• Puppet­master
    Äldre 9 Jul 12:45
    12719 visningar
    45 svar
    45
    12719

    Boktipstråd

    Ninananinanananinanananana Skrattande

    Tänkte vi kan köra en tråd för boktips där vi rekommenderar eller avrekommenderar böcker/litteratur. 
    Personligen är jag allätare. Jag läser mycket varierande genrer och blandar även olika nationaliteter och kön. 
    Just för tillfället råkar jag läsa Buthler och Öhrlunds serie om herr Silverbielke. Den första boken heter "En nästan vanlig man" och den rekommenderar jag starkt till den som söker deckare/krim. 

    Vad läser ni? 

  • Svar på tråden Boktipstråd
  • Äldre 9 Jul 12:56
    #1
    +1

    Bra tråd! Jag läser inte deckare utan föredrar relationsromaner. Men jag kan rekommendera "Simma med de drunknade" av Lars Mytting, här finns både spänning, mystiska försvinnanden, girighet, historiska kopplingar och relationer. En originell roman som är väl värd att läsa.

  • Äldre 9 Jul 13:25
    #2
    +1

    När jag var osynlig av Martin Pistorius en sann berättelse som är gripande.

    Mannen som talade med elefanter av Lawrence Anthony och Graham Spence en varm och gripande bok om en mans kamp för naturen och djuren.

    Konsten att höra hjärtslag och Hjärtats innersta röst av Jan-Philipp Sendker, två underbara romaner.

    Kvinnan på tåget av Paula Hawkins en spännande thriller

  • Äldre 9 Jul 14:12
    #3
    +1

    Har just läst "sekten på Dimön" serien. Består av tre böcker. Handlar om en kvinna som blir indragen i en sekt och sedan kämpar för att komma ifrån. Väldigt bra, första och andra delen är bäst. Tredje och avslutande delen är sådär men läsvärd. Tror författaren hette mariette eller nått liknande.

  • Äldre 9 Jul 14:19
    #4
    Griseknoen35 skrev 2017-07-09 14:12:58 följande:
    Har just läst "sekten på Dimön" serien. Består av tre böcker. Handlar om en kvinna som blir indragen i en sekt och sedan kämpar för att komma ifrån. Väldigt bra, första och andra delen är bäst. Tredje och avslutande delen är sådär men läsvärd. Tror författaren hette mariette eller nått liknande.
    Ja, dom är bra. Mariette Lindstein har skrivit dom.
  • Puppet­master
    Äldre 9 Jul 15:14
    #5

    Kul med boktips. Faktiskt tror jag inte att jag har läst någon av de böckerna som ni rekommenderar. Trots att jag är en bokmal av rang alltså. 

    +1 Till griseknoen men mest för ditt underbara nickname. haha

    Jag vill rekommendera en gammal bok av författaren Dan Millman. Den heter "Den fredlige krigarens väg" och är helt fantastisk. 

  • Äldre 9 Jul 17:50
    #6
    +1

    Just nu plöjer jag Mörka Tornet- serien av Stephen King. Fantastiska böcker!!

  • Äldre 9 Jul 19:49
    #7

    Kul tråd, återkommer i morgon med tips.

  • Glinda från Oz
    Äldre 9 Jul 20:06
    #8
    +1

    En nästan vanlig man är fantastisk, tyvärr är resten av den serien riktigt dålig. Det blir för mycket och för osannolikt. Vill du ha böcker i samma stil rekommenderar jag serien om Sebastian Bergman, första boken heter Det fördolda och är skriven av Michael Hjorth och Hans Rosenfeldt.

    Till den som gillar fantasy/skräck rekommenderar jag Vampyrkrönikan av Anne Rice, första boken heter En vampyrs bekännelse. Serien är i 12 delar, 14 om man räknar med New tales of the vampires som är en spinoff.

  • Äldre 9 Jul 20:24
    #9
    +1

    "Tills floden tar oss " av Helena Thorfinn var otroligt intressant. Relationsroman, ambassadintriger och u- landsproblem. Den kittlade både hjärta och hjärna, och man fick sig en tankeställare om hur politik och bistånd fungerar.

    Jag gillar klassisk litteratur, så min enda invändning är att den är alltför enkelt och rakt berättad ( jag gillar avancerade berättartekniska volter) men innehållet är så bra att det är en läsvärd bok trots att den är lättläst

  • Anonym (Li)
    Äldre 9 Jul 20:31
    #10
    annabellelee skrev 2017-07-09 20:24:47 följande:

    "Tills floden tar oss " av Helena Thorfinn var otroligt intressant. Relationsroman, ambassadintriger och u- landsproblem. Den kittlade både hjärta och hjärna, och man fick sig en tankeställare om hur politik och bistånd fungerar.

    Jag gillar klassisk litteratur, så min enda invändning är att den är alltför enkelt och rakt berättad ( jag gillar avancerade berättartekniska volter) men innehållet är så bra att det är en läsvärd bok trots att den är lättläst


    Så bra! Tänkte precis skriva den, plus "den som går på tigerstigar" som är fortsättningen som jag just läst ut. Lika bra den. Har också nyligen läst "ditt liv och mitt" av Maj-gull Axelsson och " I varje ögonblick är vi fortfarande vid liv" (sorgligt och gripande men bra) av Tom Malmquist. Båda mycket bra.
Svar på tråden Boktipstråd