• Äldre 2 Jul 13:38
    3057 visningar
    14 svar
    14
    3057

    Semestertider för 3 åring

    Under sommaren planerar vi en resa till Spanien. Dotter är i vanliga fall en tröttis som gärna sover 2 timmar på dagen och sover sedan 20.00-06.30.

    Jag har alltid varit en person som gillar rutiner, vilket har gjort att hon lägger sig samma tid varje dag. Min fråga och oro ligger nu på hemkomstdagen feån Spanien. Vi landar i Sverige 21.40 och har sedan en resa på cirka 40 min hem. Räknat med att man ska hämta väskor så lär vi vara hemma till 23-23.30. Hur håller man henne uppe? Även om hon skulle sova en stund vid 16 tiden så kommer hon inte orka vara vaken så sent. Ska man "natta" i bilen och sen bara bära in? Finns risk att hon vaknar och då är de kört med att somna om..

    Jag vet att de bara är vis ett enstaka tillfälle, men jag har en tendens att oroa mig för allt. Hur hade ni gjort med barn i den åldern? Alla tips är välkomna :) och kanske oroar jag mig helt i onödan...

  • Svar på tråden Semestertider för 3 åring
  • Äldre 2 Jul 13:39
    #1

    Måste tillägga att hon då nyss kommer ha fyllt 3 år.

  • Äldre 2 Jul 15:41
    #2

    Min son är tre och har för länge sedan slutat att sova middag. Men kanske kan ni hålla henne vaken längre på dagen för att sova middag senare på eftermiddagen? Då kanske hon kan vara uppe senare? Annars blir det väl som det blir och ni får tokig sömn ett tag, ingen som tar skada av det heller!

  • Caramb­olan
    Äldre 2 Jul 16:27
    #3

    Jag hade låtit barnet sova när det somnat, oavsett om det är på planet, i bilen eller i famnen vid bagagebandet. Rutiner rättar till sig när det blir vardag.

  • Äldre 2 Jul 16:32
    #4
    Carambolan skrev 2017-07-02 16:27:44 följande:

    Jag hade låtit barnet sova när det somnat, oavsett om det är på planet, i bilen eller i famnen vid bagagebandet. Rutiner rättar till sig när det blir vardag.


    Jag håller med. Vi har rest en del med vårt barn, och låtit honom sova när han blev trött. Nästa kväll har barnet följt sina rutiner. Detta fungerade även när vi reste till Nya Zeeland och vände på dygnet.
  • Äldre 2 Jul 17:32
    #5

    Tack snälla för era svar :) jag har alltid varit extra orolig av mig och inför semestrar så känns det alltid lite extra. Man vill ju gärna att alla har så kul och att allt flyter på :)

  • Äldre 2 Jul 19:28
    #6

    Tror det blir svårt att hålla dessa tider även i Spanien, och jag kan tycka att på semestrar är det helt ok med andra vanor.

  • Äldre 2 Jul 19:36
    #7
    Dixie skrev 2017-07-02 19:28:07 följande:

    Tror det blir svårt att hålla dessa tider även i Spanien, och jag kan tycka att på semestrar är det helt ok med andra vanor.


    Visst håller jag med :) däremot är det sån markant skillnad. Hon kommer få vara uppe längre såklart, men 4 timmars skillnad kändes lite nervöst. Har inte hänt tidigare och sist vi reste var hon mycket liten och sov hela tiden ändå ;)
  • LFF
    Äldre 3 Jul 12:56
    #8

    Nu har vi inte varit utomlands med våra killar men det har ju hänt att vi varit iväg någonstans och åkt hem sent på kvällen. Vi har ungefär lika långt hem från några vänner som du har från flygplatsen. .Killarna har somnat i bilen, vaknat till när vi tagit ut dem ut bilen och sen somnat om direkt när vi lagt dem i deras sängar, inga problem alls. 

  • Äldre 3 Jul 13:17
    #9

    Jag blir alltid glad för mer svar. Ni får mig att känna mig lugnare i mitt konstanta behov av att planera.

    Bör man förbereda inför läggdags redan i bilen då? Tex ha kläder som man inte behöver knöla med utan kan fortsätta sova i, fixa en vällingflaska som hon kan somna till i bilen?

  • LFF
    Äldre 3 Jul 13:27
    #10
    Yuppyupp skrev 2017-07-03 13:17:28 följande:

    Jag blir alltid glad för mer svar. Ni får mig att känna mig lugnare i mitt konstanta behov av att planera.

    Bör man förbereda inför läggdags redan i bilen då? Tex ha kläder som man inte behöver knöla med utan kan fortsätta sova i, fixa en vällingflaska som hon kan somna till i bilen?


    Vi har inte gjort det när vi varit iväg och det blivit sent men andra vänner till samma familj har gjort just så Skrattande Eller, de har haft mjukisbyxor och tshirt så har vi bara dragit av byxorna och sen var de klara för natten Solig
  • Äldre 3 Jul 15:32
    #11

    Gör det som känns bäst för er. Under veckan i Spanien kommer säkert rutinerna att se lite annorlunda ut och kanske kan ni redan under veckan där försöka skjuta på sovstund och nattning.

    Vid hemresan hade jag tagit på pyjamas när barnet verkar trött och sedan gett gröt/välling eller annat som hör till barnets nattningsrutin och låtit henne somna oavsett om det är på planet, flygplatsen eller i bilen.

    Lycka till och ha en skön resa!

  • Äldre 3 Jul 21:16
    #12

    Vi brukar byta till pyjamas på planet eller på Arlanda så att det bara är att somna i bilen på vägen hem. Se till att ni tänkt till inför hemkomsten, dvs hur ni smidigast hanterar bagage, bil osv och kanske ett toktrött barn.

  • Äldre 3 Jul 21:55
    #13

    Tack snälla för tips! Vi har bilen parkerad på Arlanda så åker direkt hem. Väskorna får snällt ligga kvar över natten i bilen och parkering är utanför dörren :) tror jag kör på mjukisbyx-teorin... Skönast för tjejen att resa i ändå!

  • Äldre 3 Jul 22:58
    #14

    Fast med plan för Arlanda menar jag tiden när ni går från planet till väskutlämningen, den ibland sjukt sega väntetiden på väskor och sen ut till bilen.

Svar på tråden Semestertider för 3 åring