• Ensammamma2016

    Min sambo knäcker mig totalt

    Jag orkar snart inte mer! Jag och min sambo har snart levt tillsammans i tre år och vi har en son på 1,5 år. Jag är föräldrarledig och har varit det sen vår sons födsel. Min sambo jobbar otroligt mycket vilket sätter sig på hans ork och humör. Vi har tidigare haft konflikter om vem som gör vad och liknande men nu den senaste tiden är det rena kränkningar och personangrepp från min sambos sida. Jag orkar inte rada upp vad som hänt innan idag, delvis för att jag förtränger allt för att det är så jobbigt. Men idag började det med att min sambo ringt och sökt mig på morgonen men inte fick tag på mig. Jag hade på ljudlöst som jag alltid har på natten och hade missar att slå på det. Ser ett sms där det står "Nu ringer du upp mig OMG!" samt fyra missade samtal på typ 5 minuter. Ringer såklart så fort jag ser det och tror att något hänt. Det visade sig inte vara något särskilt men han skäller ut mig för att jag inte svarat. Jag förklarar att jag inte har mobilen i handen hela tiden eftersom jag tar hand om vår son och eftersom den var på ljudlöst så hörde jag inte. Han kan inte förstå detta och är jätteirriterad. Det vad väll kanske inte så farligt men sen när han kommer hem går det ungefär en halvtimme innan han är på mig igen. Han tycker att jag ger vår son alldeles för mycket närhet och skämmer bort honom och säger åt mig att jag gott kan låta honom skrika ett tag innan jag tar upp honom. Jag förklarar att det är mitt sätt att ge en trygg anknytning genom att svara på hans signaler då han kommer och vill sitta i min famn. Min sambo tycker att det stör hans utveckling att jag "alltid finns där". Till saken hör att min och vår omgivnings uppfattning är att han är ett väldigt trygg barn och han har inga problem med att gå till andra om jag behöver lämna honom av någon anledning. Jag känner mig så ledsen att min sambo ska begränsa närheten jag vill ge mitt barn och det är rent ut sagt kränkande! Jag vet inte vad jag ska göra. Vill lämna honom men vill inte att vår son ska vars ensamme med honom varannan vecka...

    Utelämna helst kommentarerna om varför jag skaffade barn med honom överhuvudtaget. Han var en helg annan person innan vi fick barn men efter det kommer det bara kränkande kommentarer...

  • Svar på tråden Min sambo knäcker mig totalt
  • Ensammamma2016

    Många läser men ingen svarar, vad tycker ni själv om närhetsgrejen? Är det ok att begränsa hur mycket jag får hålla mitt barn?

  • Lena

    Varför tror du han vill ha barnet halva tiden? Tar han hälften av ansvaret nu?

  • Ensammamma2016
    Lena skrev 2017-06-30 20:48:18 följande:

    Varför tror du han vill ha barnet halva tiden? Tar han hälften av ansvaret nu?


    När jag tidigare sagt att jag vill lämna honom har han sagt att "Du tar inte min son ifrån mig". Nej jag vågar nog säga att jag gör 95 procent.
  • Anonym (Någon)

    Han låter utbränd och helt slut, det är kanske dags att trappa ner på jobbet och framförallt dags att gå till doktorn, 
    Han kanske behöver få sjukskrivas eller kanske han har en depression som gör att han inte orkar vara sig själv. 
    Det har blivit för mycket helt enkelt och bägaren har runnit över.

    Sen är det absolut inte ok att han tar ut det på dig.
    Så antingen får han lov att söka hjälp eller så tycker jag du ska överväga seriöst om du vill leva med honom. 
    För söker han inte hjälp är jag rädd att det här kommer fortgå och ev. eskalera och du är den som kommer få betala priset.

    Och som du säkert redan vet, så har han helt fel angående barnet och det tror jag att han också vet, men det är ett sätt att komma åt dig. 

  • Lena

    Vad han säger behöver inte ha något med verkligheten att göra utan det är bara för att få dig att stanna. Sådana hot är ett tydligt tecken på att man borde lämna någon.

  • Kavli1100

    Nej, det är fan inte ok att han vill att du ska låta ERT barn skrika när det är ledset och behöver en förälder. Har karln svårt med empatin för andra människor? Låter nästan som att han är avundsjuk på barnet, samtidigt som han tror att du inte kan lämna honom pga barnet. Tycker du ska lämna honom eller kräva terapi för hans beteende är inte ok nånstans!

  • ssangiss
    Ensammamma2016 skrev 2017-06-30 20:48:12 följande:

    Många läser men ingen svarar, vad tycker ni själv om närhetsgrejen? Är det ok att begränsa hur mycket jag får hålla mitt barn?


    Du ska hålla om ditt barn så mycket du bara vill och kan! Man kan absolut INTE få för mycket kärlek!!
  • Ensammamma2016
    Anonym (Någon) skrev 2017-06-30 20:54:18 följande:

    Han låter utbränd och helt slut, det är kanske dags att trappa ner på jobbet och framförallt dags att gå till doktorn, 

    Han kanske behöver få sjukskrivas eller kanske han har en depression som gör att han inte orkar vara sig själv. 

    Det har blivit för mycket helt enkelt och bägaren har runnit över.

    Sen är det absolut inte ok att han tar ut det på dig.

    Så antingen får han lov att söka hjälp eller så tycker jag du ska överväga seriöst om du vill leva med honom. 

    För söker han inte hjälp är jag rädd att det här kommer fortgå och ev. eskalera och du är den som kommer få betala priset.

    Och som du säkert redan vet, så har han helt fel angående barnet och det tror jag att han också vet, men det är ett sätt att komma åt dig. 


    Jag tror du är helt rätt ute! Utveckla gärna hur du tänker när du säger "komma åt mig"? För ibland får jag känslan av att han säger elaka saker till mig för att själv inte framstå lika dålig. Som han tycker alltså! Jag tycker inte han är dålig alls egentligen men orkar inte med att han trycker ner mig mer, det är såklart dåligt...
  • nevermind

    Han låter som en sån som kommer ha sonen max varannan helg... Dessutom blir det väl inte boende hos två föräldrar innan tre år?

  • Anonym (Liv)

    Tycker han visar tydliga tecken på en pappa som inte förstår hur det är att ta hand om ett småbarn. Han behöver som sagt prova på att vara hemma själv = föräldraledig. Hur har ni tänkt framöver med föräldraledighet och dagis?

Svar på tråden Min sambo knäcker mig totalt