• Rumpkulla

    Hur motiverar och belönar ni era aktiva mindre hundar av sällskapstyp?

    Jag har fått hem en tillfällig placering.

    Blandras Tibetansk spaniel/Pekingese, okastrerad hane i sina bästa år.

    Helt annorlunda mot de brukshundar jag tidigare ägt och aktiverat.

    Den här killen lider av passitivitetssyndromet. Dvs har varit lite i skymundan och fastnat i en tillvaro där han bara väntar på att få komma ut på en kisspromenad runt kvarteret.

    Har lagt sig till med en del ovanor som jag vet är lätta att träna bort men då krävs en fin relation. Så länge han är helt ointresserad av att göra saker tillsammans blir det svårt men vi kommer dit, det vet jag.

    Men av ren nyfikenhet. Vad motiverar era aktiva sällskapshundar? Vad är det absolut roligaste de vet? Vad får det att skrika YES av hela deras uppenbarelse?

    Jag tror att jag hittat hans trigger, men vad är er erfarenhet?

  • Svar på tråden Hur motiverar och belönar ni era aktiva mindre hundar av sällskapstyp?
  • Dexter dot com

    Den jag har nu är totalt ointresserad av att jobba/aktiveras och trots kurser och att jag sökt hjälp att hitta något som skulle kunna få igång henne har vi gått bet så vi går långpromenader i nya miljöer och softar mest.

    Tidigare hundar av sällskapsraser har varit helt tokiga i att spåra och lättmotiverade med belöningar i form av gotte och kamplekar. Är hunden inte van att samarbeta, leka och jobba med huvudet kan det ju ta lite tid innan "poletten ramlar ner" så ge inte upp!

  • Vixen90

    Spåra/söka (har bara gjort detta hemma, men skulle vilja testa att gå kurs för hon skulle nog älska det). Hon blir jätteexalterad när man gömmer torrfoder att leta upp. Svansen går som sjutton.

    Att bli jagad.... helst med pinne/boll i munnen. Hon apporterar inte, utan vill bara att man ska jagas haha. Det är sällan matte orkar det. Men det är typ den ensa lek hon vill leka med andra hundar.

    Hon leker lite drakgamp också, men inte så gärna som förr.

    Rallylydnan hade nog passat henne också för hon vill gärna samarbeta och är bra på att söka/hålla kontakt.

    Men att söka efter mat är absolut lättast att aktivera henne med.

  • Vixen90
    Vixen90 skrev 2017-07-08 13:36:00 följande:

    Spåra/söka (har bara gjort detta hemma, men skulle vilja testa att gå kurs för hon skulle nog älska det). Hon blir jätteexalterad när man gömmer torrfoder att leta upp. Svansen går som sjutton.

    Att bli jagad.... helst med pinne/boll i munnen. Hon apporterar inte, utan vill bara att man ska jagas haha. Det är sällan matte orkar det. Men det är typ den ensa lek hon vill leka med andra hundar.

    Hon leker lite drakgamp också, men inte så gärna som förr.

    Rallylydnan hade nog passat henne också för hon vill gärna samarbeta och är bra på att söka/hålla kontakt.

    Men att söka efter mat är absolut lättast att aktivera henne med.


    Fast min tik kanske inte räknas in, såg jag. Hon är vallhundsras. Det är väl bruks. Även om få just vallar med rasen nu längre. För oss är hon ju bara till sällskap Och hon är bara 10kg stor.
  • scanmia

    Jag kan vara rätt kallsinnig i början och använda mig av i princip vad som helst som hunden vill ha för att motivera samarbete. Vill du komma in i värmen? Ögonkontakt, tack! Vill du gå och lägga dig? Sitt! Vill du att jag ska bära dig över vattenpölen? Target på pekfingret! Vända om och gå hem? osv, etc.
    Nästan vad som för att bryta passiviteten och få hunden att se mig som en resurs som är värd att samarbeta med. Då är det mycket lättare att få till roliga lekar och positiva samspel som ju sen kan ta över. Mat och godis är effektivt, men inte om den bara levereras. Hunden måste aktiveras och kontaktövningar i mängder ger resultat. Och så får man ju sätta på charmen själv. Spexa lite. Fjanta sig lite. Bjuda in till lek. Testa lite olika leksaker för att hitta något som faktiskt talar till just den hunden.
    I ärlighetens namn är jag inte så bra på att få igång slöa hundar - jag har mycket mer erfarenhet av att lugna ner hypervarianten. Är det en tjockis så har en striktare diet ofta sidoeffekten att de är mer motiverade av mat.

  • micromat

    Man får hitta det dom tycker är kul.. Var hundvakt åt en liten plutt som var fenomenal med nosen så han fick spåra och leta godis.. Leksaker var också skitkul..

    Var hundvakt åt en "kamphundstyp" det var värre.. Hon fattade inte grejen med spår, sök, leta osv.. Leka med leksaker gick inte.. Det enda hon gjorde var att gå och lägga sig för att tugga sönder.. Alltså hon hade blivit behandlat dåligt så jag tror att hon aödrig fått lära sig liksom..

    Nu har jag boxer och det som funkar för henne är kamp, leka, busa.. Godis är en skitbelöning..

  • Rumpkulla

    Jag har hittat en sak som han tycker är jättekul. Våra kaniner. Kaninerna är hundvana och tycker att det är roligt när han hälsar på. Han är inte intresserad av att jaga dem, men vill mer än allt annat nosa och tvätta dem. Så vi har gjort några kontaktövningar vid kaninerna med belöningen att han får hälsa på dem. Då gör han allt man ber om och fattar galoppen riktigt snabbt. Det är en glad hund med ordentligt tempo då. Accepterar tom leverpastej som belöning när vi har tränat i närheten av hagen. Men det allra bästa är tydligen att få närkontakt med en kanin.

    Så igår kväll lade jag in ett kampskinn i kaninburen. Tog ut det i morse på promenaden och försökte belöna med lek och kamp varje gång han sökte kontakt. Nu var han jätteintresserad! Nästan så att han helt glömde bort att uträtta sina behov.

    Så kaninerna verkar vara det enda som han tycker så där extra bra om, för tillfället. Planen är att utnyttja det som motivation och få honom att inse att det faktiskt är kul att jobba tillsammans. En del har ju kissfläckar som extern belöning. Vi har visst kaniner

Svar på tråden Hur motiverar och belönar ni era aktiva mindre hundar av sällskapstyp?