• _DuVetHon_

    Julhysterisk svärmor redan

    Jag är gravid med första barnet, planerat kejsarsnitt i slutet av augusti.

    Redan nu har mina svärföräldrar börjat tjata om julafton...ja på riktigt.

    Vår relation med varandras föräldrar är lite speciell. Min mamma är väldigt rak och lindar inte in saker i bomull vilket är raka motsatsen till min makes mamma som är den mest konflikträdda av dem alla. Detta har bla gjort att min make tycker att min mamma kan vara otrevlig (tex när hon påpekade att jag som är gravid i 7e månaden kanske kunde få stolen och han kunde stå) En sån sak skulle hans mamma aldrig säga.. Hans mamma låser in sig på toaletten och gråter innan dom ska ha kalas för att hon inte känner att hon hinner med eller får hjälp. En enorm prestationsångest, konflikträdsla och ett väldigt gammalmodigt äktenskap där hon förväntas servera middag, baka bullar och vara snygg. Yeah...

    MEN till saken, båda sidor är otroligt traditionsglada. Min mamma tycker tex att jul är en dag man spenderar med sin närmsta i lugn och ro, äter god mat och bara umgås. Kanske spelar ett spel eller så, inget stort men ändå firar. Svärmor har ett fast schema som ska följas till punkt och pricka, gästerna samlas en viss tid, lunch, kalle anka, fika, middag, tomte, paketöppning, kvällsfika osv. Allt har klocktider på sekunden och skulle det bli förskjutet en kvart kreverar hon. En lätt hysterisk jul vill säga...Dom här tiderna gäller OAVSETT vart vi är för henne, hon ser till att driva igenom dom ändå fast hon kommer som gäst.

    Hon har barnbarn sen tidigare och nu vill hon såklart ha sitt senaste barnbarn (vår då 4månader gamla son)  med på julafton. Min mamma får sitt första barnbarn och även hon vill såklart fira hans första jul ihop....ser ni problemet? Svärmor har redan nu börjat tjata om hur vi ska lösa jul.

    Hittills har vi varit hos svärmor första halvan dvs vi har åkt därifrån vid kalle anka. Och sen ätit middag och spenderat kvällen med min familj. Det kan vara ganska långa avstånd så det lockar inte att göra så får med en liten heller..

    Förra året slutade resten av min sida fira jul ihop vilket innebär att min mamma och två yngre syskon sitter ensamma i en lägenhet efter att min pappa plötsligt gått bort. Vi bestämde då att ha jul hemma hos oss och bjöd in båda sidorna. Det hela slutade med att jag spendera HELA julafton i köket utan det minsta hjälp. Som en jävla betjänt. Makens släkt plockade inte ens av sina egna tallrikar från bordet, frågade vart barskåpet var och bara betedde sig illa - som vanligt. Bad jag om hjälp med något fick jag inte hjälp för dom "pratade ju faktiskt". Så alternativet att stå i köket hemma med en 4 månaders känns inte så lockande men att välja den ena eller den andra skulle inte heller vara ett bra alternativ eftersom det skulle starta en konflikt i släkterna. (min make vill såklart fira med sin sida och jag vill fira med min familj) Längre fram hade ja kunnat tänka mig att ta varannat år med släkterna men just första julen är ju väldigt speciell för oss alla..

    Helt rådlös verkligen och lätt irriterad att dom REDAN tjatar om detta...

  • Svar på tråden Julhysterisk svärmor redan
  • viseversa

    Och varför hjälpte inte din mamma och fina andra släktingar till då förra julen hos er? Du nämner bara hur illa hans familj betedde sig men din var ju också där eller? Fira hos din mamma då och så är sambon med sin mamma.

  • Meriall

    Den andra julen är ju den roligaste julen. Barnet är stort nig att förstå och uppleva julen för första gången. Den första julen kommer han bara sova i princip. Om ni förklarar detta och att ni kommer köra vartannat år i fortsättningen så kanske någon av familjerna ändrar sig och vill ha andra julen.

    Alternativt hos er men att ni pratar ihop er med någon släkting innan om exakt hur denna kan hjälpa. Sedan... vad gjorde din sambo på jul? Varför var det inte han i köket halva tiden?

    En annan bra grej är knytis där varje familj får ansvar för en tredjedel av grejerna att ta med.

  • Anonym (?)
    viseversa skrev 2017-07-05 11:54:38 följande:

    Och varför hjälpte inte din mamma och fina andra släktingar till då förra julen hos er? Du nämner bara hur illa hans familj betedde sig men din var ju också där eller? Fira hos din mamma då och så är sambon med sin mamma.


    Ja jag undrade också varför du bara nämnde den andra släkten här?  Och vad gjorde din man? 

    Sen vet ni inte hur det blir. Ni kanske har en 4-månaders som haft kolik eller något annat problem. Ni kanske inte ens orkar fira jul över huvud taget första gången. 
    Åka iväg är rätt ansträngande med så små barn om man inte hittat in i sina rutiner än.

    Du och maken får sätta er ner och planera och sen meddela övriga. Och gör det snart, för ju mer närmare jul det är, desto mer upprörda kommer de bli. Om ni tar det tex i september, så är det lång tid för dem att lugna ner sig på. 
  • viseversa
    Anonym (?) skrev 2017-07-05 12:30:13 följande:
    Ja jag undrade också varför du bara nämnde den andra släkten här?  Och vad gjorde din man? 

    Sen vet ni inte hur det blir. Ni kanske har en 4-månaders som haft kolik eller något annat problem. Ni kanske inte ens orkar fira jul över huvud taget första gången. 
    Åka iväg är rätt ansträngande med så små barn om man inte hittat in i sina rutiner än.

    Du och maken får sätta er ner och planera och sen meddela övriga. Och gör det snart, för ju mer närmare jul det är, desto mer upprörda kommer de bli. Om ni tar det tex i september, så är det lång tid för dem att lugna ner sig på. 
    Precis vad gjorde din man? Är han en mansgris som inte bara lämnar stolen utan även låter dig passa opp på honom och alla andra den julen?
  • Anonym (Herregud)

    Men herregud vilka jobbiga släktingar. Säg att du helst vill föda ditt barn först och att det är det som mest tar upp din tid och energi just nu. Planera för högtider kan man göra sen och det ska vara utifrån vad som passar er som har en nyfödd. Hoppas de kan respektera det åtminstone.

  • _DuVetHon_

    haha jisses vilka reaktioner. För att vara tydlig då: Min man hjälpte till så gott han kunde men eftersom hans släkt gärna plundrar barskåp osv så hade han änna fullt upp med annat så släpp hela grejen att han skulle vara en mansgris?! Han kämpade på han också men med andra saker. 

    Min mamma hjälpte mig i köket hela dagen men två personer kan omöjligt driva resturang för 30 personer och jag kan inte tycka att hon ska behöva arbeta för att göra hans sida nöjda.

    Och anledningen till att jag bara skriver att hans släkt gjorde dåliga saker = för att det var precis så det var. 

    Det är ju knappast ett alternativ för mig att fira med min familj och han med hans familj, varför skulle VI dela på oss på jul? 

    Inte för att vara sån men har man inget förslag eller bara blir provocerad behöver man ju inte svara på inlägget? Jag undrade hur andra löst det...

  • viseversa

    Men då slavade du ju inte själv i köket som du först fick det till. Och nej ingen tvingar er att dela på er men du vill inte fira med hans familj och han vill inte fira med din så då får ni antingen fira själva utan varken mormor eller farmor eller så delar ni på er.

  • Aikido

    Lite raka rör? Säg till svärisarna att i år kommer marktjänsten att ligga nere på grund av att du behöver ta hand om barnet. Erbjud mikrade Mamma Scans köttbullar på papptallrikar för de som ändå vill komma. Lägg till att huset är spritfritt då ni i ett plötsligt infall blivit absolutister och hällt ut allt som fanns kvar från förra året.

  • Mälaröbo

    Tala om att ni tänker fira jul hemma och att de som vill är välkomna. Berätta exakt hur ni vill ha det så de vet vad de tackar ja eller nej till. Ev är du övertydlig; ni tar med x och x och ni ansvarar för dukning/diskning. Jag och min man tar hand om bebis och x. Resten förväntar vi oss att ni ordnar.

  • Anonym (Jess)

    Fira ensamma hemma bara du, din man och barn. Säger de emot dig så får du väl säga som aikido föreslog, att de får ta med egen mat eller nöja sig med micrade köttbullar. :) Sen är det alkoholfritt för julen är barnens högtid och ni vill inte ha fulla människor i närheten ac erat barn.

Svar på tråden Julhysterisk svärmor redan