• Anonym (Anony­m)
    Äldre 28 Jun 19:08
    3523 visningar
    3 svar
    3
    3523

    Vill inte göra abort men vill?

    Hej!

    Hoppas att det finns någon som kan hjälpa mig med tips och råd.

    Jag har blivit gravid och har stundtals vart jätteglad och verkligen velat behålla det. Till att sedan nästa timme få panik och undra vad jag tänker med. Förra fredagen hade jag tid för abort men jag avbokade på morgonen för det inte kändes rätt. Nu har jag igen bokat tid på fredag för det känns rätt. Fast sedan får jag panik igen och vill inte?? Jag har fast jobb men dock så bor jag hemma och har inte hunnit flytta ut. Det stressar mig.

    Allt är så j"kla förvirrande!!! Jag vill men ändå vill jag inte. Min partner säger att han inte är redo, medans jag själv känner mig redo. Han tycker att det är bäst att jag gör abort. Vi båda är väldigt unga ( 20 och 22 år).

    Har någon vart i liknande sits? Vad gjorde ni?

  • Svar på tråden Vill inte göra abort men vill?
  • Äldre 28 Jun 19:45
    #1

    Boka kuratorsamtal på kvinnokliniken, abortrådgivning. Ta med killen dit så ni båda får komma till tals. De kan hjälpa reda ut känslorna.

  • Äldre 2 Jul 11:33
    #2

    Gör inte abort innan du har pratat med kurator!!

    Det är ett stort beslut och du måste veta att du inte kommer ångra dig med eller utan (denna) killen (det finns andra). Det finns många som växer med uppgiften fast de är unga. Har du möjlighet att bo hemma ett år eller så och spara pengar medans du utbildar dig (om du inte kan få arbete som det är just nu)? Förskollärare behövs på arbetsmarknaden och är bara ca 3år lång utbildning och inget för dig som är ung. Men finns ju andra utbildningar samt kortare yrkesutbildningar. Och man kan även klara sig på CSN och barnbidrag ett tag om du kanske kan jobba litet också. Lägenhet kommer vara minsta problemet om du inte bor i Stockholm? Men ditt liv kommer såklart ändra sig mycket från hur du har haft det innan, men det gör det ju alltid fört eller senare. Man måste ju bli vuxen någon gång. Lycka till!

  • Äldre 2 Jul 11:36
    #3

    Hör även med dina föräldrar vad de tycker (men låt beslutet vara ditt) och se om de kan finnas som stöd för dig (inte ersättare). Det är viktigt att få stöd av sin omgivning och ha en gemensam plan för din (och eventuellt barnets) framtid! Vad tycker de?

Svar på tråden Vill inte göra abort men vill?