• Anonym (Opere­rad)
    Äldre 30 Jun 12:39
    56700 visningar
    32 svar
    +8
    32
    56700

    Jag har opererat bort mina analflikar/hemorrojder med THD!

    Hej!
    Vet att det är många som lider av detta pinsamma problem, och att det inte är något man pratar öppet om. Men realiteten är, att det faktiskt är jättevanligt och många skäms över att söka vård eller är rädda för en operation.
    Jag vill därför bara dela med mig av min erfarenhet nu när jag ÄNTLIGEN har opererat bort mina analflikar/hemorrojder. Jag sökte själv massor av information på nätet innan min operation, och dessvärre är de flesta historier JÄTTEHEMSKA att läsa. Jag var så nära att avboka min op-tid pga skräckhistorier jag läste på nätet bara dagarna innan op. Men jag hade inte behövt oroa mig!!

    Lite bakgrund: Kvinna, 32 år. Jag har haft nån kula/hemorrojd av och till under hela min uppväxt pga trög mage. Efter första graviditeten och förlossningen blev några av hemorrojderna kvar, som hängade tomma skinnpåsar. Efter mitt andra barn blev detta mycket värre! Efter den förlossningen så hade jag kanske 5-6 st analflikar som stack ut. Detta störde mig något oerhört. Min kost och min mage har fungerat utmärkt sen många år tillbaka, så jag har inte haft problem med hemorrojderna på väldigt länge. Dessa besvär kom alltså enbart från graviditeterna och förlossningarna. Tillslut bestämde jag mig för att göra något åt detta. Jag tog kontakt med min vårdcentral och där fick jag en tid för rektoskopi. Då kunde man konstatera att mitt endast satt på utsidan. Jag hade alltså inga hemorrojder inuti. Remiss skickades till dagkirurgin. Där fick jag göra ytterligare en rektoskopi och efter det bokades operation. Jag var verkligen jättenervös och rädd. Jag hade läst vissa trådar om patienter som svimmat under deras första toalettbesök efter operationen. Sår som skulle lämnas öppna o.s.v. Jag hade också fått höra att de endast kan skära av tre flikar åt gången och om man har flikar kvar efter första operationen så får man (om man vill) göra en 2:a operation.

    Tre dagar innan min operation började jag ta Dulcosoft 40ml/morgon. 
    I tisdags opererades jag och jag är såå glad att jag inte avbokade min tid! Jag fick träffa kirurgen som skulle operera mig och han berättade att han skulle operera mig med en relativt ny metod som heter THD. Här skär man INTE bort analflikarna utan stryper blodkärlet som förser fliken med blod, med ett stygn. Sedan dras hemorrojden/fliken upp i analen och sys fast jämte med sidan, där den sedan dör eftersom den inte får någon blodtillförsel. Han berättade att patienten mår mycket bättre efter denna sorts operation än den tradionella, där man skär av och lämnar öppna sår. När jag vaknade upp hade jag lite ont. Nästan som eftervärkar. Fick smärtstillande så det gick ju bra. Kirurgen berättade att ALLA flikar/hemorrojder nu var borta! Det var en mindre flik som han inte kunde operera med den nya metoden så den hade han skurit bort. Men alla andra hade han tagit bort enligt THD-metoden. 

    Kvällen efter op: Ingen smärta alls! Endast obehag pga en tamponad kirurgen satt in (som skulle komma ut av sig själv) Smärta 0/10.
    Dag 1 efter op: Vaknade av obehaget, men fortfarande ingen smärta! Var tvungen att bajsa ut tamponaden då den störde mig. Kände mig nödig HELA tiden den satt inne. Gjorde inte ont att bajsa ut den, utan smärtan kom en liten stund senare. Tog mina smärtstillande och sov nästa hela den dagen. Ingen smärta direkt i anus utan hade mer som förlossningsvärkar (konstigt nog!) Smärta 7/10. Blöder väldigt lite. Det är svullet och ömt. Smörjer med xylocainsalva.
    Dag 2 efter op: Mår mycket bättre. Men det är vila som gäller. Smärta 3/10.
    Dag 3 efter op: Känner mig bajsnödig och sätter mig i lugn och ro på toaletten. Trycker inte på utan låter det komma av sig själv. Tar fortfarande Dulcosoft 40ml/morgon så det är nog därför det går så bra. Det gjorde inte alls ont att bajsa, och inte efteråt heller! Smärta 2/10. Går fortfarande på smärtstillande. Alevdon och Ipren var 4e timme. 

    Jag är såå glad att jag tog mig mod till att söka hjälp för det här och smärtan var inte alls så hemsk som jag trodde. 
    Ville bara dela med mig av min historia om det är fler därute som funderar på en operation.

  • Svar på tråden Jag har opererat bort mina analflikar/hemorrojder med THD!
  • Anonym (Lexa)
    Äldre 30 Jun 13:52
    #1

    Hur stora problem måste man ha för att operera, vet du det? Jag har precis som du aldrig lidit av hemmorojder, men sedan förlossningen med första barnet (fem år sedan) har jag en skinnflik som sticker ut ovanför analen. Det är inget som gör ont eller är svårt att hålla rent utan ett rent kosmetiskt problem. Det är inte som att nån spanar in mitt brunöga så ofta att jag bekymrar mig över det, men... Vilken typ av besvär är det de åtgärdar? Finns det nån anledning att man borde söka vård trots att man inte lider av det, typ att det kan bli värre i framtiden om man väntar?

  • Anonym (Opere­rad) Trådstartaren
    Äldre 30 Jun 15:18
    #2

    Hej Lexa!
    Jag vågar inte svara på om läkarna går efter nån sorts måttstock. Men det enda de frågade mig om var varför jag sökte hjälp för mina. Och i mitt fall var det för att det var svårt att hålla rent efter toabesök och att de kliar ibland. Det var det enda dom ville höra tydligen, för tid för operation fick jag på en gång. Vill du verkligen få bort den men är rädd för att få ett nej så kan du ju alltid spä på dina besvär. För min del var det också så att jag ville göra detta för att det skulle bli "finare". Inte för att det är en estestiskt vacker zon från början, men ändå ;) Detta var dock inget jag nämde för kirurgen. 
    Lycka till!

  • Anonym (Knapp­t nån)
    Äldre 30 Jun 15:26
    #3

    Du behöver knappt nån anledning alls.

    Många tar bort väldigt små flikar också. Tror dom säger att de är svårt att få rent men egentligen är de nog att dom tycker den är pinsam.

    Så gå till vc och få remiss till kirurg så tar dom bort dom.

  • Anonym (Opere­rad) Trådstartaren
    Äldre 30 Jun 17:04
    #4
    Anonym (Knappt nån) skrev 2017-06-30 15:26:53 följande:

    Du behöver knappt nån anledning alls.

    Många tar bort väldigt små flikar också. Tror dom säger att de är svårt att få rent men egentligen är de nog att dom tycker den är pinsam.

    Så gå till vc och få remiss till kirurg så tar dom bort dom.


    Ja precis så tror jag också att det är. Även om många har problem pga hemorrojderna så är det nog så att många av oss väljer att ta bort dem enbart pga att man stör sig helt enkelt.
  • Anonym (Flik?­)
    Äldre 1 Jul 18:20
    #5

    Såg den här tråden nu precis efter att jag startat en egen.

    Tror jag hade hemorojder för nåt halvår sen. Efter det tycker jag att mellangården känns större och slappare på nåt sätt. Jag får också torka mig tusen gånger när jag gjort nr 2 för att få bort allt. Kan det vara en analflik? Men det känns liksom som att det sitter ihop med mellangården?

    Konstigt är också att jag tog mod till mig och gick till vc, sa att jag misstänkte att jag hade hemorrojder då det kommer blod när jag torkar mig samt att pappret aldrig slutar vara smutsigt. Hon gjorde en undersökning men sa att hon inte såg nåt. Hon gav mig dock en remiss till nåt Medicinskt centrum, som jag väntar på tid ifeån. Borde inte läkaren ha sett om det var analflik?

  • Anonym (Tea and cookie­s)
    Äldre 1 Jul 18:23
    #6

    Tack för att du delar med dig ts.
    Jag tycker det är stort av dig att hjälpa andra som kanske är oroliga och rädda. {#emotions_dlg.flower}

  • Äldre 5 Jan 16:54
    #7

    Hej!

    Hoppas att du finns kvar på forumet eller att någon annan kan svara på min fråga. Jag undrar hur det liksom ser ut efter att man gjort en operation. Alltså, just nu ser ju min rumpa förjävlig ut med flikar och grejer (fasen vad vi kvinnor får lida för att vi är kvinnor och föder barn) om man lyckas våga kontakta vc och sedan få remiss till sjukhuset för operation, hur ser man då ut i baken efter att allt läkt och sådär? ????

  • Äldre 26 Jan 08:18
    #8

    Hej! Hoppas någon fortfarande är aktiv här. Jag tog bort en analflik för några dagar sedan. Den var inte speciellt stor. Det har gått bra efteråt, upplever knappt något obehag men däremot så är det som att det svullnat upp två ?nya? körtlar bredvid. Jag ringde kliniken och frågade om det var normalt och de hävdar att det kan bli lite hur som helst och vara väldigt svullet under lång tid efteråt. Men jag blir orolig att det kommit två nya. Upplevde du som opererat bort något liknande efteråt? Förstår ju att det kan bli väldigt irriterat såklart. Men vore tacksam för dina erfarenheter av hur det var efter ditt ingrepp?

  • Anonym (Elly)
    Äldre 26 Jan 08:53
    #9

    Vad kostar detta på vårdcentralen?

  • Anonym (Knapp­t nån)
    Äldre 26 Jan 10:58
    #10

    Jobbar på operation och sysslar just med att ta bort flikar/hemorrojder.

    Det kan bli rätt svullet ett tag. Så mycket körtlar där nere som svullnar upp.

    Drick movicol eller lactulos så ni inte har nån risk att bli förstoppad efter. Absolut inte sitta och krysta på toaletten utan håll magen mjuk.

    Det kommer bli bättre. Rumpan är känslig som bara den.

    Om ni har jätteont är emla bättre än xylocain salva där nere.

Svar på tråden Jag har opererat bort mina analflikar/hemorrojder med THD!