• Äldre 30 Jun 09:02
    20360 visningar
    5 svar
    5
    20360

    Kissnödig hela tiden men ingen urinvägsinfektion

    Hej! För ca 3 månader sedan började jag känna att jag började få en urinvägsinfektion (trodde jag) då jag kände mig kissnödig hela tiden och hade dem vanliga symtomerna för det. Jag hade haft urinvägsinfektion en gång tidigare och tyckte jag kände igen mig. Tog antibiotika då jag hade kvar det på recept på apoteket sen tidigare som jag ej tagit. Blev dock inte bättre och gick till gyn och tog kissprov, kollade efter cystor, könssjukdomar och microplasma men dem kunde inte hitta något. 
    Den obehagliga känslan i nedre magen/underlivet och att känna sig kissnödig hela tiden har gått fram och tillbaka men nu är den tillbaka igen värre än någonsin. 
    Har testat tranbärsjuice, tranbärskapslar, drick citron, kolidalt silver osv men inget fungerar.
    Behöver hjälp på vad det skulle kunna vara, börjar bli lite rädd?
    Har även haft kroniska svampinfektioner under flera år och det blir bara värre och värre när jag äter antibiotika, kan det vara svampen som jag inte känner just nu som vandrat upp till urinröret?
    Tacksam för hjälp!!
  • Svar på tråden Kissnödig hela tiden men ingen urinvägsinfektion
  • Äldre 30 Jun 09:18
    #1

    Överaktiv blåsa?

  • Anonym (Kila)
    Äldre 30 Jun 09:22
    #2

    Uretrit, inflammation i urinröret, googla på det. Jag har detta sedan många år, det kommer och går, ofarligt men irriterande och periodvis riktigt jobbigt.

  • Äldre 30 Jun 09:22
    #3

    Har de gjort odling på urinprovet? Negativa stickor betyder bara att det inte råkar finnas en tillräcklig mängd bakterier i just det provet för att ge utslag på sticka, det utesluter absolut inte UVI.

    E. coli som ger UVI kan bilda intracellulära bakteriesamhällen, då kan de ge negativa utslag både på urinprov och odling och orsaka återkommande UVI.

    Är absolut inte bra att ta antibiotika du fått utskrivet för något annat, olika bakterier är känsliga för olika antibiotikum, eftersom antibiotikan har olika verkningsmekanismer. I bästa fall gör då antibiotikan ingen nytta alls. Har du otur kan den göra viss nytta men lämna några få överlevande bakterier som sedan ger upphov till nya bakterier som är resistenta mot den antibiotikan.

    Gå till vårdcentralen igen, berätta att du åt antibiotika på egen hand vid tidigare besvär och se till att de verkligen utreder UVI ordentligt med odling. Tjata och besök läkaren igen och igen tills de hittar något.

    Hoppas du blir bra snart!

    MVH/Läkarstudent

  • Anonym (Diabe­tiker)
    Äldre 30 Jun 11:30
    #4

    Har de tagit blodsocker på dig? Jag hade liknande symtom under flera år, innan det till slut uppdagades att jag hade socker i urinen pga diabetes.

  • Äldre 18 Aug 22:16
    #5

    Hur har det gått för dig? Jag har samma känsla av att vara konstant kissnödig nu sedan 6-7 veckor. Jag håller på att bli tokig. Inga prover eller undersökningar visar nåt fel.

    Själva känslan påminner om kissnödighetskänslan efter en orgasm, då bäckenbotten dragit ihop sig för att sedan slappna av. Orgasm gör det hela så mycket värre så sexlivet står på stand by just nu...

Svar på tråden Kissnödig hela tiden men ingen urinvägsinfektion