• Pommac

    Behöver hjälp med min "kiss"e katt

    Hej! För några veckor sedan byggde vi om vår altan och vår raskatt/Sibirisk katt (jag har två katter och den andra är en bondkatt) började kissa i vår soffa. Undertiden bygget pågick fick han vara med mycket och han fick vara ute i sitt koppel också. Han har sedan tidigare i vår varit ute mycket på vår altan och det har varit många katter som passerat förbi dagligen (han har morrat och fräst och försökt attackera genom nätet. När jag har varit ute med honom i koppel har han även ibland markerat genom att kissa i busken eller rabatten. Jag kastrerade honom vid 1 års ålder och nu är han 11 år. Jag var till Veterinären idag och kollade upp honom och de trodde att det var beteende. Jag skulle även försöka fånga upp ett urinprov och lämna in för att utesluta sjukdom. Nu är ju bara frågan vad jag gör??! Jag kan ju inte ha en katt som fortsätter att kissa i soffan. (Han kissar inte i soffan varje dag utan han går på lådan också). Vågar jag släppa ut honom?

  • Svar på tråden Behöver hjälp med min "kiss"e katt
  • Dexter dot com

    Börja med att utesluta urinsten, UVI och andra sjukdomar . Om du vågar släppa ut honom beror ju helt på hur du bor. Bor du ensligt utan nära grannar och vägar och kan vara ute med din katt mycket i början kan du ju fundera på det men att katten får vara ute är ju ingen garanti för att den slutar pinka i soffa.

  • Pommac

    Jo jag skrev ju att jag ska lämna in urinprov. Ska göra det i morgon. Vi bor väldigt tätt där jag bor de är dock ingen stor väg här utanför utan den ligger en bit bort. Jag bor i ett bostadsrättsområde. Men om han fortsätter att kissa i soffan kan vi ju inte ha kvar honom. Så jag hoppas att han ska kunna fungera som utekatt. Tror han blir betydligt lugnare när det blir höst/vinter.

Svar på tråden Behöver hjälp med min "kiss"e katt