• As86

    Rogivande aktiviteter i väntan på John Blund

    Hej.

    Nu behöver vi era bästa tips på rogivande aktiviteter vid läggningen. Dels sådant vi kan göra tillsammans (1 barn snart 3 år+vuxen) dels saker som ett barn kan göra själv i väntan på sömn?

    Kort och gott, hur gör vi sängen mer lockande såväl gemensamt som enskilt för barnet?

    Tänkt på själv:

    Stjärnhimmel

    Musik

    Ljudbok

    Har ni något mysiga aktiviteter?

  • Svar på tråden Rogivande aktiviteter i väntan på John Blund
  • HWM

    Vad jag har hört ska barnens sovmiljön vara så lugn och stillsam som möjligt. Med ljud och ljus kommer barnets sinnen att aktiveras i stället för att dämpas som man antagligen vill inför barnets sömn.

    Ljudbok och musik kan man absolut lyssna på men inte i samband med direkt sömn.

    Läsa en bok i sängen funkar bättre.

    En fråga, varför invänta sömnen i sängen? Är det meningen att barnet lägger sig piggt och sen ska bli trött i sängen tillsammans med förälder?

    Jag kan ju ha fel om allt. Alla barn är individuella men så som jag gjort med mina barn och som funkat för oss med barn som oftast sommar inom 10 minuter i sängen och sover hela nätterna är att natta och stoppa om, läsa en bok, säga god natt, släcka lampan (möjligtvis en liten nattlampan på) och sen gå ut därifrån. Allt för att inte barnens alla sinnen ska aktivera/triggas igång.

  • As86
    HWM skrev 2017-07-04 23:27:04 följande:

    Vad jag har hört ska barnens sovmiljön vara så lugn och stillsam som möjligt. Med ljud och ljus kommer barnets sinnen att aktiveras i stället för att dämpas som man antagligen vill inför barnets sömn.

    Ljudbok och musik kan man absolut lyssna på men inte i samband med direkt sömn.

    Läsa en bok i sängen funkar bättre.

    En fråga, varför invänta sömnen i sängen? Är det meningen att barnet lägger sig piggt och sen ska bli trött i sängen tillsammans med förälder?

    Jag kan ju ha fel om allt. Alla barn är individuella men så som jag gjort med mina barn och som funkat för oss med barn som oftast sommar inom 10 minuter i sängen och sover hela nätterna är att natta och stoppa om, läsa en bok, säga god natt, släcka lampan (möjligtvis en liten nattlampan på) och sen gå ut därifrån. Allt för att inte barnens alla sinnen ska aktivera/triggas igång.


    Det kan mycket väl stämma nu när du säger det. Tyvärr är vi i det läget att han har svårt att varva ner vid läggning oavsett. Och några 10 min läggningen har vi aldrig haft förmånen att ha än så länge. Därför behöver vi testa något. Tröttheten är där men inte ron att ligga kvar och släcka ögonen. Kanske är han just en individ som behöver något lugnt att drömma sig bort i. Men jag vet som sagt inte jag heller. Vet bara att vi måste testa något nu när vi har möjlighet. Sen drar vardag och jobb/förskoleliv igång och då vill vi helst ha en trygg plan så vi får en harmonisk läggning för alla i huset.

    Ska givetvis först testa alla andra generella råd som minskad dagsömn, senare läggning, ingen TV innan läggning, mörkt, svalt osv. Men vill ändå se om någon har några mysiga rutiner som jag inget tänkt på. :)
Svar på tråden Rogivande aktiviteter i väntan på John Blund