• erikssonjj

    Arbetat med Cytostatika, risker?

    Hej!

    Jag har för ett par månader sedan slutat med p-piller då jag och min sambo planerar barn tillsammans. Det blir när det blir!

    Jag jobbar som undersköterska på ett korttidsboende nattetid. Igår när jag kom till jobbet så fick jag rapport om en patient vi hade att denne genomgår en behandling som är "mycket smittsam", gick igenom hygienrutiner med bla handskar, förkläde osv. Jag frågade vad det var för behandling och vad det är för bakterie då jag antog att de var det det handlade om. Då svarar min kollega att "det är en behandling bara, något tillfälligt, men det är mycket smittsamt."

    Jag tänkte inte mer på det utan jag tog emot rapporten och meddelade mina nattkollegor om denne patient.

    Snart nog så ville han ha hjälp. Då den här personen har KAD så hanterade jag den som jag fått rapport om. Senare på natten så hade "pluggen" till KAD-påsen öppnats och det hade kommit urin i sängen och på golvet. Vi bytte allt, jag använde ytdesinfektion och fixade.

    På morgonen när jag skulle lämna över rapporten till dagpersonalen så frågade jag ytterligare en gång vad det är för behandling denne gör och vad det är för risker. Personalen förklarar då att det är en Cytostatika-behandling. Det ända jag viste om Cytostatika är att det är radioaktivt och inte alls bra för ens hälsa.

    Har googlat en hel del om detta, och det som oroar mig nu är att gravida/personer som planerar barn får inte alls arbeta med patienter som pågår en sådan behandling. Jag är nu livrädd av allt jag har läst då jag har BIM nästa helg, och tänkt ta ett test då för att se om jag blivit gravid då det självklart är något jag vill.