• Bollhav

    Bodelning - bråk på gång

    Vi ska skiljas efter över tio års äktenskap.

    Vi har inget äktenskapsförord men min man vill inte dela 50/50 som lagen säger. Han menar att han öst in pengar i vår ekonomi och att han därför har moralisk rätt till pengarna. Det är sant att han gått in med mer pengar. Han har också en mycket högre inkomst. Vi har båda arbetar heltid mesta tiden och delat hyfsat lika på föräldradagar och vabb.

    Vi har tillgångar i form av hus, bil och kapital på ca 3 miljoner. Ett bolån på 300 000kr

    Han erbjuder mig 400 000 plus vilka möbler och husgeråd jag vill.

    Vi kommer att ha delad vårdnad av barnet.

    Han menar att han inte har råd att bo kvar i huset om han ska lösa ut mig. Han har en årsinkomst på ca 600000 så det är kanske inte helt sant även om det såklart är en enorm förlust för honom.

    Jag vill gärna att han behåller huset eftersom det vore en trygghet för barnet som ju har kompisar i kvarteret. Jag vill också att vi ska kunna ha en bra relation efter skilsmässan men jag vill inte gärna efterskänka runt en miljon som jag har rätt till.

    Jag har erbjudit mig att ha kvar en del av ägandet så att han inte löser ut mig helt men det vill han inte.

    Hur ska jag göra?

  • Svar på tråden Bodelning - bråk på gång
  • Nyfikna72

    Tja, det är ju bara erbjuda han den rättsliga vägen då? Det bästa är ju att lösa det i samförstånd men 400k var ju i det snålaste laget......

  • Mawa

    Du bör kontakta en advokat så du vet vad du har rätt till. Det handlar ju också om skulder, inte bara tillgångar. Vill du sen avstå från en del så är det väl en schysst gest, men det är väl bra om både du och han vet vad lagen säger först och om det verkligen är som han säger vad gäller betalningsförmågan.

  • Bollhav
    Mawa skrev 2017-07-04 20:23:09 följande:

    Du bör kontakta en advokat så du vet vad du har rätt till. Det handlar ju också om skulder, inte bara tillgångar. Vill du sen avstå från en del så är det väl en schysst gest, men det är väl bra om både du och han vet vad lagen säger först och om det verkligen är som han säger vad gäller betalningsförmågan.


    Jag vet ju vad jag har rätt till. Vi har bara bolånet och mitt studielån på ca 300000 vardera. Vi skulle egentligen kunna betala av bolånet helt. Mitt studielån är den gamla modellen så jag betalar 4%av min inkomst.

    Frågan är vad det ska kosta att behålla vår vänskap och hur mycket det är värt att låga barnet ha tryggheten i boendet kvar.
  • tundra

    Äh. Han bluffar den offerkoftan.
    Rådgör med en advokat snälla rara.

    Han skiter i er vänskap och kommer att fortsätta med det så länge du stryker honom medhårs.

  • emmie on the road
    Bollhav skrev 2017-07-04 20:29:21 följande:
    Frågan är vad det ska kosta att behålla vår vänskap och hur mycket det är värt att låga barnet ha tryggheten i boendet kvar.
    Nja, av vad jag läser borde du vara den som ifrågasätter er vänskap minst lika mycket med tanke på hans "krav" - han blåser dej!

    Visst, han drar in mer än du, men 400k av 2.7 milj? Nä, helt seriöst det är skamligt lite. Det verkar uppenbart att han också spelar på ditt mamma-hjärta när han säger att barnet ska få bo kvar och ha sin trygghet... Har man 600k i årslön kan man nog fixa ett boende ungefär där man vill (förmodar att ni inte bor typ i sthml då ert hus är värt mindre än 3 milj). Och varför ska du ta smällen för att er vänskap ska vara bra? Är inte vänskap att vilja det bästa för den andra?

    Sen att du får ta vad du vill från huset förutsätter att ditt framtida boende kommer vara stort nog samt att du vill ta från ditt barns hem, "tryggheten". 

    Med detta menar jag inte att du måste köra stenhårt på 50/50 om du nu ändå känner att han dragit in med mer... men du ska inte behöva ge bort stora delar av vad du faktiskt också bidragit till.
  • BlueValentine
    Bollhav skrev 2017-07-04 20:29:21 följande:
    Jag vet ju vad jag har rätt till. Vi har bara bolånet och mitt studielån på ca 300000 vardera. Vi skulle egentligen kunna betala av bolånet helt. Mitt studielån är den gamla modellen så jag betalar 4%av min inkomst.

    Frågan är vad det ska kosta att behålla vår vänskap och hur mycket det är värt att låga barnet ha tryggheten i boendet kvar.
    Precis. Handlar om den sista meningen.

    En rättslig tvist kanske gör er till ovänner för all framtid, något som inte är bra för barnet.

    Men vem vet vad hans ord om vänskap är värda?

    Svårt och hoppas det löse sig på bästa sätt. Ta inga förhastade beslut.
  • emmie on the road
    tundra skrev 2017-07-04 20:47:00 följande:

    Äh. Han bluffar den offerkoftan.
    Rådgör med en advokat snälla rara.

    Han skiter i er vänskap och kommer att fortsätta med det så länge du stryker honom medhårs.


    Haha, du sa det med 3 rader vad jag försökte få fram med typ 25x så många ord :D Tummen upp! 
  • Flash Gordon
    Bollhav skrev 2017-07-04 19:52:44 följande:
    Vi ska skiljas efter över tio års äktenskap.

    Vi har inget äktenskapsförord men min man vill inte dela 50/50 som lagen säger. Han menar att han öst in pengar i vår ekonomi och att han därför har moralisk rätt till pengarna. Det är sant att han gått in med mer pengar. Han har också en mycket högre inkomst. Vi har båda arbetar heltid mesta tiden och delat hyfsat lika på föräldradagar och vabb.

    Vi har tillgångar i form av hus, bil och kapital på ca 3 miljoner. Ett bolån på 300 000kr

    Han erbjuder mig 400 000 plus vilka möbler och husgeråd jag vill.

    Vi kommer att ha delad vårdnad av barnet.

    Han menar att han inte har råd att bo kvar i huset om han ska lösa ut mig. Han har en årsinkomst på ca 600000 så det är kanske inte helt sant även om det såklart är en enorm förlust för honom.

    Jag vill gärna att han behåller huset eftersom det vore en trygghet för barnet som ju har kompisar i kvarteret. Jag vill också att vi ska kunna ha en bra relation efter skilsmässan men jag vill inte gärna efterskänka runt en miljon som jag har rätt till.

    Jag har erbjudit mig att ha kvar en del av ägandet så att han inte löser ut mig helt men det vill han inte.

    Hur ska jag göra?
    Vad ni än gör ska ni inte äga huset ihop. Det kommer att skita sig förr eller senare när ni vill olika saker med huset. Där har han 100% rätt.

    Det kan vara så att i slutänden måste du välja om du vill ha allt som du har juridisk rätt till eller om barnen ska kunna bo kvar i huset.
  • Annelie 76

    Det du måste bestämma dig för är om din vänskap med honom är mer eller mindre värd än hans vänskap med dig.
    Vad jag menar är att om han ville behålla vänskapen med dig så hade han krävt att ni delar 50/50. Men som det är nu vill han att du ska vara mer vän med honom än han med dig och ge bort det som rättsligen tillhör dig.

  • Bollhav

    Ja, jag känner mig utpressad. Jag har kontaktat familjerådgivare och hoppas vi få komma och prata med någon.

Svar på tråden Bodelning - bråk på gång