• 50år

    Hopplös

    Hej på Er,
    ja, jag är en hopplös pappa som söker hjälp av dem som har varit med om samma, fortfarande i samma situation som mig eller dem som är mer kloka än mig.  Jag ska erkänna vad än jag gör, det blir bara fel, och är trött på att göra fel .. så jag vet inte vad skall göra för att det blir rätt! jag är tacksam för tips, råd eller saklig åsikt.  

    To make the long story short, Det handlar om min relationen till mina barn. för det första, jag är inte speciellt duktig på skapa o hålla relationen, även min relation till mina barn som är nu 17 år son, 13 år dotter har varit alltid mindre bra före skilsmässan och det bliv inte bättre heller efter, snarare tvärtom!
    eftersom jag en person som inte tror på varannan vecka föräldraskap. Jag förstår det fungerar för många eller för alla andra, men för mig har det varit svårt att se något bra i det. I vilket fall, jag bor på ett annat stad än mamman, så det skulle inte fungerar heller om jag har inte flyttat till samma stad för 5 år sen o det var självklart svårt för mig att göra det ensam, jobb, boende  , m.m .. (jag är inte svenskt, om ni har inte märkt det redan).

    Under senast 5 år jag o barnen har träffat en allt. två helger i månaden, sportlov veckan, jul tillsammans, och en eller två veckor på sommarn. telefon samtal inte regelbunden, skype då o då.
    Som sagt, problemet är jag kan inte ens prata med mina barn om olika intressanta saker, jag vet inte hur hålla en bra dialog, normalt samtal, så blir inte dötråkigt att prata. Hämna i frågor om skolan o läxa , ni vet själva som har barn hur mycket tråkigt den ämna är! Dem hör av sig om dem behöver något, annars det blir jag som ringer och jag ringa inte heller ofta.
    då är jag en typiskt pappa! Den rollen har blivit min o min plats bra komma i bilden om mamman behöver hjälp med att skälla på dem om dem gör något som passar inte mamma.
     
    värja gång har jag barnen hos mig, hade jag tänkt att göra något roligt, något aktivitet med dem, så det blir roligt o vara hos mig. Alltid har kommit på något som dem tycker är roligt, så det blir inte tråkigt när dem kommer o hälsa på mig. Under sommar lovet har samma sak att åka utomlands på semester.
    Nu, jag hoppas på att ni ska förstår vad jag menar när jag säga, jag känner att jag alltid har köpte mina barn besök till mig o det känns onaturlig. Jag o mina barn har inte det gemensamma intresse!! Och jag alltid valde att göra det som dem tycker och det som dem vill göra.
     Distans mellan mig o barnen bara växer o växer och jag ser inte ett sätt om det kommer att blir heller bättre med tiden. Jag känner som vi (mamman o jag) tvingar barnen att komma till mig med planering av deras besök till mig o jag sluta med det!
    Dem kommer inte för hälsa på mig för att dem vill, och inte heller mot deras vilja, utan det är inget som dem själva vill!! 

    Just nu, jag vill inte att det skall fortsätta på det sättet för att det känns inte bra för dem o inte bra för mig heller!! men jag är räd att flora mina barn ännu mer!!!!!!!

  • Svar på tråden Hopplös
  • Lsbrofbsm

    Varför måste det vara roligt?

    Det är väl inte kul hos mamma hela tiden?

    Du ska vara förälder,inte lekfarbror.

    Det de behöver mest av dig är din tid. Prata med dem om de vill, plugga med dem, lyssna på dem, lär dem laga mat/städa/laga bilen/köra/hushålla med pengar . Då år du en riktig pappa

  • Ed210

    Är det inte så att det man vill ha från föräldrarna är stöd och känslan av att där finns en pålitlig person, som lyssnar, och som ställer upp om det blir problem, förutsättningslöst. Det behöver inte vara roligt hela tiden (eller ens mesta delen av tiden). Kanske behöver du börja om, och börja då med att höra av dig ofta, ett sms då och då, och lyssna på vad de har att säga, vad har de för problem och funderingar, visa dem hur de ska göra med sin ekonomi så som någon skrev i förra inlägget. Gör något med vart och ett av barnen så att det får egentid med dig, bara det barnet och du.

  • Ed210

    Ja, och barnen (vart och ett av dem, var för sig) ska ju kunna känna att om de ringer till dig mitt i natten och säger att de är i Västerås och inte vet vad de ska ta sig till, då ska de veta att du antagligen kommer att säga /utan kritik/ att du självklart reser till Västerås och hämtar upp dem, och att de gärna får bo hos dig så länge de vill och behöver. Det är den känslan man vill ha av sina föräldrar, den tryggheten, att om allting går fel så finns föräldern där för dig. Sedan kanske man aldrig behöver utnyttja det. 

  • 50år
    Lsbrofbsm skrev 2017-07-07 12:21:46 följande:

    Varför måste det vara roligt?

    Det är väl inte kul hos mamma hela tiden?

    Du ska vara förälder,inte lekfarbror.

    Det de behöver mest av dig är din tid. Prata med dem om de vill, plugga med dem, lyssna på dem, lär dem laga mat/städa/laga bilen/köra/hushålla med pengar . Då år du en riktig pappa


    Först, tack för ditt svar!
    Du har rätt, det har varit min bild att barnen måste ha kul när dem är hos mig, och dem ska inte känna det är inget att göra när vi är hos pappa! 
    det är inte med dem liva normalt liv, det handlar om helg när dem hos mig på besök!! 
    Jag förstår det handlar om kvalitén o inte kvantitet av aktiviteten!
  • 50år
    Ed210 skrev 2017-07-07 21:22:28 följande:

    Ja, och barnen (vart och ett av dem, var för sig) ska ju kunna känna att om de ringer till dig mitt i natten och säger att de är i Västerås och inte vet vad de ska ta sig till, då ska de veta att du antagligen kommer att säga /utan kritik/ att du självklart reser till Västerås och hämtar upp dem, och att de gärna får bo hos dig så länge de vill och behöver. Det är den känslan man vill ha av sina föräldrar, den tryggheten, att om allting går fel så finns föräldern där för dig. Sedan kanske man aldrig behöver utnyttja det. 


    ja, det är det som det handlar om i antagligen när dem är lite äldre o hamna i dem situationen, då är man självklart är där för dem ..   
Svar på tråden Hopplös