27 18:18:49 följande:
    Låt honom erkänna faderskapet, men låt honom på inga villkor få gemensam vårdnad. Om pappan får gemensam vårdnad förlorar du hälften av föräldradagarna och får räkna med att gå på soc när alla dagar är slut, om du inte är väldigt välbetald och kan få ihop ett år eftersom barnet inte har rätt till förskola före han fyllt ett år. Sedan krävs pappans underskrift för att välja vårdcentral, förskola, skola
    Råkade skicka för fort ...

    .. kunna göra en flyttanmälan o s v. Enklast är ju att kunna fatta besluten själv, utan en andra part som bara vill sätta käppar i hjulet bara för att. 

    Så vill du ha en "pappa" som vill styra ditt liv så ger du honom gemensam vårdnad, annars låter du helt enkelt bli. Vill har driva det så visst, men spara alla meddelanden, så det blir tufft för honom att komma dit. Däremot anser jag att ni ska ta hjälp av familjerätten och upprätta en umgängesplan, så ni har tider och datum när han ska komma och träffa sin son - om han bryr sig ... Då har du gjort ditt så att säga.

    I normala fall tycker jag man kan ha gemensam vårdnad om man kommer överens, men så låter det inte som i det här fallet.

    Om ni inte måste ha kontakt om sonen så hade jag faktiskt rekommenderat att du hade skaffat nytt nummer och satt det gamla simkortet i en gammal telefon, så du ändå kan ha lite koll - när du orkar.
  • Ramborg

    1. Skaffa en egen advokat.

    2. Dokumentera allt, som Annasthlm skrev.

    3. Skriv INTE på gemensam vårdnad.

    4. Berätta exakt vad han gjort och gör, för alla som kan vilja höra. Inga hemligheter. Hemligheter komplicerar bara livet, och det behöver du inte just nu.

    Grattis till sonen! Hoppas du får sova lite om nätterna.


    42.
  • Nezzel86

    Tack för alla råd och svar!

    Jag kommer inte skriva på gemensam vårdnad. Nu när utredningen från soc är avslutad tog han en annan vändning och skickar saker som: "jag är orolig för hur du behandlar honom", " lever han?", påstår att han inte hälsar på för han är rädd för att träffa oss själv, men det verkade som att det skulle gå bra om vi åkte till honom.. Så tråkigt att vår son är den som får betala priset för hans sjuka spel, allt handlar om att han vill att vi ska leva ihop.. Funderar på om han tänker bygga ett mål på att han är rädd för mig, ironiskt på nåt vis.

    Jag har aldrig hotat, varit våldsam eller skrämmande på något vis, däremot förekom det ganska hårda ord och otrevliga sms när vi bröt upp, tror han tänker använda det för det finns inget annat, tror ni det kan ha betydelse i en eventuell rättegång?

    Isåfall bör han väl ligga värre till som tog till våld när vi var på konsert för att nån kille dansade in i honom, de va såklart väldigt trångt så det hände upprepade gånger och efter nån minut exploderade han och smällde till honom.

    Jag är nog allvarligt orolig men mer för att han ska vara en sån sjuk typ som tycker att om inte vi är en familj så ska jag inte heller ha honom, jag vill inte ens skriva vad jag tänker på. Tycker bara han är så fixerad vid den tanken och verkar inte bry sig om nåt annat och om han inte får som han vill så är vår son bara ett problem.

    Jag har också bokat in samarbetssamtal, det ska bli väldigt intressant! Inte fått nån tid än men hon skulle försöka skynda på det.

    En annan fråga, kan han kräva att jag ska höra av mig varje dag om hur vår son mår? Jag svarade att jag hör av mig om det skulle va något eller det finns nåt annat att berätta, om du inte hör något så är allt bra, på det svarade han: "gärna bilder eller videos". Jag är så rädd att han ska lyckas ta honom ifrån mig med sitt manipulativa, smöriga sätt:(

    Tack igen för alla råd och åsikter, samt att ni tar er tid att både läsa och svara!

Svar på tråden Behöver råd ang min sons pappa?!