• elliot­1
    Äldre 6 Mar 20:23
    4385 visningar
    54 svar
    54
    4385

    Så arg o ledsen.... Ska man inte kunna få en Sjuk-Olycksfallsförsäkring?????????

    Fick idag ett brev från länssförsäkringar... Ansökan om min sons sjuk/olycksfallsförsäkring avslogs... Det har tagit dem 8 månader att få fram det (han är 11 mån) Känner mig så oerhört arg o ledsen. I brevet stod det att det pga komplikationer vid förlossningen och fortsatta kontroller i samband med detta gjorde att han inte kunde få försäkringen. Nu råkar det ju vara så att det hjärtfel som var orsaken till komplikationerna har läkt, han har dock ett LITET hål mellan hö/vä kammare som oxå minskar för varje kontroll. Han ska inte opereras, äter ingen medicin, har inga probelm av detta och det kommer med allra största sannolikhet att växa bort. Visst är han välkollad på alla sätt och vis, men allt har ju varit bra. Egentligen så måste ju det vara bättre än ett barn som inte är kollat. Allt är ju OK.
    Är det bara sk "A-barn" som ska kunna få en försäkring?????????
    Känner mig så fruktansvärt ledsen och arg. Har gråtit hela eftermiddagen Det är diskriminering på hög nivå. När jag väl hade sansat mig och skulle ringa försäkringsbolaget så hade de stängt för dagen...

  • Svar på tråden Så arg o ledsen.... Ska man inte kunna få en Sjuk-Olycksfallsförsäkring?????????
  • Äldre 10 Mar 09:28
    #31

    tesie, har du kollat alla bolag som finns, typ? det är ofta olika vad dom har som grundlag.......

  • Aelwa
    Äldre 10 Mar 09:34
    #32

    Vår dotter kunde inte helelr få någon försäkring då jag hade en riskgraviditet (hon växte dåligt), fick stanna på neo en vecka, och hon fortfarande är väldigt liten osv.

    Vi fick tillslut genom facket! Så nu har vi hos Folksam och det krävdes ingen hälsokontroll innan. Dock är den ju inte lika omfattande som andra kanske hade varit men bättre än inget!!

  • Lefo
    Äldre 10 Mar 10:20
    #33

    Har inte läst hela tråden så detta kan vara en upprepning.

    Finns ett försäkringsbolag där man i alla fall kan försäkra DS barn.
    Vet flera DS föräldrar som försäkrat sina barn där och är nöjda.

    ACE Europe Barnolycksfallsförsäkring

    ACE European Group
    Klarabergsviadukten 90, Box 868, 101 37 STOCKHOLM 08-692 54 00
    Fax 08-692 54 10
    Personförsäkringar 08-692 54 20

  • wellah
    Äldre 10 Mar 10:26
    #34

    hos trygg hansa försäkrar dom men sätter undantag... men man kan få sjukdomsförsäkring hos dom fast som sagt med undantag, många andra bolag säger nej helt och hållet.

  • Autumn
    Äldre 10 Mar 10:36
    #35

    Vi fick bara olycksfall till våran kille med nedsatt sköldkörtelfunktion. Pratade med hans läkare som sa att dom försökt få försäkringsbolagen att fatta att barn som medicineras inte tar någon skada alls av detta (vi blev väldigt oroliga då vi fick avslag på grund av detta eftersom vi inte trodde att det var något problem). Sedan sa han "Va fick han olycksfall?" risken vid utebliven medicinering är nämligen dåligt balanssinne så risken för att dom ramlar och slår sig är högre, dvs olycksfallsrisken inte sjukrisken... Suck. Vi kunde räkna med att kunna teckna en vanlig försäkring då han är 4 år hälsade läkaren, om vi har supertur (dvs man kan sluta medicinera) så kanske man kan få det tidigare.

    Funderar på om dom hittar på något nytt om vi söker igen... Född v28+0, ductusopererad, syrgasberoende länge, mycket torr hud nu på vintern...

    Vi tog en försäkring hos Factor Insurance Brokers (Pinnacle i botten), man kan bara teckna för barnet om man tecknar någon försäkring för föräldern där. www.factor.se/

  • masken
    Äldre 10 Mar 10:43
    #36

    norgesessan: Vi slarvade också med att ansöka om barnförsäkring med en gång efter en helt komplikationsfri förlossning med en kärnfrisk bebis som hade 10 på apgarskalan direkt efter födsel, men lagom till vi skickade in försäkringsansökan (till Trygg & Hansa) hade han fått lite torr hy... ärlig som jag var så skrev jag det. Sen var vi veckan efter det på 2 månaders läkarkontrollen, då sa de att han är mjölkallergiker, och det läste ju dem i BVC-journalen (som de begärde in pga. torr hy), men sen visade det sig att det inte var så utan att han "bara" har atopisk hud, men försäkringen kan omprövas först om ett år... så för tillfället gäller försäkringen inte vid astma, allergi och eksem! det är väl för att det är det man eventuellt skulle kunna ha nytta av, grrr!

  • nattin­attio
    Äldre 10 Mar 10:55
    #37

    anneh, nej naturligtvis inte, men det var just tex ex som du påpekade som tex kan få ett nej! av fackets försäkring. ofta gäller det ändå inte fullt ut om några större komplikationer funnits vid grav eller förlossning/preematurer. Fast det inte har egentligen inget med skadan att göra. tro eller ej men så är det oftast!

  • Äldre 10 Mar 14:40
    #38

    wellah, som jag skrev innan, trygg hansa ville inte ge min yngsta son nån sjukforsäkring alls, pga sköldkörtelen, inte ens undantag. for deras läkare visste bättre än sonens läkare....

  • Flisal­isan
    Äldre 18 Mar 20:00
    #39

    Hejsan!

    Jag har en dotter som har Down Syndrom och vi har sjuk och olycksafallsförsäkring på FOLKSAM.
    De kollar inte upp om man har nåt handikapp. Ringde och pratade med dom och frågade om det.
    De är de enda som ville ge oss denna försäkring.
    Har du pratat med Folksam?
    Hoppas det löser sig.
    Daniella

  • Äldre 18 Mar 20:06
    #40

    hej! min dotter är försäkrad hos länsförsäkringar men inte om det händer nåt med hennes öron för att hon har haft 2 öroninflamationer

Svar på tråden Så arg o ledsen.... Ska man inte kunna få en Sjuk-Olycksfallsförsäkring?????????