• Svar på tråden cheerleading
  • Kanttant

    Om du syftar på cheerleading såsom den utövas i Sverige oftast så är det en mix av dans, gymnastik/akrobatik, hopp, stunts (bygga/kasta med människor) och "cheering". Men man kan också tävla/träna i specifika former där endast några av dessa möment ingår. T.ex. individuell cheer, där en person har ett eget program där allt utom stunt ingår (av uppenbara skäl). Eller partner stunt, som namnet indikerar är det då främst stunts med två personer, ibland med lite gymnastik/akrobatik och hopp också. En hel del tävlingar börjar också slopa "cheer" delen i program. Ibland är det fortfarande ett krav (och ingår i poängsättning av programmet), ibland är det helt borttaget. Allteftersom sporten har utvecklats och blivit sin egen grej istället för som just en "cheer" grej för andra sportlag så har "cheer" delen fasats ur. Du kan söka på youtube efter cheeleading videos för att få en bättre överblick av vad det innebär. Men sök på kanske cheerleading competition om du vill få upp den typ av cheerleading man brukar tävla i, annars kanske du får upp en hel del traditionell cheerleading när det handlar om att heja på sportlag.

    Svårt, ptja, beror på. Finns olika nivåer att träna och tävla på. I de lägsta nivåerna är det enklare hopp, gymnastik/akrobatik och stunts. I de mer avancerade nivåerna så är det väldigt avancerad gymnastik/akrobatik och stunts. Så det kan vara väldigt svårt, men man börjar ju inte på den nivån om man inte besitter de färdigheterna. Oftast får man gå på tryouts för att placeras in på rätt nivå. Är man helt oerfaren så börjar man i ett nybörjarlag.

  • Aanonyymm

    Jag är intresserad av dansen inte gymnastiken vad kallas de? Måste man ha gymnastiken med? Har sett you tube filmer där dem bara dansar verkar kul!
    Tack för svar!

  • Dixie
    Aanonyymm skrev 2017-06-29 09:39:58 följande:

    Går de och börja i cheerleading utan gymnastik?


    Hur menar du? Gymnastik är ju en del av det och går du med i ett lag för att träna cheerleading måste du ju göra som laget....
  • Zoet
    Aanonyymm skrev 2017-06-29 09:39:58 följande:

    Går de och börja i cheerleading utan gymnastik?


    Det kallas (inte så otippat kanske :P ) Cheerdance och var åtminstånde för 15 år sedan när jag höll på med cheerleading med som sm-gren. Dock är ju cheerleading inte särskilt stort i Sverige så att hitta någonstans att träna vare sig vanlig Cheerleading eller Cheerdance som vuxen kan nog bli svårt =/ Jag har bara för talas om grupper för barn och ungdomar upp till 15-18 år någonting. 

    Skulle du hitta något i Stockholm får  du gärna skriva länk här så kanske jag hänger på :)

    Annars är ett tips att titta på showdans/jazzdans som finns på varend seriös dansskola, det har en hel del likheter med cheerdance.

Svar på tråden cheerleading