• heffaklumpen89

    Orolig, ska jag ringa förlossningen?

    Hej!

    Jag vet inte om jag bara är "barnslig" eller om jag ska ta min oro på allvar. Jag är i v 36 (35+3) och tycker inte att min mage växer som den ska men bm verkar inte spec orolig. Började mätningen över normalkurvan, allt eftersom har den växt mindre och mindre. Förra mätningen var jag precis på normalkurvan. Frågande då min bm varför det planar ut på det sättet och fick till svar att alla växer olika och jag är ju på normalkurvan nu och kommer alldeles säkert följa den kurvan resten av graviditeten.

    Idag när jag var där (3 veckor sen sist) så har jag bara växt 1 cm och ligger nu under normalkurvan. Tycker även att bebis rör sig mycket mindre än tidigare. Känner honom flera ggr varje dag men förut brukade han hålla på i ca 2 timmar på kvällarna och nu kanske det är 10-15 min istället. Vet att såhär på slutet blir det trångare i magen så att dom kan röra sig mindre för det men som jag har förstått det så är det att det blir mer buffar än sparkar men att dom fortfarande ska röra på sig lika mycket som innan. Bör jag ringa fl och rådfråga? Är orolig och vet inte om jag kan vänta två veckor till för att se om min mage växt något tills dess. Känns som det kan hända mycket på två veckor om inte allt är bra nu. Enligt bm ligger jag ju fortfarande inom gränslinjerna så då är det okej. Någon som har erfarenhet?

  • Svar på tråden Orolig, ska jag ringa förlossningen?
  • EpicNurse

    Det är vanligt att SF-måttet planar ut lite i de veckorna för bebisen sjunker ner mer i bäckenet och därför går inte livmodern lika högt längre = mindre mått.

    Till förlossningen ringer man om akuta saker som inte kan vänta tills man kan kontakta sin barnmorska, och det du beskriver är ju inget akut. Så jag tycker du kan ringa din barnmorska imorgon och berätta om din oro, men precis som hon sagt till dig så låter allt normalt. Om det skulle vara så att du plötligt känner minskade fosterrörelser och det inte hjälper att buffa lite på bebisen eller dricka iskallt vatten så ska du ringa till förlossningen. Men det är normalt att det känns på ett annat sätt när man närmar sig bf.


    ~ Sjuksköterska inom gynekologi och kvinnosjukvård ~
  • Anonym (issk)

    Jag hade ringt förlossningen och nämnt minskade fosterrörelser; de är till för dig. Det är aldrig bra att gå runt och vara orolig och oftast är det ingen fara.

    Åkte själv in när jag var gravid med dottern pga minskade fosterrörelser och på ultraljudet såg vi tydligt att hon rörde på sig men jag kände ändå inget, konstigt nog.

    Har det varit annorlunda bara i dag eller flera dagar? Är gravid med andra ny och har lärt mig att ändrade rutiner för min del påverkade rörelserna lite.

    Men ring till förlossningen, hellre en gång för mycket än en gång för lite. Hoppas att det går bra!

  • Anonym (issk)

    Kan tillägga att även mitt SF-mått minskat och sist inte växt något alls - blev skickad för extra ultraljud men då pga att dottern var liten när hon föddes och att jag har spytt sen dag 1 så det var inte pga just utplanat SF-mått i mitt fall.

  • Snuttis2

    Om du är orolig gällande förändrade fosterrörelser så tycker jag absolut att du ska rådgöra med förlossningen! Men gällande tillväxt ser jag inget konstigt, alla växer olika! Är själv gravid v 37 och min plutt har hela tiden åkt upp o ner mellan normal (mitten) kurvan och den undrekurvan. Inget konstigt alls- sa min bm När jag frågade oroligt!

    Min bebis ligger djupt bakåt också så bm har haft svårt att känna honom (har sedan typ v 33 varit fixerad) vilket också så klart påverka mätning !

    Så mig har de fått kolla med ultraljud de sista två tillfällena för att se hans läge men han ligger så fint där nere : )

  • Iden

    Om du är orolig för rörelserna hade jag i vart fall ringt och rådfrågat förlossningen.

    Mitt sf-mått planade ut från v 32/33 och i v 38 upptäcktes tillväxthämning på 25 % och havandeskapsförgiftning på mig. Och då fick jag bara ett tillväxtultraljud för att de "ville vara lite snälla". Fick höra alla möjliga förklsringar innan.

    Mitt sf-mått när jag födde i v 40+3var ungefär som när magen slutade växa. Den blev aldrig större. Pga av detta hade de extra koll på mig på mvc och förlossningen vilket var tryggt. Bebisen blev väldigt slö i magen eftersom hon sparade energi då hon fick för lite näring. Var glad om jag kände nån rörelse varje dag. Hon var också väldigt trött och påverkad efter förlossningen.

    Be om ett tillväxtultraljud om du är orolig eller köp ett privat om de inte vill ge dig ett. Det är ju så lätt att kolla upp om det är liten bebis eller att magen sjunkit eller dyl. Min bm sa att man ska följa SIN kurva. Det ska inte plana ut hur som helst.

  • cosinus

    SF-måttet har planat rejält alla mina fyra graviditeter. Varit mitt på normalkurvan i v25 och sen på lägsta eller under innan barnet varit fött. Slutat på 33,32,28 och 33. Barnen har vägt 3,1, 2,7, 2,5 och 3,7

    Nummer två som vägde 2,7 var eländigt mager och hade inte fått nog i magen på slutet. Han såg ut som en liten fågel och var så mager att man såg musklerna i armarna och benen och rumpan saknades fullständigt. Var bara ett hål mitt på det platta. Det var dock inget de listade ut på TUL utan det visade sig vid födseln.

    De övriga har mått strålande, även han som vägde 2,5 och SF 28 i v 40. Han hade pytteliten moderkaka, på gränsen lite vatten och var bara 45 cm lång men var hur pigg och frisk som helst. (Han hade de stenkoll på med UL och flödesmätningar fr v 28)

  • Meriall

    Om det normala är att det planar ut i slutet, varför planar inte själva kurvan ut då så man ändå följer den?

  • heffaklumpen89
    Anonym (issk) skrev 2017-07-10 19:19:03 följande:

    Jag hade ringt förlossningen och nämnt minskade fosterrörelser; de är till för dig. Det är aldrig bra att gå runt och vara orolig och oftast är det ingen fara.

    Åkte själv in när jag var gravid med dottern pga minskade fosterrörelser och på ultraljudet såg vi tydligt att hon rörde på sig men jag kände ändå inget, konstigt nog.

    Har det varit annorlunda bara i dag eller flera dagar? Är gravid med andra ny och har lärt mig att ändrade rutiner för min del påverkade rörelserna lite.

    Men ring till förlossningen, hellre en gång för mycket än en gång för lite. Hoppas att det går bra!


    Okej, skönt att det inte alltid är något fel vid minskade rörelser :) har varit minskade i två dagar nu.
    Iden skrev 2017-07-10 19:44:49 följande:

    Om du är orolig för rörelserna hade jag i vart fall ringt och rådfrågat förlossningen.

    Mitt sf-mått planade ut från v 32/33 och i v 38 upptäcktes tillväxthämning på 25 % och havandeskapsförgiftning på mig. Och då fick jag bara ett tillväxtultraljud för att de "ville vara lite snälla". Fick höra alla möjliga förklsringar innan.

    Mitt sf-mått när jag födde i v 40+3var ungefär som när magen slutade växa. Den blev aldrig större. Pga av detta hade de extra koll på mig på mvc och förlossningen vilket var tryggt. Bebisen blev väldigt slö i magen eftersom hon sparade energi då hon fick för lite näring. Var glad om jag kände nån rörelse varje dag. Hon var också väldigt trött och påverkad efter förlossningen.

    Be om ett tillväxtultraljud om du är orolig eller köp ett privat om de inte vill ge dig ett. Det är ju så lätt att kolla upp om det är liten bebis eller att magen sjunkit eller dyl. Min bm sa att man ska följa SIN kurva. Det ska inte plana ut hur som helst.


    Upptäckte dom tillväxthämning före tul? Hur såfall? Eller var det på tul dom upptäckte det?

    Hade gärna gjort ett privat ul bara för att se så allt är bra men finns ingenstans i närheten som dom gör det :(
    cosinus skrev 2017-07-10 19:52:49 följande:

    SF-måttet har planat rejält alla mina fyra graviditeter. Varit mitt på normalkurvan i v25 och sen på lägsta eller under innan barnet varit fött. Slutat på 33,32,28 och 33. Barnen har vägt 3,1, 2,7, 2,5 och 3,7

    Nummer två som vägde 2,7 var eländigt mager och hade inte fått nog i magen på slutet. Han såg ut som en liten fågel och var så mager att man såg musklerna i armarna och benen och rumpan saknades fullständigt. Var bara ett hål mitt på det platta. Det var dock inget de listade ut på TUL utan det visade sig vid födseln.

    De övriga har mått strålande, även han som vägde 2,5 och SF 28 i v 40. Han hade pytteliten moderkaka, på gränsen lite vatten och var bara 45 cm lång men var hur pigg och frisk som helst. (Han hade de stenkoll på med UL och flödesmätningar fr v 28)


    Hur har din bm reagerat på att SF-måttet planat ut då? Är det du själv som bett om tul när du gjort det eller har din bm skickat iväg dig? Vad är din tanke kring utplaning? Bör man göra tul eller spelar det ingen roll?
  • heffaklumpen89
    Meriall skrev 2017-07-10 20:35:52 följande:

    Om det normala är att det planar ut i slutet, varför planar inte själva kurvan ut då så man ändå följer den?


    Precis min tanke också!
  • Iden

    .Upptäckte dom tillväxthämning före tul? Hur såfall? Eller var det på tul dom upptäckte det?

    De upptäckte det vid tul när mätningarna stått stilla tre gånger i rad (hade bara växt en halv cm). Men det var rätt tydligt att de först inte trodde det var något fel och att de blev förvånade när barnet faktiskt var litet. Jag fick ju tul bara för att inte vara orolig men de trodde att mätningarna skulle bli normala. Men ingen tänkte på att blodtrycket börjat krypa uppåt samtidigt. Denna graviditet får jag äta trombyl i förebyggande syfte för att undvika att det blir som förra gången.

    Men som sagt, min ordinarie bm sa att jag skulle följa min kurva hela tiden. Så det ska inte behöva bli för stora avvikelser åt en riktning hela tiden. Nu när jag fått se min gamla kurva i samband med den nya graviditeten ser man en tydlig utplaning och dipp runt v 32/33 som jag aldrig hämtade mig ifrån.

    Storstäderna är det lätt att få tid för tul om du har möjlighet att åka några mil i sommar. Men stå på dig på mvc först.

Svar på tråden Orolig, ska jag ringa förlossningen?