• Anonym (Lost.)

    Flickvännen gjorde abort utan min vetskap.

    Min flickvän blev gravid för 5 veckor sedan och gjorde abort för 1 vecka sedan utan att jag visste om det.

    I hela mitt liv har jag velat ha barn, men inte hon och nu när jag fick reda på att hon gjorde abort så vet jag inte om jag ska fortsätta vara med henne. Jag älskar henne med hela min existens (hon är snäll och underbar), men jag känner mig vilsen och förlorad.

    Har någon av er gått igenom något liknande?

    Kan ni ge mig några råd så att jag vet hur jag kan bearbeta smärtan jag känner i min djupaste del av mitt bräckliga hjärta?

  • Svar på tråden Flickvännen gjorde abort utan min vetskap.
  • Anonym (Lost.)
    Whaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaat skrev 2017-07-04 23:10:23 följande:

    Har du konverserat med en psykolog om detta här?


    Nej. Jag har lite sociala svårigheter så jag tror inte jag kan klara av det. För mig är det otroligt enkelt att gråta.
  • Anonym (MH)

    Kanske var det därför hon inte berättade för dig. För att hon visste att du inte hade velat att hon skulle göra abort, och att hon kanske skulle ha för svårt att faktiskt göra det om hon berättade för dig och fick din reaktion.

    Angående hur du ska hantera det, du kan boka tid med kurator för att få någon att prata med. Vid abort så brukar den gravida samt partner erbjudas samtal om man känner att man vill det. Både före och efter abort. Tror du absolut kan höra av dig dit och be om att få komma in, borde inte vara några problem. Tror också det kan vara jättebra för dig att få prata igenom det med någon utomstående, och framförallt någon annan än din flickvän.

    Såklart borde ni också prata, men i mitt tycke borde eran dialog kring detta vara främst varför hon inte berättade för dig och inte centrera kring själva aborten. För aborten är gjord, och oavsett vad du ville egentligen så var det alltid hennes beslut att ta i slutändan. Den delen om hur du inte ville det tror jag är bättre att ta med kurator faktiskt. Men en abort är något jag personligen verkligen skulle vilja ha min partner där för, det kan vara rejält smärtsamt och för en del kan det också kännas jobbigt rent mentalt. Så att hon inte ens berättade för dig tyder (igen, från mitt perspektiv) på att något i er relation inte står rätt till. I en relation bör man kunna prata öppet och ärligt, om hon inte känner att hon kan det av någon anledning, eller inte vill, så är det nog något ni behöver reda ut. Är det för att hon känner press från dig om hon vet att du vill ha barn så gärna? Är det i andra frågor i er relation också? Varför isåfall, har det med er specifikt att göra eller har hon svårt att öppna sig personligen? Osv. Kan ju finnas massor av anledningar, men det är nog viktigt att prata om.

  • Anonym (MH)
    Anonym (Lost.) skrev 2017-07-04 23:12:54 följande:

    Nej. Jag har lite sociala svårigheter så jag tror inte jag kan klara av det. För mig är det otroligt enkelt att gråta.


    Det är helt okej att gråta hur mycket du behöver hos en psykolog. Det är heller inga problem om du har sociala svårigheter när det gäller att prata med en psykolog. Det är (bl.a.) just sådana här saker de finns till för. Du behöver verkligen inte känna att du skäms eller försöka hplla tillbaka med/inför en psykolog, det är deras jobb helt enkelt.
  • Anonym (Lost.)
    Anonym (MH) skrev 2017-07-04 23:17:10 följande:

    Kanske var det därför hon inte berättade för dig. För att hon visste att du inte hade velat att hon skulle göra abort, och att hon kanske skulle ha för svårt att faktiskt göra det om hon berättade för dig och fick din reaktion.

    Angående hur du ska hantera det, du kan boka tid med kurator för att få någon att prata med. Vid abort så brukar den gravida samt partner erbjudas samtal om man känner att man vill det. Både före och efter abort. Tror du absolut kan höra av dig dit och be om att få komma in, borde inte vara några problem. Tror också det kan vara jättebra för dig att få prata igenom det med någon utomstående, och framförallt någon annan än din flickvän.

    Såklart borde ni också prata, men i mitt tycke borde eran dialog kring detta vara främst varför hon inte berättade för dig och inte centrera kring själva aborten. För aborten är gjord, och oavsett vad du ville egentligen så var det alltid hennes beslut att ta i slutändan. Den delen om hur du inte ville det tror jag är bättre att ta med kurator faktiskt. Men en abort är något jag personligen verkligen skulle vilja ha min partner där för, det kan vara rejält smärtsamt och för en del kan det också kännas jobbigt rent mentalt. Så att hon inte ens berättade för dig tyder (igen, från mitt perspektiv) på att något i er relation inte står rätt till. I en relation bör man kunna prata öppet och ärligt, om hon inte känner att hon kan det av någon anledning, eller inte vill, så är det nog något ni behöver reda ut. Är det för att hon känner press från dig om hon vet att du vill ha barn så gärna? Är det i andra frågor i er relation också? Varför isåfall, har det med er specifikt att göra eller har hon svårt att öppna sig personligen? Osv. Kan ju finnas massor av anledningar, men det är nog viktigt att prata om.


    Tack så mycket för att du tog till dig tiden att skriva detta, det hjälper.

    Jag ska försöka samtala med en kurator // psykolog.
  • Anonym (Reptilhjärnor)
    Anonym (Lost.) skrev 2017-07-04 23:12:54 följande:

    Nej. Jag har lite sociala svårigheter så jag tror inte jag kan klara av det. För mig är det otroligt enkelt att gråta.


    Det har en psykolog sett tidigare! Var ni klara på att inte skaffa? Låter inte kul det här. Har du någon närstående du litar på och kan ventilera detta med?
  • Anonym (Lost.)
    Anonym (Reptilhjärnor) skrev 2017-07-04 23:21:51 följande:

    Det har en psykolog sett tidigare! Var ni klara på att inte skaffa? Låter inte kul det här. Har du någon närstående du litar på och kan ventilera detta med?


    Min familj litar jag på, men jag vet inte hur dem kommer att reagera.
  • Anonym (Dåligt)

    Ja det är en av fördelarna som kvinna att man både får bestämma om man ska göra abort eller om man vill behålla och detta oavsett vad mannen vill. Hon har alltid sista ordet. Dock tycker jag det var väldigt dåligt av henne att inte berätta för dig att hon tänkte göra en abort.

  • Anonym (Reptilhjärnor)
    Anonym (Lost.) skrev 2017-07-04 23:22:50 följande:

    Min familj litar jag på, men jag vet inte hur dem kommer att reagera.


    Inget du kan ska skämmas över, det var hennes handling. Kanske ska du börja med att prata med någon där?
  • Anonym (slut)

    I och med att du i hela ditt liv velat ha barn, och hon inte vill ha barn så kan det vara en god idé att ni går vidare åt var sitt håll. Det brukar inte fungera i längden när man vill så olika om något så viktigt.

  • Anonym (MH)
    Anonym (slut) skrev 2017-07-04 23:52:20 följande:

    I och med att du i hela ditt liv velat ha barn, och hon inte vill ha barn så kan det vara en god idé att ni går vidare åt var sitt håll. Det brukar inte fungera i längden när man vill så olika om något så viktigt.


    Fast att hon inte vill ha barn just nu betyder ju inte att hon aldrig vill ha barn. Är ofta som den ena i en relation vill ha barn mycket tidigare än den andra. Och ibland går man isär, ibland kan man försöka kompromissa om när man ska skaffa barn och hålla ihop. Så det kan fungera, beror lite på bara.
    Anonym (Lost.) skrev 2017-07-04 23:21:07 följande:

    Tack så mycket för att du tog till dig tiden att skriva detta, det hjälper.

    Jag ska försöka samtala med en kurator // psykolog.


    Det låter bra! :) Jag hoppas du får god hjälp av dem!

    Ville också lägga till som ytterligare ett tips, när det gäller att prata med din flickvän. Om ni känner ett det kan vara bra för att gå vidare så kanske ni kan försöka er på parterapi. Har hjälpt många par att kunna reda ut sina problem och bli bättre på att kommunicera med varandra.
  • Anonym (Reptilhjärnor)

    Får jag fråga ts, är det stor eller liten åldersskillnad på er?

  • Anonym (Upplysningsmannen)

    Prevent prevent prevent.... Kurator kurator kurator

    Förslag förstå vem du är innan du trasslar in dig i relationer....

    Bra oxå i rent platonska relationer....

  • Anonym (Anonymus.)
    Anonym (Lost.) skrev 2017-07-04 23:00:33 följande:

    Min flickvän blev gravid för 5 veckor sedan och gjorde abort för 1 vecka sedan utan att jag visste om det.

    I hela mitt liv har jag velat ha barn, men inte hon och nu när jag fick reda på att hon gjorde abort så vet jag inte om jag ska fortsätta vara med henne. Jag älskar henne med hela min existens (hon är snäll och underbar), men jag känner mig vilsen och förlorad.

    Har någon av er gått igenom något liknande?

    Kan ni ge mig några råd så att jag vet hur jag kan bearbeta smärtan jag känner i min djupaste del av mitt bräckliga hjärta?


    Tråkigt... jag hoppas att du kan gå vidare på något sätt.
Svar på tråden Flickvännen gjorde abort utan min vetskap.