• Äldre 5 Jul 20:10
    3402 visningar
    14 svar
    14
    3402

    11 månader dålig sömn, kommer det vända?

    Hej,

    Jag har en aktiv liten underbar tjej som från födseln har sovit dåligt, med dåligt menar jag att vakna varannan timme, det var varje kvart i 1 1/2 månad. Ibland är det varje timme. Jag och min man turas om att sova på madrass hos henne, hon sover i spjälsäng, vi provade att samsova men det blev värre.

    Hon äter bra på dagarna, sover 2 ggr per dag, aldrig efter 15.

    Ni med barn som sovit dåligt, när vände det för er? Jag skulle ge mycket för att "bara" vakna 1-3 ggr per natt.

    Helt slut....

    Mycket tacksam för svar!

  • Svar på tråden 11 månader dålig sömn, kommer det vända?
  • Anonym (Jag med)
    Äldre 5 Jul 20:21
    #1

    Har inga direkta råd för är i samma situation själv med en 8-mån. Dock sover hon bara en gång på dagen, oftast 12-14 ungefär. Och nattsömn ca 19-08. Vaknat 10-25 ggr/natt och ca 3-4 ggr under dagsömnen.

  • Anonym (Jag med)
    Äldre 5 Jul 20:22
    #2

    Är ensamstående med henne så man är ju helt slut. Hade gett mycket för att kunna ta 'varannan natt' :)

  • Äldre 5 Jul 20:24
    #3

    Åh, jag förstår att du skulle behöva avlastning, håller tummarna att det vänder för oss båda snart. Styrkekramar!

  • Äldre 5 Jul 20:29
    #4

    För oss har det inte vänt utan långsamt blivit bättre. Nu är hon sex år och vaknar sedan något år tillbaka sällan mer än en gång/natt. Några gånger i veckan sover hon hela natten. Då och då vaknar hon och kan inte somna om.

    2-3 ggr uppvak per natt var nog kring 3-årsåldern.

    Vi, som är två föräldrar, har barnen varannan natt. Den andra natten får man sova i gästrummet. Den lösningen har verkligen räddat oss.

  • Anonym (C)
    Äldre 5 Jul 20:29
    #5

    Har ni testat omega 3? Min son sov som en kratta men så googlade min sambo fram att omega 3 kan hjälpa så vi började smyga ner flytande eskimo kids i vällingen och sedan dess har han sovit... Kan ju vara värt att testa iallafall.

  • Anonym (Även jag...­)
    Äldre 5 Jul 20:34
    #6

    Samma här. Min 10 månaders har sedan födseln sovit dåligt, men det blir bara sämre och sämre. De riktigt dåliga nätterna var femte minut. "Normalt" en gång i timmen. Lyx när det är var tredje timme men kommer knappt ihåg när det senast hände. Läkarna runt oss menar att vissa barn kan ta upp till 2 år på sig att lära sig somna. Bara tanken på att orka 1 år och 2 månader till... Jag är också ensamstående...

  • Anonym (Även jag...­)
    Äldre 5 Jul 20:36
    #7
    Anonym (C) skrev 2017-07-05 20:29:34 följande:

    Har ni testat omega 3? Min son sov som en kratta men så googlade min sambo fram att omega 3 kan hjälpa så vi började smyga ner flytande eskimo kids i vällingen och sedan dess har han sovit... Kan ju vara värt att testa iallafall.


    Vilken ålder började ni med detta och hur mycket får han?
  • Äldre 5 Jul 20:40
    #8

    Måste bara säga: som vanligt häpnar jag över vad ni som är ensamstående uthärdar och klarar! Jag är så otroligt ödmjuk inför vad ni måste klara av.

  • Äldre 5 Jul 20:42
    #9
    Krimag skrev 2017-07-05 20:10:55 följande:

    Hej,

    Jag har en aktiv liten underbar tjej som från födseln har sovit dåligt, med dåligt menar jag att vakna varannan timme, det var varje kvart i 1 1/2 månad. Ibland är det varje timme. Jag och min man turas om att sova på madrass hos henne, hon sover i spjälsäng, vi provade att samsova men det blev värre.

    Hon äter bra på dagarna, sover 2 ggr per dag, aldrig efter 15.

    Ni med barn som sovit dåligt, när vände det för er? Jag skulle ge mycket för att "bara" vakna 1-3 ggr per natt.

    Helt slut....

    Mycket tacksam för svar!


    Stackars er! Hur somnar hon? För mina barn har nyckeln till bättre sömn varit att somna i egen säng. Jag har suttit bredvid och hållit handen, men idén har varit att barnet somnar med huvudet mot sin egen kudde/ madrass. Tycker de har somnat om bättre på egen hand då och successivt har de vaknat allt färre gånger på natten. Att sluta med nattamningen har också varit nödvändigt för att mina barn ska sova bra på natten. De två sakerna har jag infört vid 12 månader ungefär, när jag liksom inte stod ut med att vakna varje timme nattetid längre.
  • Äldre 5 Jul 21:02
    #10
    Lisasmor skrev 2017-07-05 20:42:59 följande:

    Stackars er! Hur somnar hon? För mina barn har nyckeln till bättre sömn varit att somna i egen säng. Jag har suttit bredvid och hållit handen, men idén har varit att barnet somnar med huvudet mot sin egen kudde/ madrass. Tycker de har somnat om bättre på egen hand då och successivt har de vaknat allt färre gånger på natten. Att sluta med nattamningen har också varit nödvändigt för att mina barn ska sova bra på natten. De två sakerna har jag infört vid 12 månader ungefär, när jag liksom inte stod ut med att vakna varje timme nattetid längre.


    Hon somnar i sin egen säng, efter bokläsning och mys i fåtöljen i rummet. Jag sitter på en stol bredvid och väntar tills hon somnat. Ammar inte. Hon har inte ätit på natten sen hon blev 4 månader, har provat att erbjuda men hon vill inte ha så det verkar inte vara hunger. Brukar ha i rapsolja i kvällsgröten så att hon ska vara ordentligt mätt (en läkare som rekommendera det). Jag önskar så att vi kunde få uppleva iaf någon natt då och då med lite färre uppvak. Har som övriga skrivit stor respekt för de som är ensamstående, tycker det är tufft trots att vi är två.
  • Äldre 5 Jul 21:27
    #11

    Skulle det kunna vara något fysiskt, typ "tyst reflux" eller liknande, som gör att hon vaknar? Vet inget om det förutom att jag har hört att det kan vara en förklaring om bebisar vaknar ofta. Matöverkäbslighet av nåt slag, som gör att det kliar? Har ni fått nån hjälp av BVC? (förutom att "det är normalt" osv...)

  • Äldre 5 Jul 21:34
    #12
    Lisasmor skrev 2017-07-05 21:27:47 följande:

    Skulle det kunna vara något fysiskt, typ "tyst reflux" eller liknande, som gör att hon vaknar? Vet inget om det förutom att jag har hört att det kan vara en förklaring om bebisar vaknar ofta. Matöverkäbslighet av nåt slag, som gör att det kliar? Har ni fått nån hjälp av BVC? (förutom att "det är normalt" osv...)


    Jag vet inte, vi har pratat med bvc och de tycker vi ska hålla ut ett tag till och annars få träffa deras psykolog för att se om vi kan få stöd och tips. Hon verkar frisk i övrigt, dock kräks hon en del, ska fråga bvc om tyst reflux. Vi har varit några gånger på barnmottagning för att hon hade stora problem med förstoppning hennes första halvår, nu får hon Movicol jr mot det men hon har fortfarande känslig mage.
  • Anonym (C)
    Äldre 5 Jul 21:42
    #13
    Anonym (Även jag...) skrev 2017-07-05 20:36:20 följande:

    Vilken ålder började ni med detta och hur mycket får han?


    Vi började när han precis fyllt 1 år och jag tror han fick 5ml i kvällsvällingen sedan ökade vi lite när han blev äldre. Nu är han 8år och vi har fortsatt (kan ju inte skada tänker vi) men nu tar han kapsel istället.
  • Äldre 5 Jul 21:44
    #14
    Krimag skrev 2017-07-05 21:34:19 följande:
    Jag vet inte, vi har pratat med bvc och de tycker vi ska hålla ut ett tag till och annars få träffa deras psykolog för att se om vi kan få stöd och tips. Hon verkar frisk i övrigt, dock kräks hon en del, ska fråga bvc om tyst reflux. Vi har varit några gånger på barnmottagning för att hon hade stora problem med förstoppning hennes första halvår, nu får hon Movicol jr mot det men hon har fortfarande känslig mage.
    Googlar man på reflux så blir många små barn hjälpta av mjölkproteinfri kost. Kanske byta ut i alla fall kvällsvällingen mot ett mjölkfritt alternativ och se om det får nån effekt? Prata med BVC-psykologen kanske kan vara nåt, men tycker även att ni ska insistera på att man tittar över det fysiska, särskilt om dottern har problem med kräkningar. Det kan ju vara en indikation på svag magmun. Önskar er lycka till!
Svar på tråden 11 månader dålig sömn, kommer det vända?