• Anonym (Orolig)

    Tandlossning? Någon kunnig här?

    Känns konstigt i tandköttet, nertill i framkäken. Vet jag borstar fel.

    Var till tandläkare för koll november 2016, då sa de inget. Det liksom kliar i tandköttet och det känns obehagligt.

    Kontaktade tandläkaren men får ingen tid förrän i oktober.

    Ska jag vara orolig?

    Eller borstar jag fel? Drar nämligen fram och tillbaka fast jag vet det där med cirklar.

  • Svar på tråden Tandlossning? Någon kunnig här?
  • Franksson

    Du är nog bara nojig tror jag. Krävs ganska mkt för tandlossning. Sköter du tänderna i övrigt så behöver du inte oroa dig.

    Ibland kliar det bara.

  • sebbe420
    Huruvida man borstar med cirklar eller drar fram och tillbaka tror jag spelar mindre roll. Bara du inte borstar för hårdhänt eller för länge på själva tandköttet. Då kan det bli irriterat och börja dra sig tillbaka och då kommer det aldrig tillbaks igen. Använd tandtråd och framför allt tandpetare så du får bort beläggningarna i "gränsen" mellan tand och tandkött. Då räcker det att borsta ganska kort och mjukt.
  • Anonym (Orolig)

    Tack för alla råd!

    Nojig är jag då jag har både tandläkarfobi och tom plånbok.

    Men borstar morgon och kväll, använder tandtråd varannan kväll minst. Ibland varje. Beror på vad jag orkar.

    Men om det beror på tandborstningen, kommer aldrig tandköttet tillbaka då? Är det förstört för alltid?

  • Anonym (Parodontit)

    Jag har tandlossning och är bara 36 år. Blöder du när du borstar? Gingivit är det du får innan parodontit nämligen.

  • Anonym (Orolig)
    Anonym (Parodontit) skrev 2017-06-28 21:25:33 följande:

    Jag har tandlossning och är bara 36 år. Blöder du när du borstar? Gingivit är det du får innan parodontit nämligen.


    Blöder inte. Gör man alltid det före?

    Hur behandlas du nu? Är det så dyrt man anar?
  • Anonym (x)
    Anonym (Orolig) skrev 2017-06-28 21:23:19 följande:

    Tack för alla råd!

    Nojig är jag då jag har både tandläkarfobi och tom plånbok.

    Men borstar morgon och kväll, använder tandtråd varannan kväll minst. Ibland varje. Beror på vad jag orkar.

    Men om det beror på tandborstningen, kommer aldrig tandköttet tillbaka då? Är det förstört för alltid?


    Jag är inte tandläkare, men min pojkvän är.
    Och du skulle bara veta hur en del sköter sin tandhygien, rena skräckexemplena, och trots det så har dom inte nån tandlossning,
    Fast dom kanske bara borstar sporadiskt, nångång ibland och  har gjort så i åratal.
    Du behöver inte oroa dig om du sköter dina tänder som beskrivit här. 
  • Anonym (Även dom som sköter sig)

    Sen finns det dom som sköter sig exemplariskt och får tandlossning ändå. Är 30 och har problem med parodontit. Beror på mer än skötseln av tänderna.

Svar på tråden Tandlossning? Någon kunnig här?