• erikssonjj

    Arbetat med Cytostatika, risker?

    Hej!

    Jag har för ett par månader sedan slutat med p-piller då jag och min sambo planerar barn tillsammans. Det blir när det blir!

    Jag jobbar som undersköterska på ett korttidsboende nattetid. Igår när jag kom till jobbet så fick jag rapport om en patient vi hade att denne genomgår en behandling som är "mycket smittsam", gick igenom hygienrutiner med bla handskar, förkläde osv. Jag frågade vad det var för behandling och vad det är för bakterie då jag antog att de var det det handlade om. Då svarar min kollega att "det är en behandling bara, något tillfälligt, men det är mycket smittsamt."

    Jag tänkte inte mer på det utan jag tog emot rapporten och meddelade mina nattkollegor om denne patient.

    Snart nog så ville han ha hjälp. Då den här personen har KAD så hanterade jag den som jag fått rapport om. Senare på natten så hade "pluggen" till KAD-påsen öppnats och det hade kommit urin i sängen och på golvet. Vi bytte allt, jag använde ytdesinfektion och fixade.

    På morgonen när jag skulle lämna över rapporten till dagpersonalen så frågade jag ytterligare en gång vad det är för behandling denne gör och vad det är för risker. Personalen förklarar då att det är en Cytostatika-behandling. Det ända jag viste om Cytostatika är att det är radioaktivt och inte alls bra för ens hälsa.

    Har googlat en hel del om detta, och det som oroar mig nu är att gravida/personer som planerar barn får inte alls arbeta med patienter som pågår en sådan behandling. Jag är nu livrädd av allt jag har läst då jag har BIM nästa helg, och tänkt ta ett test då för att se om jag blivit gravid då det självklart är något jag vill.

    Är det någon som vet hur stor risken är att det blir skador på ett foster (om jag nu blivit gravid) eller riskfaktorerna för att kunna få ett friskt barn? Jag är så förvirrad och orolig över detta. Och så förbannad på den kollegan som inte gett mig en ordentlig rapport om vad det faktiskt var jag utsatte mig själv för utan att veta om det. Kommer ta kontakt med min chef snarast om detta också.

    Snälla, hjälp!????

  • Svar på tråden Arbetat med Cytostatika, risker?
  • fixaochdona

    Jag tror att du måste få läkemedlet i koncentrerad form på din kropp alt andas in direkta ångor av det för att det ska vara farligt?

  • Ruter

    Jag jobbar på en avd där vi ger väldigt mycket behandlingar och våra läkare har i princip sajt att vi måste bada i cytostatikan för att vi ska kunna ta skada men att man ändå väljer att ha skyddsutrustning tex om man har något sår man inte vet om så man kan få in i såret. Vet du hur länge sedan han fick behandling?

    Så har du vidtagit alla skyddsåtgärder vid hanteringen skulle jag inte oroa mig, speciellt om du inte vet om att du är gravid än. Hos oss undviker man inte cytostatika bara för att man försöker / tror sig va gravid är först när man är gravid som man ska försöka undvika och det är inte alltid det går då heller. Och jag har fött två friska barn trots hantering av cytostatika innan jag visste om att jag var gravid.

  • Lena

    Rekommendationen i vårdhandboken är att gravida kan jobba med det så länge man sköter alla skyddsrutiner. Strålning är en helt annan sak.

  • EpicNurse

    Om Du har bim om en vecka så finns det ju ingen graviditet eller foster/embryo än, alltså inget som kan skadas.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • erikssonjj

    #1 #2 Okej! Känns skönt att veta, var så himla orolig då jag läst så mycket på olika sidor/artiklar om att det var skadligt att andas in, inte vara i nätheten av det mm.

  • Lena

    Hade det varit radioaktivt hade de farhågorna stämt men cytostatika betyder inte det är radioaktivt

Svar på tråden Arbetat med Cytostatika, risker?