• Jeahla

    Hunduppfödare verkar vara mentala..

    Jag omplacerade min hund häromdagen.

    Det var ett hjärtslitande beslut och jag hade verkligen inget annat val hur jag än vred och vände på min situation.

    Iaf jag annonserade ut henne, jag fick många svar och jag valde just det hemmet som jag tyckte passade henne bäst där hon skulle bli lycklig.

    På kvällen efter fick jag ett jätteargt meddelande från hunduppfödaren som jag hade köpt min hund av och var jätteupprörd över att jag inte sagt att jag tänkte sälja henne. Ok visst jag kunde kanske ha sagt det till henne, men hon var väldigt otrevlig och oförskämd i sitt meddelande vilket inte känns helt.. friskt för att vara ärlig. Vi har inte haft speciellt mycket kontakt sen jag köpte hunden, jag har ställt ngn liten fråga någon gång, och då har hon ju varit trevlig och så och jag har tyckt bra om henne, så detta kändes väldigt konstigt. Men det konstigaste var ändå att det var någon annan som sett annonsen (vet inte vem) och sagt till henne att hunden var ute på försäljning. Hur angår det någon utomstående att min hund ska säljas?? och att uppmärksamma det och berätta det vidare känns helt sinnesjukt.

    Alltså är alla i hunduppfödare världen så konstiga? Detta var det underligaste jag varit med om..

  • Svar på tråden Hunduppfödare verkar vara mentala..
  • FruNyfiken

    Som hunduppfödare kan jag säga att jag också hade blivit upprörd! Vi informerar alla valpköpare om att vi först vill bli informerad om ev omplacering eller försäljning. Det är inga leksaker vi säljer, det är en levande varelse och vi vill veta var de bor, var de hamnar och att de har ett bra hem. Vill någon sälja/omplacera sin hund vill vi gärna medverka och se att den får ett bra seriöst hem! Du verkar ha en bra och seriös uppfödare, det borde du vara glad för och se till att nyttja!

  • Aniiee

    Bra med en uppfödare som bryr sig om var deras djur har det och tar vägen.

    Hur länge har du haft hunden?


    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Jeahla
    FruNyfiken skrev 2017-07-07 22:37:20 följande:

    Som hunduppfödare kan jag säga att jag också hade blivit upprörd! Vi informerar alla valpköpare om att vi först vill bli informerad om ev omplacering eller försäljning. Det är inga leksaker vi säljer, det är en levande varelse och vi vill veta var de bor, var de hamnar och att de har ett bra hem. Vill någon sälja/omplacera sin hund vill vi gärna medverka och se att den får ett bra seriöst hem! Du verkar ha en bra och seriös uppfödare, det borde du vara glad för och se till att nyttja!


    För det första var detta inget jag blivit informerad om och Ja hon är seriös och jag har haft stort förtroende för henne, det har känts skönt. Men tycker du det är ok stt bli otrevlig för det?

    Vi föder upp katter och jag tycker det är jättekul att få bilder på katterna som vi sålt och få veta hur det går för dem. Men jag skulle aldrig drömma om att börja ställa en massa konstiga krav på köparna som att de Måste berätta om de ska omplacera tex, jag förutsätter att köparna är måna om sina djur och vill deras bästa.

    Dessutom hon har ju inte sett hunden på flera år medans jag känner henne utan och innan, jag är väl bäst lämpad att hitta nytt hem?
  • FruNyfiken

    Men om du tycker att uppfödaren är seriös, varför kontaktar du inte henne/honom först? Och nej, det är inte säkert att du hittar ett seriöst hem bäst! En uppfödare har oftast kontakter eller känner till ev nya familjer.

  • Aniiee
    Jeahla skrev 2017-07-07 23:12:51 följande:
    Vi föder upp katter och jag tycker det är jättekul att få bilder på katterna som vi sålt och få veta hur det går för dem. Men jag skulle aldrig drömma om att börja ställa en massa konstiga krav på köparna som att de Måste berätta om de ska omplacera tex, jag förutsätter att köparna är måna om sina djur och vill deras bästa.
    det är kanske just därför katter ses som "skräpdjur", för att kattuppfödare inte engagerar sig mer efter de fått pengarna i handen. Säger inte att just du är sån, men jag vet att väldigt många katt"uppfödare" är sånna....
    Litter your world with your gems of thoughts and deeds
  • Jeahla
    FruNyfiken skrev 2017-07-07 23:26:56 följande:

    Men om du tycker att uppfödaren är seriös, varför kontaktar du inte henne/honom först? Och nej, det är inte säkert att du hittar ett seriöst hem bäst! En uppfödare har oftast kontakter eller känner till ev nya familjer.


    För att det är Min hund och därmed Mitt ansvar.

    Så en person som inte känner hunden och dess behov är bättre på att hitta ett nytt hem än den som känner hunden och dess behov. Var är logiken i det? Det är ju bara att annonsera och av de svar man får så väljer man det hem som passar ens hund bäst, eller vad är det för fel på det? brukar inte uppfödare själva annonsera ut sina valpar?
  • Jeahla
    Aniiee skrev 2017-07-07 23:37:54 följande:

    det är kanske just därför katter ses som "skräpdjur", för att kattuppfödare inte engagerar sig mer efter de fått pengarna i handen. Säger inte att just du är sån, men jag vet att väldigt många katt"uppfödare" är sånna....


    Visste inte att raskatter anses som skräpdjur.
  • EmberEyes

    Inte OK att vara otrevlig och snorkig.

    Dock är det standard bland seriösa uppfödare att vara vilja informerade och involverade vid omplacering. En seriös uppfödare har oftast ett mycket större nätverk än en 'lekman', kan hitta bättre kandidater än vad som finns via blocket och bekantskapskretsen, och kan i vissa fall köpa tillbaka djuret. Detta gäller också på katt-sidan.

    Ingen seriös uppfödare (oavsett art) skulle släppa iväg 'sina' ungar utan att be om att få vara delaktiga vid ev. omplacering, hälsoproblem eller beteendestörning. Och ingen seriös spekulant skulle välja en uppfödare som inte har de önskemålen.

  • Dexter dot com

    Självklart har hon ingen rätt att vara otrevlig men normalt sett informerar man uppfödaren om en omplacering vilket jag ser som självklart oavsett om jag omplacerar själv eller ber uppfödaren om hjälp.I dom flesta köpeavtal står det även att uppfödaren ska kontaktas och erbjudas att köpa tillbaka hunden om den ska omplaceras.
    Var glad att det finns seriösa uppfödare som tar sitt ansvar till fullo istället för att se det negativt.

  • Deceree1

    Man frågar alltid uppfödaren först om dom vill köpa tillbaka hunden eller om dom vill försöka omplacera den.

    Det finns tom i kontraktet ibland vid hundköpet. Det är inte konstigt alls.

Svar på tråden Hunduppfödare verkar vara mentala..