• mersi89

    OROLIG!!

    Hej! vi har tre små barn. 

    Våra pojkar är 1.5 år gamla sen dom föddes har ja vart tydlig hos BVC att ja inte vill ha sprutor(dom på senare tid) jag förespråkar inte dom och så är det bara.
    Hursom, bvc vi hade i vårt gamla område (slumområde) var riktigt dåligt, dom bytte sköterskor hela tiden och fick aldrig något gehör för något av mina funderingar, kände aldrig någon form av stöd eller dylikt från deras sida.. 
    Vi flyttade i december till ett jätte bra område och jag bytte bvc.

    Fick två tider nu udner våren varav båda var för vaccination, nu va de lite oturligt att ena gången var min ena tvilling jätte sjuk så vi va på akuten o andra gången var jag sjuk och låg inlagd. Båda ggr har jag inte bokat av och de har ja bett om ursäkt för men jag har verkligen häcken full med tre små make som jobbar natt och de mesta på mina axlar...

    Jaha då gör dom en orosanmälan?
    Jag får en tid från SOS ena tiden var vi magsjuka (otur återigen) andra tiden sa jag i förväg om att vi e borta i sommarstugan(110km bort) ... Då får ja ett brev idag att dom ska inleda utredning...?

    Jag tror inte det är någon fara så, att dom ska ta våra barn(gud förbjude) men jag måste bara få prata av mig !!!

    Anteckningarna från gamla bvc om att ja inte vill ha vaccinationer borde väl följt med?
    Dom borde ju förstått allt jag i efterhand talat om ( intyg finns för varje läkarbesök osv osv)

    någon som vart med om samma? jag e jätte rädd men samtidigt arg och tänker ta med mig tvillingarna kanske så dom får se att mina barn e mitt prio 1 och jag gör allt för dom. 

    Vi flytta till det här området för deras skull så deras uppväxt skulle bli bättre, bättre område, grannar, barn osv osv. Vi vill ge dom en tryggare o bättre framtid. 

    Jag behöver egentligen inte försvara mig själv, men mina barn är mitt allt.. 
    Vad ska ja säga ? vad ska ja göra? 

  • Svar på tråden OROLIG!!
  • FruNyfiken

    Hos oss är det helt ok att avboka och ändra tider pga resa utan problem. Jag tror att de gjort en orosanmälan både för att ni avbokat många gånger och för att ni inte vill vaccinera.

  • Rutankajutan

    Om ni var på akuten borde ju det stå med i en journal, samma sak om du låg inlagd vid det andra tillfället.

    Du får väl helt enkelt visa soc journalanteckningar!

    Sen skulle jag aldrig åka iväg någonstans om det var så att det handlade om något så viktig som möte med soc!

  • Carambolan

    Ni kanske borde vaccinera er så att ni slipper bli sjuka så ofta...?

    Skämt åsido: bvc är frivilligt så det kan de inte säga något om. De måste däremot såklart kolla läget, så att ni inte uteblir för att barnen är slagna gula och blå eller att ditt liv är så kaotiskt i vanliga fall att ni inte kan passa tider och kanske också har det rörigt på andra sätt eller lever i misär och sanitär olägenhet. Ett kort möte med dem så är saken ur världen sen.

  • Miriami

    Usch vad hemskt. Anmälar samhälle vi lever i. Tråkigt. Bvc och vaccination har vi valt bort. Tack o lov!

    Mitt råd är att säga bara sanningen till socialen. De kan ändå inte göra något. De kommer väl se att era barn mår bra när de besöker er.

  • Beopww

    Jag tycker inte att du ska vara orolig, men jag misstänker att din pojkvän inte är pappan.

    Du var ju otrogen kanske då i september 2016?

  • mersi89
    Beopww skrev 2017-07-07 22:39:22 följande:

    Jag tycker inte att du ska vara orolig, men jag misstänker att din pojkvän inte är pappan.

    Du var ju otrogen kanske då i september 2016?


    Min make är pappa till våra barn. Jag har inte vart otrogen och vi varken röker dricker eller gör något konstigt. Vi lever i radhus tillsamans och lever i lugn o ro. Verkligen ingen fara för våra barn. Käns sjukt tråkigt då ja vet folk som är i större behob utav detta borde utredas o inte slösa resurser på oss
  • mersi89
    Rutankajutan skrev 2017-07-07 22:34:45 följande:

    Om ni var på akuten borde ju det stå med i en journal, samma sak om du låg inlagd vid det andra tillfället.

    Du får väl helt enkelt visa soc journalanteckningar!

    Sen skulle jag aldrig åka iväg någonstans om det var så att det handlade om något så viktig som möte med soc!


    Ja de finns i journalerna. Som tur är!!!
  • mersi89
    Miriami skrev 2017-07-07 22:36:17 följande:

    Usch vad hemskt. Anmälar samhälle vi lever i. Tråkigt. Bvc och vaccination har vi valt bort. Tack o lov!

    Mitt råd är att säga bara sanningen till socialen. De kan ändå inte göra något. De kommer väl se att era barn mår bra när de besöker er.


    Ja håller med. De som en tävling vem som lyckas sätta dit någon mest.
  • Miriami
    mersi89 skrev 2017-07-08 09:28:05 följande:

    Ja håller med. De som en tävling vem som lyckas sätta dit någon mest.


    Precis!

    Det är bäst att vara försiktig med orden mer sparsam när man är ute hos läkaren eller bvc eller kyrkansbarntimmar osv. De har en plikt hetet det att anmäla om de hör eller ser något misstänkt. Jag blev drabbad en gång över en helt oskyldig sak blev anmäld. Chockad blev man...
  • Elin0789

    Nu är det ju så att får soc en oroaanmälan så måste de undersöka den, det blir automatiskt en "utredning" på en gång och utredning bör hålla igång under ett halvår. Det låter allvarligare än det behöver vara, var bara ärlig och er själva. Soc uppfattar ganska snabbt om de behöver ta anmälan på allvar eller inte, så jag tror inte du har något att oroa dig över om det är som du beskriver.

  • assistent 13

    Bvc är för de 1a frivilligt. Och även vaccin. Jag vaccinerar heller inte mina barn har även missat tider som du och aldrig fått problem för dr med anm. De kommer säkerligen lägga ner det.

  • Jolz
    Miriami skrev 2017-07-07 22:36:17 följande:

    Usch vad hemskt. Anmälar samhälle vi lever i. Tråkigt. Bvc och vaccination har vi valt bort. Tack o lov!

    Mitt råd är att säga bara sanningen till socialen. De kan ändå inte göra något. De kommer väl se att era barn mår bra när de besöker er.


    Tycker du att det är bättre om barn riskerar att fara illa? Att obehaget att bli anmäld på nåt sätt går över barns behov av skydd?

    Synd att du valt bort både BVC och vaccination eftersom båda dessa har som uppgift att hålla dina barn friska och trygga. Hoppas att dina barn inte drabbad av någon svår och farlig sjukdom som mässlingen.
Svar på tråden OROLIG!!