• Hahaha99

    Barnvakt.

    Då jag har blivit väldigt kluven, så måste ja få fråga er.

    Om 2 veckor var de tänkt att min mamma skulle passa våra 4 barn, 9 år, 6 år, 1.5 år och 6 månader, fredag-söndag.. jag och sambon har inte haft "egen tid" tillsammans dom senaste åren då vi fick dom sista så tätt. Han jobar på annan ort och kommer hem på helgerna. Men nu kände vi att vi skulle behöva en "paus" från föräldralivet en liten stund och bara hitta på nått han och jag, tex gå ut och äta, få sova en stund längre på morgonen och bara rå om varann. Vi var så peppade på de och de kändes så roligt att de skulle bli av :)

    Men, så kommer en annan närstående och påpekar att det är dumt, för hon hade nämligen inte de behovrt när hennes barn va små och va lite spydig och sådär att vi skulle lämna bort barnen.

    Barnen kommer vara hEmma med min mamma, dom kommer inte sova hos henne liksom.

    Hur skulle ni gjort/tänkt ang de? Är det dumt kanske att vi tar en tur på egen hand?

  • Svar på tråden Barnvakt.
  • Mormor2B

    Gå ut njut av varandra!! Strunta i vad andra behövt eller inte. Dom är ju hemma med mormor, ser inga problem alls! Ha en kanon tid tillsammans!

  • Linnis92

    Gör som ni bestämt. Alla har inte samma behov av egentid. Känner ni att ni för en gångs skull vill vara själva i 2 dygn så gör det.

  • Hahaha99
    Mormor2B skrev 2017-07-09 08:34:35 följande:

    Gå ut njut av varandra!! Strunta i vad andra behövt eller inte. Dom är ju hemma med mormor, ser inga problem alls! Ha en kanon tid tillsammans!


    Men tack!

    Vi va så peppade och ta en date-helg då de va ca 2 år sen vi gjorde nått ensam sist. Vi har liksom inte ens gått ut och ätit på hemmaplan sen dess. Alltid varit med barnen liksom. Och dom är trygga med mormor och var en bra relation till henne.
  • Hahaha99
    Linnis92 skrev 2017-07-09 08:36:20 följande:

    Gör som ni bestämt. Alla har inte samma behov av egentid. Känner ni att ni för en gångs skull vill vara själva i 2 dygn så gör det.


    Tack! Men den här närstående tycker väl att minstingen är så liten, tror ja. Fick aldrig nå riktigt svar på varför denne tycker de är dumt.
  • Snuttis2

    Självklart ska ni åka iväg o ta hand om varandra och relationen ! Lyckliga föräldrar får lyckliga barn : )

    Att barnen också kommer vara på hemmaplan och med nära anhöriga visar ju att ni samtidigt tänkt till och tar hänsyn till deras behov av trygghet.

  • Illiebillie

    Jag hade inte kunnat lämna mina när de var så små, men om era är trygga med mormor och dessutom har sina syskon där så går det ju! Det är nog ni som föräldrar som bäst avgör det. Vi gjorde ofta så att vi inte åkte långt, så att det var lätt gjort att komma hem igen om det skulle behövas.

    Ha en skön helg!

  • Hahaha99
    Snuttis2 skrev 2017-07-09 08:41:56 följande:

    Självklart ska ni åka iväg o ta hand om varandra och relationen ! Lyckliga föräldrar får lyckliga barn : )

    Att barnen också kommer vara på hemmaplan och med nära anhöriga visar ju att ni samtidigt tänkt till och tar hänsyn till deras behov av trygghet.


    Tack!

    Ja de hade väl känns ännu sämre om barnen skulle sova borta. Men nu kommer dom ju faktiskt bara på hemmaplan, med sina grejer, sina sängar och allt.
  • Linnis92
    Hahaha99 skrev 2017-07-09 08:39:10 följande:

    Tack! Men den här närstående tycker väl att minstingen är så liten, tror ja. Fick aldrig nå riktigt svar på varför denne tycker de är dumt.


    Ja antagligen. Men det är ju upp till var och en. Jag själv hade inte kunnat lämna min dotter när hon var sex månader men de berodde mer på att hon skrek så fort hon såg en "främmande" människa, även om det bara var mormor.

    Så åk iväg, njut och samla energi så ni kan komma hem igen som bra och utvilade föräldrar.
  • Snuttis2

    Mkt handlar ju om vilka barn man har och hur deras behov av trygghet ser ut! Finns ju barn som är svåra att lämna bort trots att de kommit upp i förskole-skolålder!

    Ni känner ju barnen bäst o vet vad som är rimligt för just era!

    Ni kan ju Planera för någon mysig FACE time rutin för varje dag då de kan berätta vad de gjort med mormor?

  • viseversa

    Åk iväg ni. Dock hade jag inte lämnar 4 barn med en person så länge. Speciellt inte då dom är så små. Det är tungt och kanske bryter din mamma ihop. Hon känner inte barnen som ni gör och två dygn ensam med 4 barn är slitsamt. Får hon något som tack för att hon gör detta för er? Finns det ingen annan som kan ställa upp också så hon slipper dra hela lasset ensam.

  • Hahaha99
    Snuttis2 skrev 2017-07-09 09:06:48 följande:

    Mkt handlar ju om vilka barn man har och hur deras behov av trygghet ser ut! Finns ju barn som är svåra att lämna bort trots att de kommit upp i förskole-skolålder!

    Ni känner ju barnen bäst o vet vad som är rimligt för just era!

    Ni kan ju Planera för någon mysig FACE time rutin för varje dag då de kan berätta vad de gjort med mormor?


    Abslut, så är de ju. Hade ju inte åkt iväg om vi kände att dom är otrygga på något vis hemma med mormor liksom, eller att de skulle bli en jobbig situation för dom.

    Tack för tipset, de ska vi göra :)
  • Glinda från Oz
    viseversa skrev 2017-07-09 09:18:28 följande:

    Åk iväg ni. Dock hade jag inte lämnar 4 barn med en person så länge. Speciellt inte då dom är så små. Det är tungt och kanske bryter din mamma ihop. Hon känner inte barnen som ni gör och två dygn ensam med 4 barn är slitsamt. Får hon något som tack för att hon gör detta för er? Finns det ingen annan som kan ställa upp också så hon slipper dra hela lasset ensam.


    Tror du ts mamma bröt ihop jämt och ständigt då ts och hennes eventuella syskon var små? Om inte varför skulle hon göra det nu?
  • viseversa
    Glinda från Oz skrev 2017-07-09 09:26:13 följande:
    Tror du ts mamma bröt ihop jämt och ständigt då ts och hennes eventuella syskon var små? Om inte varför skulle hon göra det nu?
    Ts kanske inte hade 3 syskon i nära ålder. Sen blir man äldre. Min sambos mamma har själv 4 barn men skulle aldrig orkat våra då 4 barn själv en helg. Min mamma träffar mina barn MASSOR. Flera gånger i veckan och hon känner dom utan och innan men hon skulle inte klara av alla 5 ensam en hel helg. Hon kan på sin höjd ta 2(dom äldsta) det var bara ren tur att barn nr 5 ville ut 00.00 på natten och mamma då hade kommit till oss 2h tidigare och vi hade hunnit lägga barnen och dom alla sov. Hon hade inte klarat av 4 barn själv med middag läggning och allt annat runt omkring. Jag skulle inte känna mig trygg med det. Men jag känner ju inte ts mamma såklart. Men jag vet vilket slit det är
    med 4 barn tätt. Jag har själv haft det. Och har nu dessutom 5 barn. Ska vi ha "egentid" en helg måste vi ha minst 2 barnvakter.
  • Meriall

    Om mormor orkar låter det jättebra. Den äldsta kan ju hjälpa med de yngsta och med alla syskonen och hemmamiljön är de nog trygga :)

  • EmberEyes

    Men det är väl en sak mellan er föräldrar och mormor? Tycker ni att det är OK och tror att det kommer gå bra så är alla andra åsikter irrelevanta. Det är inte som om ni tänker låsa in ungarna nakna i en fuktig fängelsehåla liksom.

  • Frontline

    Vad din närstående tycker och tänker är ju bara skitsamma, kan och vill barnens mormor ta hand om barnen så gör det..
    Vi hade barnvakt av barnens farmor nu i helgen så jag och frugan åkte till en större stad med några kompisar och tog in på hotell och var ute och käka mat samt gick en krogrunda och hade det trevligt..
    Det var helt underbart att få komma iväg, vi har kanske barnvakt 2-3 nätter om året vi har 3 barn mellan 5-9 år...


    Simsalabim trosorna försvinn :)
Svar på tråden Barnvakt.