• Anonym (blyger)

    Ovanligt blyg och tillbakadragen tjej. Hur ska jag få henne att "öppna" sig lite mer?

    Hej,

    Jag har under flera månader nu hängt med en tjej som är jätteblyg och nästan lite osocial. Det är lite svårt att förklara men jag ska försöka.

    Då vi är tillsammans så pratar hon och berättar i princip ingenting. Man måste fråga allt. Men liksom ingenting kommer spontant. Aldrig att man skulle höra en kommentar som "oj vad god mat", "det här är en bra låt", "usch vilket dåligt väder" och sådana saker. T.ex. några veckor sen hade hon varit på en utflykt några dagar med sin bror och övrig familj. Jag var mer än nyfiken att höra vad allt de sett och upplevt, och tyckte hon skulle berätta vad de gjort. Jag fick svar som "ja, alltså.. öh.. ja" och liknande. Hon verkar inte ha så mycket socialt liv förutom sin familj. Jag har frågad vad hon drömmer om. Inget svar. Jag har frågat vart hon vill resa, eftersom hon faktiskt sagt att hon vill det. Inget svar.

    Hon frågar aldrig heller om något jag gjort. Jag var bortrest med några kompisar en helg då hon jobbade. Men hon frågade ingenting om ens hur jag haft det, vad vi gjort och så. Hos mig sitter hon mest med sin telefon och verkar inte intressera sig för något annat. Hon ser knappt runt sig i min lägenhet. Jag försöker försiktigt lirka och få henne att öppna sig men det är svårt. Jag har sagt att hon ska känna sig som hemma och titta sig runt och göra vad hon vill.

    Jag kräver absolut inte att hon ska bli någon jättesocial pratkvarn. Men med mig borde hon ju kunna vara lite av det åtminstone. Jag är själv en rätt introvert person. Sitter jag kring ett bord med okända människor pratar jag ingenting eller mycket lite, men med nära och kära är jag oftast social. Jag uppskattar tystnad, men det här är för mycket.

    Däremot då vi är på olika ställen och skriver med varandra är det som att prata med en helt annan person. Hon kan förklara hur mycket hon tycker om mig, att hon vill leva med mig och sånt. Och berätta saker. Och skämta och driva med mig. Jag önskar att hon vore sån i verkligheten oxå. Vi kan ju inte sitta med varsin dator och skriva åt varandra resten av livet.

    En dag då vi spenderade hela dagen med varandra lovade hon att laga mat. Men det slutade med att jag lagade mat, för hon hittade inte på något, trots att hon lovade. Men andra gånger hon lagat mat åt mig har vi bestämt en tid och allt har varit klart då jag kommit dit, och det har varit himmelskt gott, så laga mat kan hon definitivt. Men är hon rädd för att misslyckas inför mig eller nåt?

    Jag vet att hon har glimten i ögat och att den finns där, för den finns ju då vi skriver med varandra, och hon är i grunden en flitig och smart person. Jag tänkte att det skulle lossna med tiden men tydligen verkar det inte göra det. Faktum är att då vi är tillsammans känns det ibland nästan som om hon inte alls är intresserad av mig eller mitt liv, eller av ett gemensamt liv heller för den delen.

    Det är alltid i slutändan jag som bestämmer vad vi ska göra, även om vi flera dagar på förhand bestämt att hon ska säga vad vi ska göra i helgen. Det behöver inte vara mycket alltså, bara att hon skulle föreslå en promenad, joggingtur, gå på bio eller nåt sånt räcker bra. Jag har varit tydlig med att jag uppskattar allt vi gör tillsammans, oavsett vad det är. Även om det är något jag INTE skulle uppskatta är det OK för mig, i ett förhållande måste man både kunna ge och ta.

    Oavsett om jag väljer att fortsätta relationen eller inte, så känner jag att jag måste ta upp det här med henne, för hennes egen skull. För det här är inte normal tystlåtenhet. Det är mer som någon slags rädsla för något? Förstår inte vad bara... Är hon rädd för att jag ska bli missnöjd?

    Vad ska jag göra? Förslag?

  • Svar på tråden Ovanligt blyg och tillbakadragen tjej. Hur ska jag få henne att "öppna" sig lite mer?
  • introvert

    Jag känner igen mig mycket i hur du beskriver den här tjejen. Jag är väldigt tyst och tillbakadragen i situationen där jag inte känner mig trygg och hemtam och det kan ta lång tid innan jag vågar öppna mig för nya människor.

    Med människor som jag är trygg med så är jag glad, pratig, tar plats och är ganska rolig. Vissa människor kommer jag aldrig dit med även om jag gillar dem och de verkar gilla mig. Det är som att jag får tunghäfta, kommer inte på nåt vettigt att säga, blir bara tyst och obekväm. Uppfattas nog då som både snorkig och lite konstig, men jag kan ändå inte ta mig ur det. Ofta går jag bäst ihop med människor som är mer extroverta och som drar med mig i samtal och aktivitet. Med andra introverta personer blir det liksom inget...

    Jag kan också bli väldigt blyg och obekväm med någon jag gillar väldigt mycket, och typ undvika en kille jag är intresserad av istället för att försöka få honom intresserad tillbaka. 

    Med åldern har jag blivit bättre på att våga prata, våga göra bort mig, ta risker i det sociala. Men fortfarande finns det situationer där jag helt enkelt inte kommer till min rätt. Del av det är också att jag accepterar mig själv som jag är. Att det är ok att vara introvert, blyg och tillbakadragen. Att jag har andra kvaliteter som kommer fram för dem som vill och kommer mig under skinnet.

    Så om du gillar den här tjejen och vill ha henne i ditt liv så behöver du göra henne trygg med dig. Visa att du är kär, ta för dig av henne och visa att hon kan ta för sig tillsammans med dig. 

    Att hon är på sin telefon kan också vara för att hon har behov att dra sig tillbaka in i sig själv. Det kan vara utmattande att umgås för en person som är väldigt introvert. Att få slappa i sitt eget huvud med tfn eller en bok kan vara superviktigt och är inte ett avvisande. 

  • Påven Johanna II

    Jag är inte över huvud taget kompatibel med människor som fungerar på det där sättet varför jag inte någonsin skulle ha en sådan partner. Det kanske inte du heller bör ha?

  • Påven Johanna II
    introvert skrev 2017-06-28 10:10:38 följande:

    Jag känner igen mig mycket i hur du beskriver den här tjejen. Jag är väldigt tyst och tillbakadragen i situationen där jag inte känner mig trygg och hemtam och det kan ta lång tid innan jag vågar öppna mig för nya människor.

    Med människor som jag är trygg med så är jag glad, pratig, tar plats och är ganska rolig. Vissa människor kommer jag aldrig dit med även om jag gillar dem och de verkar gilla mig. Det är som att jag får tunghäfta, kommer inte på nåt vettigt att säga, blir bara tyst och obekväm. Uppfattas nog då som både snorkig och lite konstig, men jag kan ändå inte ta mig ur det. Ofta går jag bäst ihop med människor som är mer extroverta och som drar med mig i samtal och aktivitet. Med andra introverta personer blir det liksom inget...

    Jag kan också bli väldigt blyg och obekväm med någon jag gillar väldigt mycket, och typ undvika en kille jag är intresserad av istället för att försöka få honom intresserad tillbaka. 

    Med åldern har jag blivit bättre på att våga prata, våga göra bort mig, ta risker i det sociala. Men fortfarande finns det situationer där jag helt enkelt inte kommer till min rätt. Del av det är också att jag accepterar mig själv som jag är. Att det är ok att vara introvert, blyg och tillbakadragen. Att jag har andra kvaliteter som kommer fram för dem som vill och kommer mig under skinnet.

    Så om du gillar den här tjejen och vill ha henne i ditt liv så behöver du göra henne trygg med dig. Visa att du är kär, ta för dig av henne och visa att hon kan ta för sig tillsammans med dig. 

    Att hon är på sin telefon kan också vara för att hon har behov att dra sig tillbaka in i sig själv. Det kan vara utmattande att umgås för en person som är väldigt introvert. Att få slappa i sitt eget huvud med tfn eller en bok kan vara superviktigt och är inte ett avvisande. 


    Då borde sådana människor öva sig på att åtminstone vinnlägga sig om att kommunicera det. 

    "Jag vill gärna lägga mig och läsa ett tag, jag har behov av att vara ifred en stund. Senare kanske vi kan göra något tillsammans, om du har lust?"

    Att inte idas förmedla varför det förhåller sig på ett eller annat sätt är respektlöst och kan inte skyllas någon sorts personlighetsdrag.
  • introvert
    Påven Johanna II skrev 2017-06-28 10:55:20 följande:
    Då borde sådana människor öva sig på att åtminstone vinnlägga sig om att kommunicera det. 

    "Jag vill gärna lägga mig och läsa ett tag, jag har behov av att vara ifred en stund. Senare kanske vi kan göra något tillsammans, om du har lust?"

    Att inte idas förmedla varför det förhåller sig på ett eller annat sätt är respektlöst och kan inte skyllas någon sorts personlighetsdrag.
    Håller helt och hållet med.

    Som tur är så utvecklas många människor genom livet, blir med tillfreds med livet och sig själva och bättre på att hantera situationer och människor.

    Även människor som tar alltför stor plats i tillvaron kan med tiden tona ned sig och bli mer behagliga att umgås med. 

    Jag har ändå varit gift i 18 år, har ett jobb där mina arbetskamrater trivs med mig och ett par riktigt goda vänner. Så helt hopplös är jag ändå inte. 
  • Påven Johanna II
    introvert skrev 2017-06-28 11:10:03 följande:
    Håller helt och hållet med.

    Som tur är så utvecklas många människor genom livet, blir med tillfreds med livet och sig själva och bättre på att hantera situationer och människor.

    Även människor som tar alltför stor plats i tillvaron kan med tiden tona ned sig och bli mer behagliga att umgås med. 

    Jag har ändå varit gift i 18 år, har ett jobb där mina arbetskamrater trivs med mig och ett par riktigt goda vänner. Så helt hopplös är jag ändå inte. 
    Jag väntar med att umgås med folk tills dess att de nått ett sådant stadie. I alla fall när det gäller människor som jag kan välja eller välja bort. Emellanåt kräver situationer att man trots eget ointresse av det måste interagera med dem som inte nått en nivå av den mognad som trots allt krävs för att interaktionen ska förlöpa friktionsfritt för alla inblandade parter och då får man förstås ta på sig stövlarna och rulla upp ärmarna.

    Jag tyckte inte att det fanns anledning att tro att du är hopplös. Däremot tycker jag att ditt tidigare inlägg var fullt av vad ts borde göra medan det inte innehöll något av vad man kan tycka är rimliga krav att ställa på den introverta.
  • introvert
    Påven Johanna II skrev 2017-06-28 11:27:53 följande:
    Jag väntar med att umgås med folk tills dess att de nått ett sådant stadie. I alla fall när det gäller människor som jag kan välja eller välja bort. Emellanåt kräver situationer att man trots eget ointresse av det måste interagera med dem som inte nått en nivå av den mognad som trots allt krävs för att interaktionen ska förlöpa friktionsfritt för alla inblandade parter och då får man förstås ta på sig stövlarna och rulla upp ärmarna.

    Jag tyckte inte att det fanns anledning att tro att du är hopplös. Däremot tycker jag att ditt tidigare inlägg var fullt av vad ts borde göra medan det inte innehöll något av vad man kan tycka är rimliga krav att ställa på den introverta.
    Det är helt okej för mig. De som vill umgås med mig gör det, de som inte vill slipper. Det är ju mycket möjligt att jag inte skulle vilja umgås med dig heller vilket också är helt okej. 

    Det var ju TS som ställde frågan, jag kan ju omöjligt tala om för tjejen ifråga vad hon ska göra, hon läser förmodligen inte TS fråga eller svaren till honom.

    Och om TS tycker att tjejen inte är värd besväret så kan han ju lämna henne. Men om han tycker att hon har nåt som han gillar trots att hon har en del mindre tilltalande sidor (vilket ju nästan alla människor har)  så försökte jag ge honom lite tips om hur hon kanske fungerar och hur han skulle kunna förhålla sig till henne. 
  • Påven Johanna II
    introvert skrev 2017-06-28 11:34:40 följande:
    Det är helt okej för mig. De som vill umgås med mig gör det, de som inte vill slipper. Det är ju mycket möjligt att jag inte skulle vilja umgås med dig heller vilket också är helt okej. 

    Det var ju TS som ställde frågan, jag kan ju omöjligt tala om för tjejen ifråga vad hon ska göra, hon läser förmodligen inte TS fråga eller svaren till honom.

    Och om TS tycker att tjejen inte är värd besväret så kan han ju lämna henne. Men om han tycker att hon har nåt som han gillar trots att hon har en del mindre tilltalande sidor (vilket ju nästan alla människor har)  så försökte jag ge honom lite tips om hur hon kanske fungerar och hur han skulle kunna förhålla sig till henne. 
    Jag förstod på dig som om du tillhör dem som utvecklats genom livet, men okej - jag missförstod dig kanske. 

    Jag kan inte heller tala om för tjejen vad hon ska göra, men det går givetvis att berätta för ts vad man tycker är rimligt för honom att kräva, förvänta sig och önska. Att bara berätta för honom vilka ansträngningar han ska göra för att hon ska kunna känna sig trygg och ditten och datten tycker jag personligen är väldigt endimensionellt vid sidan av att vara orättvist. 
  • Anonym (blyger)
    introvert skrev 2017-06-28 11:34:40 följande:
    Det är helt okej för mig. De som vill umgås med mig gör det, de som inte vill slipper. Det är ju mycket möjligt att jag inte skulle vilja umgås med dig heller vilket också är helt okej. 

    Det var ju TS som ställde frågan, jag kan ju omöjligt tala om för tjejen ifråga vad hon ska göra, hon läser förmodligen inte TS fråga eller svaren till honom.

    Och om TS tycker att tjejen inte är värd besväret så kan han ju lämna henne. Men om han tycker att hon har nåt som han gillar trots att hon har en del mindre tilltalande sidor (vilket ju nästan alla människor har)  så försökte jag ge honom lite tips om hur hon kanske fungerar och hur han skulle kunna förhålla sig till henne. 
    Hon är värd allt besvär. En person som faktiskt säger att hon vill leva med mig är jag beredd att satsa mycket på.

    Jag tror jag ska PM:a dig senare, för du verkar ha vettiga saker att komma med.
  • introvert
    Påven Johanna II skrev 2017-06-28 11:41:37 följande:
    Jag förstod på dig som om du tillhör dem som utvecklats genom livet, men okej - jag missförstod dig kanske. 

    Jag kan inte heller tala om för tjejen vad hon ska göra, men det går givetvis att berätta för ts vad man tycker är rimligt för honom att kräva, förvänta sig och önska. Att bara berätta för honom vilka ansträngningar han ska göra för att hon ska kunna känna sig trygg och ditten och datten tycker jag personligen är väldigt endimensionellt vid sidan av att vara orättvist. 
    Självklart har jag utvecklats genom livet. Det gör förhoppningsvis alla människor mer eller mindre.

    Och såklart killen kan ställa krav på tjejen men hon kanske inte kommer att kunna förändra sig bara för att han ställer krav. Och om han inte tycker att hon är värd det så är de kanske inte rätt för varandra. Eller så tycker han att han vill förstå henne bättre för att han ser andra fina sidor bakom det tysta och blyga hos henne. 

    Om du har förslag på vad TS ska kräva och förvänta sig så får du väl förmedla det? Du skriver väl precis vad du vill till TS? Vad du skriver till mig kommer ju inte direkt att hjälpa TS

    Du har skrivit ditt ställningstagande att du skulle valt bort en sån bekantskap, men det är ju ditt val och inte nödvändigtvis TS val.
  • introvert
    Anonym (blyger) skrev 2017-06-28 11:54:04 följande:
    Hon är värd allt besvär. En person som faktiskt säger att hon vill leva med mig är jag beredd att satsa mycket på.

    Jag tror jag ska PM:a dig senare, för du verkar ha vettiga saker att komma med.
    Tack :)

    Min man verkar också ha tyckt att jag var värd besväret, i alla fall i 18 år. Och jag tycker att han är värd besväret också för även han och alla andra jag känner har både bra och mindre bra sidor som kan vara lättare eller svårare att hantera för omgivningen. 
Svar på tråden Ovanligt blyg och tillbakadragen tjej. Hur ska jag få henne att "öppna" sig lite mer?