• Äldre 4 Jul 16:18
    5383 visningar
    1 svar
    1
    5383

    Kan bebisar sakna mättnadskänsla?

    Min son är två månader och har enormt sugbehov sen dag ett. Han tar inte napp, mer än någon enstaka gång. På senare tid upplever jag att han inte känner någon mättnadskänsla alls. Han äter så han kräks, ibland mitt under amning. Och efter han kräkts vill han äta igen. Ofta går det då att distrahera med annat men det går alltid lättast att trösta med bröstet. Det har aldrig hänt att han inte velat amma. Det går åt otroliga mängder kläder när han kräks så mycket. Kan man göra något för att han ska hinna känna att han blir mätt utan att han känner sig missförstådd och börjar gallskrika? Han går upp i vikt väldigt bra. Ligger på en av de övre kurvorna.

  • Svar på tråden Kan bebisar sakna mättnadskänsla?
  • emc85
    Äldre 4 Jul 19:25
    #1

    Jag har en likadan pojk på 2 månader, stort sugbehov och har också börjat kräkas mitt under amning. Han går också upp mycket i vikt och kan ligga konstant vid bröstet vissa dagar. Det vi kan distrahera med är att pappan tar honom, även om han kan bli ledsen och arg så bryter det fixeringen lite, lägga honom i babygymmet så han får titta lite på leksakerna samtidigt som vi "pratar", går och byter blöja (gillar att ligga och titta på mobilen över skötbordet) samt gå ut och gå med vagnen. Sedan vill han ju ha bröstet igen efter detta men det blir ändå en paus. För spädbarn är bröstet inte bara mat utan närhet och tröst och suger de för närhet och tröst så kräks de ju upp det de inte behöver. Vill du känna dig lite fri kan du ju öva på att amma i bärsjal eller bärsele, då kan du gå omkring och ha en ledig arm att göra saker med. Och för att skydda sonens och mina kläder så lägger jag en tvättlapp under bröstet och över hans kläder. Men det blir ändå mycket tvätt.

Svar på tråden Kan bebisar sakna mättnadskänsla?