• Äldre 9 Jul 15:26
    9531 visningar
    21 svar
    21
    9531

    Kan jag verkligen inte få flytta med min dotter?

    Jag bor ensam med min dotter, hennes pappa bor i grannkommunen.

    Jag har träffat en underbar man och nu känns det rätt att flytta ihop med honom.

    Jag berättar detta för dotterns pappa och menar på att han måste skriva på papper gällande skola och adressändring. Han säger ok, men han vill att vi gör upp en plan om hämtning och lämning. Just nu står han för all körning, men jag erbjuder mig att vi delar på körningen lika nu.

    Nu sätter han sig på tvären, han tänker absolut inte skriva på några papper och jag förstår ingenting.

    Han säger bara att han kommer inte skriva på några papper förrän "allting är klart". Har ingen aning vad han menar.

    Han nämnde för ca 8 månader sen att han ville flytta till vår kommun och ha dottern varannan vecka. Jag så då till honom att vi kan diskutera detta när det blir aktuellt, alltså när han i så fall flyttat. Men han har inte nämt något om detta sen dess, så jag har antagit att han lagt det på hyllan.

    Min flicka är jätteglad över att vi ska flytta och ser framemot att gå i skolan i den nya byn där vi ska bo.

    Vill även tillägga att hon bor hos mig såklart och är varannan helg hos sin pappa.

    Jag har även jobb på gång här i den nya byn, min fästman kan tyvärr inte flytta på sig eftersom han har eget företag här. Vi försöker dessutom få barn.

    Kan pappan tvinga oss att bo kvar i den gamla kommunen? Eller jag måste ansöka om ensam vårdnad osv. Känner lite panik också eftersom skolorna börjar om strax en månad.

    Någon som kan ge mig tips, råd? Lite mer kött på benen.

    Kommer ringa kommunen/familjerätten imorgon.

  • Svar på tråden Kan jag verkligen inte få flytta med min dotter?
  • Äldre 9 Jul 15:43
    #1

    Det låter som om ni har kommunicerat alleles för lite om det här. Varför inte fråga vad han menar innan du ringer familjerätten? Hur tydlig har du varit med tidsplan och annat? Har du haft papper redo och bokat en tid med honom?


    Vid god typografi ska horungar inte förekomma.
  • Äldre 9 Jul 15:46
    #2

    Problemet är att han redan kontaktat advokat osv. Jag har frågat honom vad han menar men får liksom inget svar. Jag försöker kommunicera men han vill inte. Vi har aldrig haft en jättebra relation överhuvudtaget.

  • Äldre 9 Jul 15:49
    #3
    riboflavin skrev 2017-07-09 15:43:03 följande:

    Det låter som om ni har kommunicerat alleles för lite om det här. Varför inte fråga vad han menar innan du ringer familjerätten? Hur tydlig har du varit med tidsplan och annat? Har du haft papper redo och bokat en tid med honom?


    Jag har haft papper redo och har sagt att vi kan komma överens om en plan om hur hämtning/lämning ska ske. Och då även skriva papper på detta.

    Vi flyttat liksom inte långt. Just nu bor han 4 mil från oss och han kommer bo 5 mil från oss efter flytt.
  • Joo322­1414
    Äldre 9 Jul 16:00
    #4

    Men varför lovar du dottern att hon ska få flytta trots att hon inte ska det? Hur länge har du och den nya träffats? Och varför försöker ni få barn utan att ens ha löst er situation?

  • Äldre 9 Jul 16:05
    #5
    Joo3221414 skrev 2017-07-09 16:00:56 följande:

    Men varför lovar du dottern att hon ska få flytta trots att hon inte ska det? Hur länge har du och den nya träffats? Och varför försöker ni få barn utan att ens ha löst er situation?


    Tack du för ditt svar. Men det var inte dina spydiga kommentarer jag var ute efter. Vi sköter snacket och barnplanering hur vi vill. Pappan har haft 6 år på sig att flytta närmre oss. Det var han som valde att flytta från början. Men nu när jag och dottern vill flytta, DÅ ska han sätta käppar i hjulen. Snälla döm inte någon utan att ha gått i dennes skor innan.
  • Joo322­1414
    Äldre 9 Jul 16:11
    #6
    jkenils skrev 2017-07-09 16:05:08 följande:

    Tack du för ditt svar. Men det var inte dina spydiga kommentarer jag var ute efter. Vi sköter snacket och barnplanering hur vi vill. Pappan har haft 6 år på sig att flytta närmre oss. Det var han som valde att flytta från början. Men nu när jag och dottern vill flytta, DÅ ska han sätta käppar i hjulen. Snälla döm inte någon utan att ha gått i dennes skor innan.


    Det var ingen spydig kommentar och jag dömer dig inte. Det var bara helt ärliga frågor.. Men här kommer en spydig kommentar, ja jag märker att ni gör hur du och den nya vill utan att ta hänsyn till dottern och exet.
  • Äldre 9 Jul 16:14
    #7
    Joo3221414 skrev 2017-07-09 16:11:05 följande:
    Det var ingen spydig kommentar och jag dömer dig inte. Det var bara helt ärliga frågor.. Men här kommer en spydig kommentar, ja jag märker att ni gör hur du och den nya vill utan att ta hänsyn till dottern och exet.
    Dottern vill ju flytta står det. Exet har henne varannan helg. Och vad gör 1mil för skillnad för honom? Tidigare har det varit 4mil och då har han stått för all körning men nu blir det 5mil och de ska dela på all körning? Låter inte som det kommer bli krångligare för exet utan mer som att han krånglar för sakens skull.
  • Äldre 9 Jul 16:17
    #10
    Bellsss skrev 2017-07-09 16:14:47 följande:

    Dottern vill ju flytta står det. Exet har henne varannan helg. Och vad gör 1mil för skillnad för honom? Tidigare har det varit 4mil och då har han stått för all körning men nu blir det 5mil och de ska dela på all körning? Låter inte som det kommer bli krångligare för exet utan mer som att han krånglar för sakens skull.


    Tack!! Exakt vad jag också menar! Det känns verkligen att han gör detta för att han kan och för att han vill bråka. Vilket han har gjort många gånger innan också.

    ???? till dig för ditt fina svar!
  • Äldre 9 Jul 16:17
    #11
    Joo3221414 skrev 2017-07-09 16:15:33 följande:

    Tvi fan för såna otrevliga människor som dig.


    Schas!
  • Äldre 9 Jul 16:21
    #12

    Det är bara att flytta ändå. Du behöver ingen underskrift. De kommer dock att göra en utredning men det kommer ju inte påverka nånting eftersom det inte blir nån större skillnad för pappan. Det blir ju bara värre för han eftersom han försvårar saken i onödan.

Svar på tråden Kan jag verkligen inte få flytta med min dotter?